שמואל דנקנר: רשות ההגבלים לא נקפה אצבע במשך שנים כדי לשבור את הקרטל בשוק הדלק

דנקנר, ממייסדי דור אנרגיה, דור כימיקלים ודורגז, המשיך היום בעדותו בתיק קרטל הגז ; לדבריו, "אנחנו שברנו את הקרטל בשוק הדלק" - ולכן הוא חש נבגד כשהואשם בתיק קרטל הגז

"רשות ההגבלים העסקיים ראתה במשך שנים מה קורה בשוק הדלק, ולא נקפה אצבע. זה היה בסמכותם ובאחריותם לשבור את הקרטל בשוק הדלק. הרשות השלימה עם זה במשך עשרות שנים, אנחנו שברנו את הקרטל הזה בעשר אצבעות. זה שיש היום תחנות דלק יותר מתקדמות, זה בזכות הפעילות שלנו". כך אמר היום (א') שמואל דנקנר, ממייסדי דור אנרגיה, דור כימיקלים ודורגז, בהמשך עדותו בתיק קרטל הגז, בו הוא מואשם יחד עם אחרים בביצוע הסדרים כובלים בשוק הגז הביתי והתעשייתי בקרב לקוחות חדשים.

לדברי דנקנר, המואשם בתיק בעבירת אחריות מנהלים מכוח היותו בעל מניות ודירקטור בדורגז, הקרטל בשוק הדלק שיגשג למרות הרפורמה. לטענתו, פניותיו הרבות לממונה על ההגבלים העסקיים לפעול בעניין זה לא הניבו מענה מעשי. לעומת זאת, לדבריו, "הממונה כן ידע לשלוח אלי חוקרים".

דנקנר ציין בעדותו כי כשנחקר ברשות ההגבלים, חש כעס. "כעסתי על החוקר - לא עליו אישית אלא על מי ששלח אותו, כי ברשות ההגבלים ידעו כל מה שעשינו בשוק הדלק, כל השינויים שהכנסנו".

בהתייחס לתחושותיו לגבי העמדתו לדין בתיק הזה, אמר דנקנר כי מצד אחד חש נבגד מצד אנשיו, כיוון שלא ידע על קיומו של הקרטל, ומצד שני חש כפיות טובה מצד הרשויות. "חשבתי שמישהו ברשויות ישלח לי מכתב הערכה. זה היה נאיבי. הלכו לקיצוניות לצד השני. אנשים ברשות של 2001 ידעו טוב מאוד מה דור אנרגיה השיגה לטובת הציבור בארץ, וגם הציבור ידע את זה, לפי דעתי", אמר.

מעילה באמון

בהתייחס לשאלת השופט יצחק ענבר מבית המשפט המחוזי בירושלים, כיצד הרגיש כשגילה כי התנהל קרטל מאחורי גבו, אמר: "ראשית, הרגשתי חוסר אמון שזה קרה. אני חשתי מעילה באמון, בדיוק כמו שמועלים בקופה. זה היה בניגוד לכל תפיסת העולם של שתי החברות - דור אנרגיה ודורגז. זה לא שאני כזה אידיאולוג או כזה צדיק, הלכתי לכיוון מסוים שהיה מבוסס על שבירת הקרטל. אני הרגשתי נבגד. שאלו אותי בחקירה אם כעסתי. כעסתי על החוקר. לגבי אנשים (בדורגז - ה.מ) - חשתי נבגד".

בסוף חקירתו הראשית, אמרה סניגורתו, עו"ד נוית נגב כי בכוונתה להביא לעדות את משה שחל, ששימש שר האנרגיה בשעתו, ופנה לדנקנר בבקשה כי ייכנס לשוק הגז.

דנקנר מיוצג בידי עוה"ד נוית נגב ודן שינמן; דורגז - בידי עו"ד עופר קורלנדר ממשרד יוסי לוי; חשב סופרגז, ישראל אנגל - בידי עו"ד ערן זך ממשרד זקלר-וינשטוק; רשות ההגבלים - בידי עוה"ד אסף מוזס ותומר דגני.