הבורסה בת"א: הבנקים משכו מטה, הנדל"ן משך מעלה והמעו"ף סיים בעלייה קלה; גזית גלוב הוסיפה 7.25%

המעו"ף הוסיף 0.1%, מדד הבנקים ירד ב-0.7% ומדד הנדל"ן הוסיף 5.9% ; בריטיש ישראל זינקה ב-7.1% ; טבע התחזקה ב-0.5% ; גיוון אימג'נינג עלתה ב-3.7% ; קבוצת דלק התחזקה ב-2% ; מניית הבנק הבינלאומי ירדה ב-3.9% ומניית הפועלים ב-1.5%; כי"ל נחלשה ב-1.3%

יום המסחר הפכפך למדי עבר על הבורסה בת"א. המסחר נפתח בירידות שערים. כעבור שעה קלה, עם פתיחת המסחר החיובית באירופה, גם המדדים המקומיים עברו להיסחר בצד הירוק. זאת למרות סגירה שלילית באסיה, ואיתותים על פתיחה שלילית מצד החוזים העתידיים בארצות-הברית. בסופו של דבר הסתיים יום המסחר בבורסה בת"א במגמה מעורבת.

המסחר בארה"ב נפתח בירידות שערים קלות של פחות מ-1%, לאחר שלושה ימים שלא התקיים שם מסחר. חששות המשקיעים מתוצאות הרבעון הרביעי של החברות הציבוריות האפילו, כנראה, על השפעת השבעתו של ברק אובמה לנשיא ה-44 של ארה"ב.

באירופה נפתח המסחר במגמה חיובית, כאמור, אך במהלך היום עבר למגמה מעורבת. אתמול הודיעה הממשלה הבריטית על תכנית חילוץ שנועדה לבטח בנקים, כנגד הלוואות שלא הוחזרו.

בחזרה לזירה המקומית. היום פורסמו נתוני האבטלה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לנובמבר, ומהם עלה נתון די מפתיע. שיעור האבטלה במשק עמד בנובמבר האחרון על 5.9% בלבד, השיעור הנמוך ביותר מזה מספר עשורים. גורם בלמ"ס הסביר ל"גלובס" כי ייתכן שמרבית המפוטרים בחודש זה מצאו במהרה עבודה, כך שהדבר לא התבטא בסקר האחרון. אותו גורם גם סבור כי המצב בשוק העבודה יבוא לידי ביטוי בדו"חות הבאים של הלמ"ס.

עוד בזירת המאקרו, בסקירתם השבועית צופים כלכלני הראל פיננסים "הפחתת ריבית נוספת של בנק ישראל ב-26 בינואר, ככל הנראה של 0.5 נקודות אחוז. במידה ולא יהיה פיחות משמעותי של השקל, צפויה הפחתת ריבית גם בסוף פברואר".

המסחר באיגרות-החוב הקונצרניות התנהל היום בניגוד למגמת רוב מדדי המניות. מדד התל-בונד 60 רשם ירידה של 0.2%. לעומת זאת, האג"ח הממשלתיות נהנו היום מעליות שערים. השחרים הארוכים עלו ב-0.3%, והגלילים הארוכים נהנו גם הם מעליות של 0.1%.

שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס, מציין בסקירתו השבועית כי ההשקעה בשחרים אינה אטרקטיבית. "אחרי העליות של אתמול, ההשקעה בשחרים לטווח של שנה קדימה אינה מעניינת. זאת, במיוחד על רקע הגירעון ההולך ועולה של הממשלה, שתאלץ להגדיל גיוס ההון בישראל".

בגזרת המט"ח, השקל נסחר היום בכיוונים מנוגדים כנגד הדולר והאירו. המטבע האמריקני התחזק ב-1.25% ל-3.88 שקלים, והאירו נחלש ב-3.8% ושערו נקבע על 5 שקלים.

בתום יום המסחר עלה מדד המעו"ף ב-0.1%, ומדד ת"א 100 הוסיף 0.1%. את העליות הובילו היום מניות מגזר הנדל"ן, כאשר מדד הנדל"ן 15 טיפס ב-5.9% מחזור המסחר עמד על כ-1.05 מיליארד שקל.

אלביט הדמיה זינקה ב-15%

הבנקים ממשיכים להוות משקולת על המדדים, ורושמים יום נוסף של ירידות. מלבד בנק מזרחי טפחות , שסיים את היום בעלייה של 2.4%, רשמו כל מניות הבנקים ירידות שערים, כאשר בנק הפועלים רשם ירידה של 1.5% ולאומי איבד 0.6% מערכו. מניית הבנק הבינלאומי ירדה ב-3.9%.

לאחר ההמלצה החיובית לה זכתה אתמול מניית טבע מידי בנק הפועלים, מדווחת היום החברה על מיזם משותף עם Lonza השווצרית, בתחום הביו-גנריקה. המיזם המשותף צפוי לעסוק בפיתוח ושיווק של מוצרים ביו-גנריים, ויחל לפעול במהלך הרבעון הראשון של השנה. מניית טבע רשמה היום עוד יום מסחר רגוע, במהלכו עלתה ב-0.5%, במחזור מסחר נמוך.

בנק אגוד פרסם היום עדכון לדלק רכב וממשיך להמליץ על המניה בתשואת יתר, כאשר מחיר היעד יורד מ-37 שקל למניה ל-36 שקל. האנליסט דורון דגול מציין כי החברה תרשום הפסד ברבעון הרביעי של 2008, שבעקבותיו לא צפויה להתבצע חלוקת דיבידנד. אולם לטווח ארוך ממשיכים בבנק אגוד לראות במחירים הנוכחיים של המניה הזדמנות.

מניות הנדל"ן רשמו התאוששות, אחרי הירידות החדות שרשמו אתמול. אלביט הדמיה בלטה בעליות וזינקה היום ב-15%. גם גזית גלוב בלטה בעליות והוסיפה 7.2%.

חברת גיוון אימג'ינג , מפתחת גלולת המצלמה לבחינת המעי הדק, הודיעה היום על הסכם מכירה עם מפיץ נוסף ביפן, חברת Fujifilm Medical. גיוון כבר עובדת עם מפיצה זו בסין ובמדינות נוספות, וכעת היא תשמש מפיץ של החברה ביפן, בנוסף למפיצה הנוכחית, Suzuken. המשקיעים ראו את הודעת החברה בחיוב, ובתום יום המסחר הוסיפה המניה 3.7% לערכה.