המחוזי חייב את משרד הביטחון לערוך מכרז להפעלת הקנטינות בצה"ל

ביטל את החלטת משרד הביטחון להמשיך ולהתקשר ללא מכרז למשך 4 שנים נוספות עם חברת ש.י.ר.ן

בית המשפט המחוזי בתל-אביב ביטל את החלטת משרד הביטחון שלא לערוך מכרז להפעלת מערך הקנטינות בצה"ל ולהמשיך ולהתקשר ללא מכרז למשך 4 שנים נוספות עם חברת ש.י.ר.ן.

חברת ש.י.ר.ן הוקמה ב-2002 על-ידי האגודה למען החייל לצורך הפעלת מערך הקנטינות.

השופטת שרה גדות הורתה למשרד הביטחון לערוך את המכרז בתוך 3 חודשים, ובכך נעתרה לעתירתה של ד.ד.ש מפיצי הדרום, העוסקת בשירותי תפעול ואספקה של מוצרים.

העותרת טענה כי משרד הביטחון החליט ב-2004 להתקשר עם ש.י.ר.ן לעוד 4 שנים, על בסיס הפטור ממכרז שבתקנה 3 (18) לתקנות חובת מכרזים (התקשרויות מערכת הביטחון). לדבריה, לפי תקנה זו רשאי משרד הביטחון להתקשר ללא מכרז לגבי "עסקה עם האגודה למען החייל לקבלת שירותים לרווחת החיילים, בתמורה שאינה עולה על התמורה המקובלת בשוק החופשי לאותם שירותים".

לטענתה, העסקה בין האגודה לבין משרד הביטחון עולה על התמורה המקובלת בשוק לאותם שירותים; וכן תניית הפטור מחובת מכרז מתייחסת לאגודה ולא לש.י.ר.ן, שהינה תאגיד עצמאי בעל אישיות משפטית נפרדת מזו של האגודה.

השופטת גדות ציינה כי משרד הביטחון רשאי להתקשר ללא מכרז עם האגודה, ואולם התקשרות עם ש.י.ר.ן אינה נופלת תחת תקנה 3 (18) ואינה פטורה מחובת מכרז. זאת, משום שאין מקום לזהות את ש.י.ר.ן ואת האגודה כגוף אחד אלא ש.י.ר.ן הינה אישיות משפטית אחרת מזו של האגודה. היא קבעה כי החלטת משרד הביטחון להתקשר עם האגודה ועם ש.י.ר.ן ללא מכרז אינה סבירה, נפל בה פגם ודינה להתבטל. (עת"מ 2588/06).