שמואל דנקנר: "להאשים אותי בשת"פ עם המתחרות זה כמו לומר לחרדי שהוא אכל חזיר"

שמואל דנקנר - ממייסדי דור אנרגיה, דור כימיקלים ודורגז - העיד היום בתיק קרטל הגז ; כל החברות ורוב הנאשמים בתיק הגיעו להסדר טיעון, אך דנקנר - המואשם באחריות מנהלים בחברת דורגז - התעקש לנהל משפט

"מבחינתי, להאשים אותי בשיתוף-פעולה עם חברות הגז הקשורות לחברות הדלק בהן התחריתי - זה כמו לומר לאדם חרדי שהוא אכל חזיר". כך העיד היום (ה') שמואל דנקנר - ממייסדי דור אנרגיה, דור כימיקלים ודורגז - בתיק קרטל הגז, בו הואשמו 4 חברת הגז הגדולות - פזגז, ישראגז, אמישראגז ודורגז - בעשיית הסדרים כובלים, חלוקת השוק ותיאום מחירים. כל החברות הגיעו להסדר טיעון בתיק, וכך גם מרבית הנאשמים, אך דנקנר - המואשם בתיק באחריות מנהלים בהיותו מנהל פעיל ובעל מניות בדורגז - התעקש לנהל משפט.

דנקנר, שהעיד היום בפני השופט יצחק ענבר בבית המשפט המחוזי בירושלים, סיפר על הקמת דור אנרגיה ודורגז. לדבריו, התחרות היתה עזה, וכללה מעקבים אחרי אנשי דורגז, ציתותים לטלפונים ואף איומים קשים.

לדבריו, הוא הרגיש כעס כלפי חברות הדלק על המונופול שהיה להן בשוק. לדבריו, באחת הפעמים, כשהרים טלפון לסונול וביקש לרכוש כמות של דלק - "בצד השני של הקו היה גיחוך. הסבירו לי שיש 3 חברות, והשוק מתחלק ביניהן לפי נוסחה שנקבעה על-ידי המממשלה. אני קצת נדהמתי, אך הייתי חייב להשלים עם המציאות הזו".

היתקלות נוספת, לדבריו, היתה בסירובן של חברות הדלק לרכוש מדור כימקלים פיתוח של תוסף לבנזין, שהיה תורם לאיכות הסביבה. לדברי דנקנר, "החברות האלה היו מאובנות. היה להן נתח שוק קבוע, רווח קבוע, והן לא רצו שיפריעו להן, שלא נבלבל אותן בעובדות. אלה מוצרים שמשפרים את בעירת הבנזין, וזה היה יכול לתרום תרומה לא מבוטלת לאיכות האוויר. מיליון וכמה רכבים שנעו יכלו לפלוט הרבה פחות עופרת".

על רקע זה, לדבריו, האשמתו בשיתוף-פעולה עם חברות הגז, שכל אחת מהן קשורה לחברות הדלק, היא האשמה קשה עבורו.

דנקנר סיפר כי כשמשרד האנרגיה הכריז על רפורמה בשוק הדלק, הם הגישו בקשה למשרד האנרגיה לקבלת רישיון כחברת דלק. לדבריו, "הרגשנו שכבעלים של דור כימיקלים, יש לנו הגוף הכמעט יחיד בארץ שיש לו התשתית המתאימה להפעלת חברת דלק. השר השתכנע, וקיבלנו רישיון להיות חברת דלק".

לדבריו, כשהחלה הרפורמה בשוק הגז, ביקש ממנו שר האנרגיה דאז, משה שחל, להצטרף לשוק, אך הוא לא היה מעוניין. "לא היכרתי בכלל את השוק", אמר דנקנר, "חשבתי שלא יהיה נכון שאקח על עצמי גם מאבק ב-3 חברות הדלק - ואתחיל במקביל מאמץ נוסף בתחום הגז.

"השר הסביר כי הוא מעוניין ומבקש שנגיש בקשה גם בתור חברת גז. הוא אמר כי לדעתו אנו הגוף הכמעט יחיד שמסוגל לעשות את זה גם בתחום הגז. אחרי מחשבה והתייעצות החלטתי לעשות את זה. הגשתי בקשה לרישיון גם לחברת גז - וקיבלתי.

"תחום הדלק הוא תחום של עשרות מיליארדי שקלים לשנה; תחום הגז פחות מ-500 מיליון שקל לשנה. בתחום הגז, אם אני רוצה להיכנס לתחום הגז הביתי - אנחנו צריכים ללכת מבית לבית. זה לא עניין אותי. זה היה מאמץ נוסף בו-זמני לא מוצדק, ועשיתי זאת רק בגלל בקשה ממשלתית".

בהתייחסו לחקירתו ברשות הגבלים עסקיים, אמר דנקנר כי לא זכר דברים רבים. לדבריו, "לא ידעתי שמתנהלת חקרה. פתאום נוחתים עלייך. זה לא מרומם את מצב-הרוח. אין ספק שגם הייתי בלחץ. הראו לי כל מיני מסמכים... יכולתי לומר שלא היה ולא נברא, אך מה שלא זכרתי אמרתי שאני לא זוכר".

דנקנר מיוצג בידי עו"ד נוית נגב; דורגז מיוצגת בידי עו"ד עופר קורלנדר ממשרד יוסי לוי; ישראל אנגל, חשב סופרגז, מיוצג בידי עו"ד ערן זך; ורשות ההגבלים העסקיים מיוצגת בידי עורכי הדין אסף מוזס ותומר דגני.