לאחר נפילת המניה והפסקת המסחר עקב גל שמועות - אי.די.בי מפרסמת הכחשה רשמית: "לא קיבלנו כל אינדיקציה להורדת דירוג האג"ח"

(עדכון) - בשוק נפוצו הבוקר שמועות כי צפויה הורדת דירוג לאי.די.בי ; המסחר חודש ב-15:10 לאחר שלב קצר של טרום-פתיחה: מניית אי.די.בי אחזקות נופלת ב-10.1% ; האג"ח מסדרה ט' של אי.די.בי פיתוח יורדת ב-4.4%

ירידות חדות ניכרו בניירות הערך של קבוצת IDB. בשוק חששים שדנקנר יקדם לתשובה בכל הנוגע לטייקון הבא בו תפגע הורדת הדירוג הבאה של מעלות ומדרוג. המסחר הופסק בניירות הערך של IDB פיתוח ו-IDB אחזקות לאור הודעה מהותית אותה החברה פרסמה החברה (ראו בהמשך). גורם בשוק אמר ל"גלובס" כי "השוק מצפה להורדה של דרגה אחת בלבד".

זמן מה לאחר הפסקת המסחר פרסמו שתי החברות שהוזכרו לעיל תגובה המציינת כי "בתגובה לפרסומים בתקשורת... הדירוג הנוכחי שניתן על ידי מעלות... לאגרות החוב של החברה הינו 'AA/יציב'. בניגוד לידיעות מסוימות בתקשורת, לא התקבלה לאחרונה כל אינדיקציה לשינוי כלשהו בדירוג. כידוע, בחודש נובמבר 2008, הודיעה מעלות כי אגרות חוב שהונפקו על ידי חברות החזקה בישראל, ובכללן החברה, מצויות בתהליך בחינה מחדש עם השלכות שליליות. אין אינדיקציה לשינוי בדירוג מעבר להודעת מעלות ב-11 באוגוסט 2008".

נזכיר כי קרדיט סוויס , הבנק השוויצרי שקונצרן כור תעשיות מחזיק ב-3.4% ממניותיו, דיווח אתמול כי סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' שוקלת להוריד את דירוג כושר הפירעון שלו מ-"-AA". התחזית לבנק השוויצרי הופחתה אתמול ל"שלילי" מ"יציב", ואולם נזכיר כי תחזית זו כבר מאפיינת את הבנק מזה כחודש, בכל הנוגע לסוכנויות הדירוג האחרות, S&P ומודי'ס.

מכל פנים, מניית הבנק השוויצרי מזנקת בבאזל ב-9.5%. עם פרסום התגובה, חודש המסחר בשלב הטרום-פתיחה במניות IDB פיתוח ואחזקות, והוא חודש בשלב הרציף ב-15:10. בבורסה המקומית, בולטות מנית IDB אחזקות, אשר נפלה ב-13.4% בטרם הפסקת המסחר וכעת יורדת ב-10.1%. האג"ח מסדרה ט' של IDB פיתוח, שירדה ב-7.5%, התמתנה לירידה של 4.4%.

דירוג האשראי הנוכחי של אגרות החוב של IDB אחזקות, חברת הגג, הוא "-AA", דרגת ההשקעה הרביעית מלמעלה. לחברה הבת, IDB פיתוח (86.8%), הדירוג גבוה יותר בדרגה - "AA". דירוגה של כור הוא "+A", דרגת ההשקעה החמישית. דיסקונט השקעות המחזיקה ב-62.7% ממניותיה מדורגת "AA" בידי S&P מעלות והדרגה המקבילה, "Aa2", בידי מדרוג.

כפי שניתן לראות, קיימת אנומליה בדירוגים של חברות בנות הזוכות לדירוג גבוה יותר מטלו של החברות העומדות בראש הקבוצה. שחקנים בשוק אמרו ל"גלובס" כי כחברות אחזקות, משיכות המזומנים מהחברות הבנות באמצעות IDB פיתוח ו-IDB אחזקות, צפויה להשפיע על כושר הפירעון של החברות הבנות, ולכן הורדת דירוג לחברות הגג ישפיעו על הדירוג של הבנות.

"יש סחרני-יום שעושים סיבוב על המניה ומוכרים בחסר. החדשות כבר מגולמות בשוק. בסופו של דבר צריך להיות תיקון; יש פה תגובה אוטומטית-נקודתית לאירוע הזה -
זה לא אומר שום דבר לגבי התנהלות החברה בימים הבאים, שתושפע מנתוני מאקרו ומנתונים פונדומנטליסטיים", נאמר לנו.

אידיבי אחזקותאידיבי אחזקות