אוהד מכבי ת"א? שלם 40 אירו, ומקומך בפיינל-פור מובטח

הסטארט-אפ הישראלי ticket2final חתם על הסכם עם הנהלת היורוליג, במסגרתו החל למכור אופציות לקניית כרטיסים לפיינל-פור ; אם הקבוצה לא העפילה, הפסדתם רק את הכסף של האופציה ; לדברי מנכ"ל החברה, שופט העבר הבינלאומי טוד וורניק, גייסה החברה עד היום כ-750 אלף אירו עבור המיזם

הנה מצב אבסורדי אבל מאוד מאוד מציאותי: בפיינל פור האחרון של היורוליג במדריד המארגנים נתקלו בתופעה מוזרה. אירוע השיא של העונה האירופית, והאולם לא מלא. מתברר שלא מעט אוהדים של הקבוצות היווניות, בעיקר פנאתינייקוס, רכשו כרטיסים בשלב מוקדם של העונה מתוך מחשבה שעדיף לקנות עכשיו את הכרטיסים במחיר נקוב ולא לשלם אחר כך ביוקר אצל ספסרים. רק דבר אחד הם לא לקחו בחשבון: מה יקרה אם הקבוצה שלהם לא תעפיל לפיינל פור.

את הדילמה הזאת מנסה לפתור כעת חברת ticket2final, סטארט-אפ ישראלי שחתם בשבוע האחרון על הסכם עם היורוליג לשיווק של אופציות לכרטיסים לפיינל פור האירופי שיתקיים בברלין. הפיתוח הוא של שני בחורים מאשקלון, יניב אוזנה ואורן טל, שחברו לשופט הכדורסל הבינלאומי טוד וורניק, שמשמש כמנכ"ל החברה ומחזיק גם באחוזים מהבעלות.

היוזמה מגיעה, כמו תמיד, מתוך ניסיון אישי "כואב". במהלך נסיעה לאנגליה ניסה אוזנה להגשים חלום ולראות משחק של קבוצתו בגביע האנגלי. כרטיסים לא נשארו, והוא היה יכול לעשות מה שכל אוהד מוטרף עושה: לשלם לספסרים מחיר מופקע מאוד עבור החווייה.

"הרעיון הוא לאפשר לאוהדים לרכוש אופציות לפיינל פור, כך שאם הקבוצה שלך עולה אתה תשלם מחיר נקוב על הכרטיס", מסביר המנכ"ל טוד וורניק. "קח לדוגמה אוהדים של מכבי ת"א שקנו כרטיס בשלב מוקדם של העונה דרך אתר היורוליג. אם מכבי לא תעלה, הם מחזיקים למעשה בכרטיסים שאין להם מה לעשות איתם והלכו להם כמה מאות אירו".

רכישת האופציות מבטיחה למעשה לאותו אוהד את מקומו במשחק הגמר, במידה והקבוצה שלו תעלה. במידה ולא תעלה, הדבר היחיד שהוא מפסיד הוא את הכסף שהשקיע ברכישת האופציות - סכום זניח יחסית למחיר הכרטיס.

מחיר האופציות נקבע על פי אלגוריתם שמחשב את האטרקטיביות של הקבוצה והסיכויים שלה להגיע לפיינל פור. בנוסף, ככל שנותרות פחות קבוצות וככל שהזמן לפיינל פור מתקרב, מחיר האופציות עולה. "אפילו ההגרלה ביום שני של הטופ-16 יכולה לשנות את מחיר האופציות", אומר וורניק.

לקבוצות שעלו לטופ-16 של היורוליג יש מחיר אופציות שונה לגמרי. נכון לעכשיו, אוהדי ברצלונה, פנאתינייקוס, צסק"א, טאו, ברצלונה, סיינה ואולימפיאקוס שירצו לקנות אופציה לכרטיס לפיינל פור יצטרכו לשלם 60 אירו עבור אופציה. כל זאת לכרטיס נקוב שמחירו 399 אירו. אוהדי מכבי תל אביב יצטרכו לשלם 40 אירו עבור אופציה, כשמחיר האופציות צונח עד ל-15 אירו לקבוצות כפרוקום סופוט או אלבה ברלה, ו-10 אירו לארמאני מילאנו.

"הרווח שלנו הוא למעשה הכסף שאנחנו מקבלים ממכירת האופציות", מסביר וורניק. "לפי ההסכם עם היורוליג, אנחנו מקבלים בין 80% ל-90% מהסכום של האופציות, כאשר היתר הולך ליורוליג. בנוסף היורוליג מקבלים את כל המחיר הנקוב של הכרטיס. נכון לעכשיו מדובר בפיילוט שאנחנו עורכים עם היורוליג על 100 כרטיסים".

לדברי וורניק, עד היום גייסה החברה 750 אלף אירו עבור המיזם. בספטמבר האחרון קיבלה החברה תנופה משמעותית, באמצעות השקעה של 580 אלף אירו מ"משקיע ישראלי-רוסי", לדברי וורניק, שבעקבותיה גם קיבל 40% מהבעלות בחברה.

"יש כמה סיבות לכך שביורוליג התלהבו מהרעיון והסכימו ללכת כבר השנה לניסיון. קודם כל זה מוריד משמעותית את רמת הספסרות. דבר שני, זה מבטיח שאוהדים אמיתיים יוכלו לרכוש כרטיסים למשחקי גמר ולא ספסרים. מעבר לזה, היורוליג מרוויחים עוד משהו, בכך שמלבד המחיר המלא שהם מקבלים עבור הכרטיסים, הם מקבלים גם חלק מההכנסות של מכירת האופציות".

ביום חמישי האחרון החלה מכירת האופציות לפיינל פור האירופי באתר של החברה (ticket2final.com). בסך הכל הוצאו למכירה 400 אופציות - 25 לכל אחת מ-16 הקבוצות שהגיעו לשלב הטופ-16.

"זה רעיון ייחודי שלנו", מסביר וורניק. "הגשנו בקשה לפטנטים באירופה ובארצות הברית ואנחנו מחכים לאישור. לגבי הלאה, אנחנו במשא ומתן עם מינהלת הליגה בכדורסל ומשרד הכרטיסים 'לאן' לגבי הפיינל פור הישראלי הקרוב בהיכל נוקיה, ואני מאמין שההסכם ייחתם תוך זמן קצר. מעבר לזה, אנחנו במשא ומתן עם כמה התאחדויות לגבי סוף העונה הקרובה, כשברור לנו שהכדורגל הוא השוק החזק יותר ובו נמצא הכסף הגדול".

הירשם לניוזלטר והתראות ספורט