צ'ק פוינט שנתיים אחרי: האם הרכישה של פוינטסק מצדיקה השקעת ענק של 620 מיליון דולר

הרכישה סייעה במיצוב חברת התוכנה הישראלית כ"שחקנית טהורה" בתחום האבטחה, ושימשה פתח לרכישת עסקי האבטחה של נוקיה ; מאידך, באוסקר גרוס מעריכים שהשפעת המשבר הכלכלי תורגש היטב דווקא בתחום הפעילות של החברה הנרכשת

גם אם אף אחד לא הכריז זאת באופן רשמי, קבל עם ועדה, צ'ק פוינט , אחת מספינות הדגל האחרונות שנותרו בענף הטכנולוגיה הישראלי, עברה בשנתיים האחרונות מהפך לא קטן.

צ'ק פוינט של תחילת 2009 שונה לגמרי מצ'ק פוינט של תחילת 2007. החברה כבר אינה רק חברת תוכנה והיא מספקת כעת גם פתרונות חומרה, ובנוסף, היא הספיקה לבצע שלוש רכישות. עם זאת, מה שנשאר כמעט ללא שינוי הוא מחיר המניה, שנע סביב רמה של 21 עד 23 דולר גם היום, אם כי בימים טרופים שכאלו, אפשר להגיד שמדובר בחצי נחמה. צ'ק פוינט, למי ששכח, מספקת פתרונות אבטחה לרשת האינטרנט, ומוצר הדגל של החברה הוא התוכנה ששמה הפך לשם נרדף לאבטחה - Firewall. שווי החברה בנאסד"ק הוא 4.7 מיליארד דולר.

במהלך 11 השנים הראשונות לקיומה, צ'ק פוינט רכשה שתי חברות - מטה אינפו בשנת 1998, תמורת 27.5 מיליון דולר במניות ו-ZoneLabs בשנת 2004 תמורת 205 מיליון דולר - אך שוק ההון המשיך לחכות למגה רכישה. צ'ק פוינט היא הרי חברה עם קופה דשנה וגם הצמיחה האורגנית של החברה, מרשימה ככל שתהיה, לא תחזיק מעמד לנצח.

בשנת 2005 הודיעה צ'ק פוינט על רכישת Sourcefire האמריקנית, אך נסוגה ממנה על רקע התנגדות הממשל האמריקני, שחשש לפגיעה בביטחון המדינה אם Sourcefire תירכש בידי זרה. חלפו מספר חודשים, וצ'ק פוינט העזה להעז. בנובמבר 2006 הודיעה על רכישת פוינטסק (פרוטקט דאטה) השוודית, רכישה שהושלמה לפני שנתיים.

פוינטסק, עבורה שילמה צ'ק פוינט 620 מיליון דולר במזומן, הכניסה את החברה לתחום חדש - אבטחת מידע, בשונה מאבטחת אינטרנט. החברה הנרכשת הייתה אמורה לתרום לצ'ק פוינט הכנסות שנתיות של 95 עד 105 מיליון דולר, אך בשנה הראשונה לרכישתה (2007) התברר כי הציפיות היו גבוהות מדי והכנסותיה הגיעו לכ-83 מיליון דולר. משנת 2008 צ'ק פוינט כבר אינה מדווחת בנפרד על המספרים של פוינטסק, ולכן המעקב אחר ביצועי הרכישה הגדולה בתולדות החברה הופך לקשה יותר.

"התחום של פוינטסק מתקדם לאט, אבל הוא רווחי", אומר זיו טל, אנליסט בבית ההשקעות אוסקר גרוס. המוצרים של פוינטסק מיועדים לנקודת הקצה (Endpoint) בדומה למוצרי האנטי וירוס. "המשבר הכלכלי עלול לפגוע יותר בנקודות הקצה ופחות באבטחת הרשת משום שתיאורטית, אם אנשים יקנו פחות מחשבים ניידים, ההכנסות של צ'ק פוינט ירדו", אומר טל אך ממשיך להעריך כי ההכנסות של פוינטסק גדלו אשתקד.

רכישת פוינטסק, כאמור, עדיין אינה מצטיירת ככזו המשפיעה מהותית על התוצאות הכספיות של צ'ק פוינט, אך ללא ספק מדובר ברכישה ששדרגה את המיצוב של צ'ק פוינט כ-Pure Player יחידה בתחום האבטחה.

איש של תוכנה

כחלק מהמהפך של צ'ק פוינט, בפברואר 2007 השיקה החברה קו מוצרי חומרה ראשון - UTM-1 - שפועל נגד איומי אינטרנט ארגוניים. "ביחס למתחריה, השינוי האסטרטגי של צ'ק פוינט התחיל קצת באיחור", אומר טל. "התחום החדש צמח יפה מאוד אשתקד והוא מהווה היום שליש מסך המוצרים שצ'ק פוינט מוכרת". לדבריו, 60% מהכנסות צ'ק פוינט מגיעים משירותים ותחזוקה, והיתר ממכירת מוצרים. "זה ההבדל הגדול ביותר מהמצב של צ'ק פוינט בשנת 2001, אז זה היה הפוך".

עם זאת, הכניסה לתחום החומרה אינה ממש טריוויאלית עבור מייסד החברה, גיל שויד, שמזוהה בעיקר עם תוכנה. לפני כחודש, צ'ק פוינט העמיקה את אחיזתה בתחום, כשרכשה את עסקי האבטחה של נוקיה. הרכישה תרחיב את קו מוצרי ה-Appliance, מתקן ש"אורז" יחדיו את החומרה והתוכנה שנדרשות לצורך אבטחה (בדומה לקו מוצרי ה-UTM).

"אני איש של תוכנה ואני אוהב תוכנה, וגם המיקוד שלנו ימשיך להיות תוכנה, אבל תחום החומרה, כולל הרכישה מנוקיה, מחזק אותנו", אמר אז שויד. סכום הרכישה לא פורסם, אך הוא מוערך בכמה עשרות מיליוני דולרים בודדים, מתוך קופה של 1.4 מיליארד דולר שיש לצ'ק פוינט.

"סינרגיה זאת מילה נדושה, אבל זה העניין ברכישה הזאת", אומר טל. להערכתו, הרכישה הייתה "על הדרך", הזדמנות שנקרתה לצ'ק פוינט. צ'ק פוינט מצפה שהרכישה תתרום מעל 100 מיליון דולר למכירותיה השנה, אך טל סבור שמדובר בהערכה קונסרבטיבית, ויש מקום לאפסייד - "נוקיה דיווחה על הכנסות של כ-50 מיליון אירו ברבעון מהתחום", הוא אומר.

אחד החסרונות עימם עלולה צ'ק פוינט להתמודד בעקבות הרכישות לעיל היא ירידה בשולי הרווח. להבדיל מתחום התוכנה, תחום החומרה שוחק את הרווחיות הגולמית. מנגד, בתחום החומרה הלקוח משדרג את המוצר כל כמה שנים, בעיקר בשל דרישות רגולטוריות. דרך אגב, גם בתחום החדש אליו נכנסה צ'ק פוינט, מתחריה הם אותם מתחרים מתחום התוכנה - סיסקו וג'וניפר.

טל מציין שבתחום אבטחת הרשת (Firewall ו-VPN) שצומח בשיעור של 5% עד 9% בשנה, לצ'ק פוינט יש נתח של 45%, סיסקו מחזיקה בנתח של 30% ולג'וניפר יש נתח של 15%. לדבריו, צ'ק פוינט וג'וניפר נוגסות בנתח של סיסקו. מחקר של חברת המחקר גרטנר מנובמבר האחרון ממפה את שוק ה-Firewall לארגונים, וצ'ק פוינט וג'וניפר ממוצבות בו בראש, כשג'וניפר קצת מעל צ'ק פוינט. את צ'ק פוינט מציינים במחקר כ-Pure Player ותיקה ומוכרת בתחום האבטחה, אך כזו שמוצריה לארגונים הם יחסית יקרים.

בתחום נקודות הקצה, התחרות של צ'ק פוינט מגיעה מכיוון חברות כמו מקאפי וסימנטק. לדברי טל, השוק עובר שינוי למתן פתרון מאוחד. "אם פעם היו קונים אנטי וירוס מחברה אחת ואבטחת רשת מחברה אחרת, היום יש דרישה ליכולות קונסולידציה ומבט מאוחד על כל ניהול האבטחה. צ'ק פוינט מציעה את זה", אומר טל.

ואם כבר בקונסולידציה עסקינן, טל מזכיר שמקאפי רכשה לאחרונה ארבע חברות וסימנטק רכשה חמש. "צ'ק פוינט לא תיכנס לשווקים חדשים לגמרי דוגמת אבטחת מידע על טלפונים ניידים", אומר טל בהקשר של צ'ק פוינט והרכישה הבאה שאולי תבצע. "אני לא רואה את זה קורה כי צ'ק פוינט היא חברה קונסרבטיבית, וזה מה שהביא אותה עד הלום", הוא אומר.

תחום שהוא כן רואה כאפשרי בזווית של רכישה הוא ה-DLP, data loss prevention, למרות שכרגע יש לצ'ק פוינט שיתוף פעולה בתחום עם וובסנס. "ה-DLP מונע הוצאת מידע רגיש מהארגון, וכרגע הטכנולוגיה בתחום מאוד לא בוגרת", אומר טל. "צ'ק פוינט מסתכלת על רכישות שיכולות לתרום לשורת הרווח תוך ארבעה רבעונים. לכן, רכישות שהיא תבצע יהיו להוספת טכנולוגיה ולא להגדלת נתחי שוק. בדיעבד, ההיסטוריה הראתה שצ'ק פוינט עבדה נכון בניהול מזומנים ובפיתוח טכנולוגיות, ובמבט לעתיד אני עדיין אופטימי. לכן, מחיר המניה עדיין לא משקף את השינוי האסטרטגי שצ'ק פוינט עברה".