פולסון מגבה את ברננקי: תומך ביצירת בנק שירכז את החובות הבעייתיים

רגע לפני עזיבתו את המשרד, אמר שר האוצר: בטווח הקצר, הדגש צריך להיות על תוכניות החילוץ והתמרוץ, כי אנחנו צריכים להניע את הכלכלה"

שר האוצר היוצא של ארה"ב, הנרי פולסון, נתן במה ליצירת בנק בגיבוי ממשלתי אשר ירכוש וירכז את "הנכסים הרעילים" - החובות הבעייתיים אשר במאזנם של הגופים הפיננסים המשמשים כמלווים. "רבות נעשה בכל הנוגע לבנק האוגר" ועל דרכים אחרות לעשות שימוש ב-700 מיליארד הדולר של "תוכנית השחרור מנכסים בעייתיים" (Troubled Asset Relief Program, או TARP, א"ו) "כדי להמשיך ולתת מענה לאותם נכסים לא נזילים".

את הדברים אמר פולסון לעיתונאים בוושינגטון. שילה בייר, יו"ר תאגיד ביטוח הפקדונות הפדראלי (ה-FDIC) שיבחה את הרעיון בפני עצמה בראיון לערוץ הטלוויזיה העסקי CNBC, בציינה כי הרעיון צופן בחובו מעלות.

הדברים שנשא הערב (ו') פולסון מסמלים את חילופי הממשל ואת עזיבתו האישית את כס שר האוצר. נראה כי הדברים מציינים מוכנות בקרב הרגולטורים לנקוט בצעד הנתפס כקיצוני ביותר שנועד להפשיר את מתן ההלוואות במשק האמריקני. בכך, מגבה שר האוצר היוצא את בן ברננקי, יו"ר הבנק המרכזי האמריקני, הפדרל ריזרב, אשר דחק ב"תוכנית מקיפה" שתמצא מענה לנכסים הלא נזילים, תוך שהוא מציף את רעיון "הבנק של הנכסים הבעייתיים".

פולסון נקב במספר רעיונות לסייע לבנקים בצרה ולייצב את השווקים. אלו כוללים את הרחבת הסדר הלוואה עתית לאג"ח מגובות נכסים (Term Asset Backed Securities Loan Fascility) בידי ה'פד', שכיום היקפה עומד על 200 מיליארד דולר במטרה להחייאת מתן האשראי הצרכני.

פולסון הוסיף, וציין כי ממשלו של אובמה יצריך להרחיב את המאמצים לייצב את המערכת הפיננסית ולעבוד עם בית הנבחרים כדי לאשר חבילת תמריצים. "בטווח הקצר, הדגש צריך להיות על תוכניות החילוץ והתמרוץ, כי אנחנו צריכים להניע את הכלכלה", אמר. "המשקיעים זקוקים למשאבים של מימון ארוך-טווח כדי להרגיש בטוחים בהשקעה מאותם סוגים של נכסים שנקלעו לבעיות הקשות ביותר".

בינתיים, ב-350 מיליארד דולר, מחצית מכספי תוכנית החילוץ כאמור, כבר נעשה שימוש, ובמקביל המאזן של הפדרל ריזרב הכפיל את עצמו כשתפח ל-2.1 טריליון דולר, אבל זה רחוק מלהיות הסוף: רק היום נדרש בנק אוף אמריקה להזרמת הון של 20 מיליארד דולר מכספי משלם המיסים, כמו גם לערבות ממשלתית לנכסים רעילים בסך 118 מיליארד דולר שבאמתחתו.

פולסון וברננקי הציעו את תוכנית החילוץ כתחליף מוסדר לפתרונות הסיוע הכפיים אד-הוק שנעשו בהן שימוש עד ספטמבר. בעוד שהמתווה המקורי דיבר על שימוש בכספי התוכנית לרכישת נכסים לא רעילים, פולסון ניתב את הכספים לרכוש נתחים מהבנק במקומם. וכך, השבוע ציין ברננקי כי אותם נכסים בעייתייים מהווים מחסום להשקעה ולמתן אשראי. יועציו של אובמה כבר עמלים על תוכנית אגרסיבית יותר לסיוע, שהיקפה הכספי גדול יותר (825 מיליארד דולר).

בינתיים, אישר אתמול הסנאט את השימוש במחצית השנייה של כספי תוכנית החילוץ, ומחליפו של פולסון עשוי לעשות בהם שימוש גדול יותר מקודמו לרכישת נכסים בעייתיים. גם העובדה של-FDIC סמכות לעשות פחות או יותר ככל אשר עולה על דעתו בבנקים שפקדונות לקוחותיהם מבוטחים על-ידו, עשויה לשחק פה תפקיד.

אובמה יתחיל את כהונתו ביום שלישי הבא, ה-20 בינואר. סטיוארט לוי יחליף זמנית את פולסון עד שמינויו של טימוטי גיית'נר משלוחת הפדרל ריזרב בניו-יורק יאושר בידי הסנאט. עדותו בפני הסנאט תחל למחרת כניסתו של אובמה לתפקיד.