ברקליס ו-ING הזניקו את המדדים באירופה: הפוטסי עלה ב-3.9% והדאקס סיים בטיפוס של 3.5%

[למדור שוקי עולם] הקאק זינק ב-3.7% ; ברקליס טסה ב-73.2% ; ING קפצה ב-27.8% ; פיליפס עלתה ב-8.3% ; מדד הניקיי של טוקיו ננעל בשפל של שלושה חודשים ; בריטניה עלולה לחזור לשבוע עבודה של שלושה ימים

המדדים המובילים באירופה סגרו בעליות שערים חדות, בהובלת ברקליס שזינקה ב-73.2% ו-ING שטיפסה ב-27.8%, כשעיני המשקיעים נשואות לעבר דו"חות החברות הפיננסיות, ולמיזוג האפשרי של חטיבות ניהול הנכסים של קרדיט אגריקול וסוסייטה ג'נרל.

מניית ברקליס הובילה את העליות בלונדון לאחר שהבנק דיווח על נזילות גבוהה וצפי לעלייה ברווחים לשנת 2008. לאחר ההדים שעוררו רק בשבוע שעבר הקשיים של הרויאל בנק אוף סקוטלנד, חוסנו של בנק ברקליס מהווה עבור הסוחרים מקור של עידוד שכן הוא מלמד כי לא כל מערכת הבנקאות הבריטית ניצבת על סף התמוטטות וכי יש בנקים שיוכלו לצלוח את המשבר ללא סיוע ממשלתי.

ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, האשים היום (ב') את הבנקים הזרים במצבה הרעוע של הכלכלה הבריטית, כשמנגד, נציג המפלגה השמרנית, ג'ורג' אוסבורן, האשים את בראון בניהול חסר אחריות של המשבר הפיננסי.

גורדון בראון קרא ליצירת "חוקים חדשים" לסחר בינלאומי, כשהוא מזהיר מפני מדיניות סחר פרוטקציוניסטית. בעקבות מצבו העגום של שוק התעסוקה, שרים בכירים בממשלת בריטניה שוקלים מהלך למתן מענקים לחברות שיקצצו את שבוע העבודה ל-3 ימים בלבד - מצב אליו נקלעה בריטניה בשנות ה-70'. כך מדווח עיתון "האינדיפנדנט".

ברקע, המשקיעים עוקבים אחרי הצעדים שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, מתכנן לבצע כדי לשקם את הכלכלה האמריקנית.

מדד הניקיי של טוקיו ננעל בשפל של שלושה חודשים. הבורסות של סין, הונג-קונג, דרום קוריאה, מלזיה, אינדונזיה, טייוואן וסינגפור נסגור היום לרגל חגיגות שנת השור. השווקים של סין וטיוואן יחזרו לפעילות רק ב-2 לפברואר. גם בסידני לא התקיים היום מסחר וזאת בשל "יום אוסטרליה". במומבאי לא התקיים מסחר בשל חופשת יום הרפובליקה.

מדדפוטסי 100 של לונדון ; מדד דאקס 30 של גרמניה ; מדד קאק 40 של צרפת ; מדד פוטסי 300 של החברות הגדולות באירופה.

בזירת המטבעות, האירו יורד ב-0.21% ל-1.294 דולר והליש"ט נסוגה ב-0.41% ל-1.373 דולר.

בזירת המאקרו

מדו"ח המשכנתאות של איגוד בנקאי המשכנתאות הבריטי (BBA), עולה כי מספר המשכנתאות גדל בחודש דצמבר ל-22,051, וזאת לעומת 17,300 בלבד בחודש נובמבר. ייתכן כי זהו סימן ראשון להתייצבות בשוק הדיור הבריטי.

סוכנות הנדל"ן Hometrack הודיעה היום כי מחירי הבתים בבריטניה נפלו ב-9.4% בינואר, בהשוואה לחודש המקביל אשתקד ל-158 אלף ו-300 ליש"ט בממוצע (כ-216 אלף דולר). מדובר בירידה החדה ביותר מאז ינואר 2001. את הירידה החודשית של 1% הובילו מחירי הבתים בלונדון, שאיבדו 1.1% מאז דצמבר.

מניות בכותרות

הקבוצה הפיננסית ההולנדית ING , זינקה היום לאחר שהודיעה כי חתמה על הסכם עם הממשלה ההולנדית אשר תספק לה ערבונות ל-80% מנכסיה מגובי המשכנתאות. העסקה מול הממשלה נסגרה לאחר שהחברה הודיעה כי תספוג הפסד של 1 מיליארד אירו (1.3 מיליארד דולר) בסיכום שנת 2008. מנכ"ל החברה, מיצ'ל טילמנט, יתפטר מתפקידו. ממשלת הולנד תגבה את הנכסים הבעייתיים של הקבוצה במסגרת חבילת חילוץ כוללת למערכת הבנקאית.

מניית הבנק הבריטי ברקליס בלטה הערב בזינוק חד שקיזז את מרבית הירידה שרשמה המניה בשבועות האחרונים, וזאת לאחר שהבנק הודיע כי לא יזדקק להון נוסף, וחזר על הערכתו כי הדו"חות אותם יפרסם יהיו טובים יותר מהצפי. הבנק יפרסם את דו"חות הרבעון האחרון של 2008, מוקדם מהמתוכנן, ב-9 לפברואר, וזאת כדי לחזק את אמון המשקיעים. הבנק צפוי לדווח על רווח לפני מס של 5.3 מיליארד ליש"ט (7.3 מיליארד דולר) בסיכום שנת 2008 . מנכ"ל ברקליס, ג'ון וארלי, והיו"ר, מרקוס אגיאוס, מסרו כי הבנק מחזיק בהון נזיל בהיקף של 36 מיליארד ליש"ט (49 מיליארד דולר), והסבירו כי הוא לא צריך לגייס הון נוסף.

ענקית האלקטרוניקה ההולנדית, פיליפס , דיווחה היום (ה') על ההפסד הרבעוני הראשון מאז שנת 2003, וזאת בשל מחיקה של חלק מנכסיה והוצאות על רכישות שונות. פיליפס דיווחה על הפסד נקי של 1.5 מיליארד אירו (1.9 מיליארד דולר) ברבעון האחרון של 2008 - הרבה מעל תחזיות השוק להפסד של 1.2 מיליארד אירו בלבד. קשת תחזיות האנליסטים נעה בין הפסד של 1 ל-1.3 מיליארד דולר. החברה תפטר 6,000 עובדים במהלך השנה הקרובה.

הבנקים הצרפתיים, סוסייטה ג'נרל וקרדיט אגריקול נמצאים במגעים מתקדמים למיזוג חטיבות ניהול הנכסים. על פי טיוטת העסקה, קרדיט אגריקול תחזיק ב-70% מהיישות החדשה וסוסייטה ג'נרל תחזיק ב-30%. היישות הפיננסית החדשה תננהל תיק נכסים בסכום של 638 מיליארד אירו. העסקה צפויה להגדיל בצורה משמעותית את ההכנסות.

בנק BNP פריבה פרסם היום את תוצאות הרבעון האחרון של 2008. הבנק הצרפתי דיווח על הפסד של 1.4 מיליארד אירו, ועל הפסד של 2 מיליארד אירו לחטיבת CIB. בסיכום שנת 2008, BNP פריבה מדווח על רווח של 3 מיליארד אירו. BNP פריבה מתכננן לקחת חלק בשלב השני של חבילת החילוץ לבנקים אותה יזמה ממשלת צרפת. הבנק יודיע על החלטת דיבידנד ב-18 לפברואר.

ישראליות באירופה

אורעד הייטק , ספקית פתרונות גרפיקה לשידורים טלוויזיונים בזמן אמת, הודיעה היום כי היא תספק לתחנת שידור אירופאית מובילה שירותי גרפיקה, ותשדרג את שידורי הספורט של החברה. היקף החוזה מוערך ב-1 מיליון דולר.

דלק גלובל ריל אסטייטס דיווחה לבורסה של לונדון, שנכון ל-25 לינואר, 2009, מנורה מבטחים מחזיקה ב-11.794 מיליון מניות של החברה, המשקפות אחזקה של 4.45% ממניות DGRE.

היום בשעה 15:00 פוקעת הצעת הרכש של ויז'ואל דיפנס . המניות שאינן מוחזקות בידי בעלי עניין ועשויות להירכש במסגרת ההצעה, מהוות 35.5% מהון המניות של החברה. נכון להיום, בעל המניות הגדול בויז'ואל דיפנס הוא בארי טל, יו"ר, מנכ"ל וגם מייסד החברה, לו אחזקה של 58.4%.

קבוצת עטיה התקשרה ב-20 לאוקטובר עם חברת ATW, בהסכם שלפיו, בין היתר, מינתה החברה את ATW כיועצת אסטרטגית פיננסית של קבוצת עטיה במשך שישה חודשים לשם גיוס הון לחברה, בדרך של הקצאה פרטית. ב-23.1.09 נחתם הסכם בין ATW לבין חברת CPC, חברה מג'רסי, איי התעלה, שאינה קשורה בעקיפין או במישרין לחברה או לבעלי השליטה בה. על פי ההסכם שבין CPC ל-ATW, תסייע הראשונה ל-ATW לעמוד בהתחייבויותיה, בהתאם להסכם הייעוץ, בתמורה ל-7.5% מתוך סכומי הכסף שיגוייסו באמצעותם.