צניחה של 15% במדד המפעלים הקטנים והבינוניים ברבעון האחרון של 2008

הצפי לרבעון הראשון של 2009 הוא החמרה נוספת, אם כי מתונה בהרבה ; נתונים אלה מתפרסמים לצד נסיגה של 4.4% בתפוקת התעשייה וירידה של 4% בפריון העבודה בתעשייה

צניחה של 15% ברבעון האחרון של 2008, וצפי להחמרה נוספת ברבעון הראשון של 2009. כך עולה מ"מדד המפעלים הקטנים והבינוניים" של התאחדות התעשיינים.

המדד, המבוסס על סקר רבעוני בקרב מדגם מייצג של מפעלי תעשייה, בוחן את עוצמת השינויים החלים במצבם בכל רבעון לעומת הרבעון החולף, ואת ציפיותיהם לרבעון הקרוב.

ברבעון הרביעי והאחרון של 2008, עמד המדד על 79.88 נקודות. קרי, החמרה של 14.96 נקודות לעומת הרבעון השלישי אשתקד. אשר לרבעון הנוכחי (רבעון ראשון של 2009), התעשיינים הקטנים והבינוניים צופים שיעמוד על 75.26 נקודות, משמע החמרה נוספת של 4.62 נקודות (כל מספר מתחת ל-100 מבטא נסיגה בפעילות).

המדד מורכב מארבעה מרכיבים: ייצור, מועסקים, השקעות ויצוא. היצוא הוא המרכיב היחידי מבין הארבעה לגביו קיים צפי להתמתנות ברבעון הנוכחי, אם כי מצבו ביחס לתחילת 2008 לא מעודד.

יתר המרכיבים משקפים ברבעון הרביעי אשתקד - כמו ברבעון השלישי - ירידות חדות. התעשיינים צופים שמגמת הפיטורים והירידה בייצור, בהשקעות בציוד ובמכונות תעשייתיים - תימשך גם ב-2009.

לדברי רובי גינל, ראש אגף כלכלה בהתאחדות, "ההחרפה הצפויה ברבעון הנוכחי בפעילות של התעשיינים הקטנים והבינוניים תעמיק לרמה כמותה לא דווחה בעשור האחרון". עוד לדבריו, "המפעלים הקטנים והבינוניים, המעסיקים 37% מהשכירים בתעשייה, כבר מדווחים על פיטורי עובדים ועל ירידה ניכרת בתפוקה, בהשקעות ובמכירות, שיעמיקו על רקע המשבר הכלכלי העולמי".

בהתאחדות מדגישים, כי למפעלים הקטנים והבינוניים צרכים וקשיים (כמו השגת אשראי בנקאי) השונים מאלה של מפעלי התעשייה הגדולים, ועל כן הם רגישים יותר למהלומות כלכליות.

המפעלים הקטנים והבינוניים לא לבד. על-פי נתוני התאחדות התעשיינים, גם מפעלי התעשייה הגדולים מושפעים קשות מהמשבר העולמי. רק בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2008 פוטרו כ-650 עובדים מכלל התעשייה, ובראשונה מזה שבע שנים חלה נסיגה של 4.4% בתפוקת התעשייה ו-4% בפריון העבודה בתעשייה.