ג'וזף שטיגליץ: "העלייה במכירות הבתים בארה"ב לא מעידה על התאוששות; ספקולנטים קונים דירות ומחכים שהמחירים יעלו"

שטיגליץ: "אנחנו יוצרים מלאי סמוי של בתים שיחשוף את עצמו ברגע שהכלכלה ושוק הדיור יתחיל להתאושש" ; פרופ' רוברט שילר: "הספקולנטים מונעים משוק הדיור להתרסק עכשיו, אבל הוא יכול ליפול שוב כשייצאו ממנו"

המשבר בשוק הנדל"ן של ארה"ב נכנס לשנתו הרביעית, כשהעלייה בהיקף המכירות אינה מעידה על התאוששות אמיתית, אלא על רכישות של ספקולנטים הממתינים לעליית מחירי הבתים.

"ספקולנטים רוכשים דירות בארה"ב - אבל ימכרו אותן שוב ברגע ששוק הדיור ישתפר", אמר ג'וזף שטיגליץ, חתן פרס נובל לכלכלה. "אנחנו יוצרים מלאי סמוי של בתים שיחשוף את עצמו ברגע שהכלכלה ושוק הדיור יתחיל להתאושש", הסביר שטיגליץ. "אם זה יקרה, אנחנו נראה משבר חמור פי שניים מזה הנוכחי".

"הספקולנטים מונעים משוק הדיור להתרסק עכשיו, אבל הוא יכול ליפול שוב כשייצאו ממנו", אמר פרופ' רוברט שילר מאוניברסיטת ייל.

מספר הבתים המוצעים למכירה בארה"ב ירד ל-4.2 מיליון יחידות בנובמבר, בהשוואה ל-4.6 מיליון בתים ביולי. מחירי הבתים בארה"ב ירדו בשנה האחרונה ב-13% בממוצע - היריה החדה ביותר מאז שנות ה-30' של המאה הקודמת.

החברה הפדרלית להבטחת פיקדונות בנקאיים (FDIC) הודיעה כי ברבעון השלישי, בנקים החזיקו בבתים מעוקלים בסכום כולל של 11.5 מיליארד דולר. בתים מעוקלים היוו כמחצית מכל רכישות הבתים בארה"ב בחודש נובמבר ובעלי בתים חדלי פירעון עזרו להגדל את היקף המכירות בקליפורניה ב-83%.