ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים: "נכנסנו למיתון כבר ברבעון השלישי של 2008"

בשוק ההון לא מופתעים מהורדת תחזית הצמיחה של בנק ישראל ; ורד דר, פסגות: "ההגדרה המקובלת למיתון מתאימה יותר למשק האמריקני. לצורך מצב של מיתון בארץ מספיקה צמיחה של 1.8% כדי להכריז על מיתון - כי יש להתייחס לתוצר לנפש"

"נכנסנו למיתון מתי שהוא ברבעון השלישי של 2008", טען ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים. לדבריו, טרם פורסמו נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הרשמיים לרבעון הרביעי של השנה, "אך אנו סבורים שהם יצביעו על התכווצות של התוצר של לפחות 3% במונחים שנתיים", הוסיף ליידרמן.

פסגות:

ורד דר, הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות פסגות, סבורה כי ההגדרה המקובלת למיתון מתאימה יותר למשק האמריקני. "לצורך מצב של מיתון בארץ הדרישות הרבה יותר נמוכות. מספיקה צמיחה של 1.8% כדי להכריז על מיתון - שכן יש להתייחס לתוצר לנפש (הצמיחה הכוללת בניכוי גידול האולכוסייה). לכן אנו במיתון וזה טריוויאלי, גם לפי ההגדרה המחמירה, שכן התוצר הכולל התכווץ כבר ברבעון האחרון של 2008 וכמובן לפי ההגדרה המצמצמת". לפי חישובי דר, התוצר התכווץ ב-0.4% ברבעון האחרון של 2008 וגם כאן היא התבססה על אומדני הלמ''ס.

מיטב:

"ככל הנראה, ברבעון הרביעי של 2008 נרשמה התכווצות של התוצר. גם ברבעון הראשון של 2009 אנו מצפים להתכווצותו. אי לכך, ולפי ההגדרה הפורמאלית של 2 רבעונים שבהם התוצר מתכווץ, הכלכלה הישראלית נמצאת במיתון", כך כתב היום רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי של בית השקעות מיטב. לדבריו, הכלכלה הישראלית רחוקה עדיין מלהגיע לנקודת השפל, ואנו צפויים לראות הידרדרות נוספת של הפעילות הכלכלית בחודשים הקרובים. זאת במיוחד על רקע העובדה שהכלכלה העולמית ובראשה ארה"ב עדיין לא הגיעה לכדי התייצבות.

אייכל ביסס את הערכותיו באומדנים המוקדמים שפרסמה הלמ''ס לפני מספר שבועות, בהם הציגה את הצמיחה לפי מחציות. בלמ''ס סירבו בתוקף להתייחס פרטנית על מה שהתרחש ברבעון האחרון. לפי חישובי אייכל, התוצר התכווץ ברבעון הרביעי של 2008 ב-0.1% אך הנתון אינו כולל את חודש דצמבר, חודש שהיה רע מאוד לכלכלה הישראלית. עדות לכך היא הצניחה ב-1% שלם במדד המשולב להתפתחות המשק של בנק ישראל, ירידה שנרשמה בפעם האחרונה ביוני 2001, בשיא גל המיתון האחרון שפקד את המשק הישראלי.

שר האוצר:

"אין לנו תוצאות של הרבעון האחרון של 2008, ולפני כן לא היינו במיתון. כן, אנחנו בהאטה לא פשוטה", אמר שר האוצר, רוני בר-און, בסוף השבוע האחרון לשאלה "האם אנחנו במיתון?", כשהתראיין לגלי צה"ל. מתברר כי הכלכלנים הבכירים בשוק ההון לא צריכים כבר להמתין לנתונים.

בנק ישראל וכלכלני שוק ההון לא לבד. על פי סקר החברות לרבעון האחרון של 2008, 100% מהנשאלים סברו כי ברבעון הראשון של 2009 הפעילות הכלכלית במשק תואט עוד ועוד.