אור לגויים

קנדה מאמצת את התקנה הישראלית שאוסרת פרסום תמונות צבאיות בקמפיין בחירות

כחודשיים וחצי לאחר מערכת בחירות משמימה, שעמדה רוב הזמן בצל מערכת הבחירות ההיסטורית של שכנתה מדרום, עורכת כעת קנדה חשבון נפש, ואחד מהלקחים שהיא רוצה להפיק בעניין תעמולת הבחירות - מגיע דווקא מישראל.

הבחירות בקנדה, בהן זכה ראש הממשלה המכהן סטיבן הארפר ברוב דחוק, העלו על סדר היום כמה סוגיות של תקשורת ופוליטיקה, בהן מתחבטת קנדה. בתשדירים לקראת הבחירות, השתמשו מתנגדיו של הארפר, שזכה לביקורת ציבורית רבה על כך ששלח חיילים לעיראק, בתמונות רבות של מלחמה וכלי נשק. גם המפלגה המייצגת את החבל דובר הצרפתית קוויבק, עשתה שימוש באלמנטים ויז'ואליים של נשק ככלי בבחירות.

אחד הפורטלים הגדולים בקנדה, canada.com, מפרסם השבוע תחת הכותרת "פתרונות", מאמר הקורא לקנדה לאמץ חוקים רגולטוריים של מדינות אחרות למערכת הבחירות בתקשורת. "בישראל אסור להשתמש בעת מערכת הבחירות בתמונות 'צבאיות' כלל", מספר הפורטל לקוראיו. "אם חוק כזה היה קיים בקנדה היינו יכולים למנוע חלק גדול מהקמפיינים התוקפניים והפוגעים שהיו במערכת הבחירות האחרונה, רובם מטעם מפלגת NDP מקוויבק".

אבל לא רק מישראל מבקשים הקנדים ללמוד, אלא גם מפינלנד באירופה. שם, מתברר, יש חוק שאוסר לגמרי על קמפיינים נגטיביים לבחירות בטלוויזיה. בפינלנד לא לוקחים צ'אנס שמא פוליטיקאי יקלל ויצא מברך, אלא אוסרים על המפלגות במדינה לצאת נגד מפלגה או פוליטיקאי זה או אחר בקמפיינים הטלוויזיוניים. בישראל, חוק כזה היה מותיר יועצי תקשורת רבים חסרי תעסוקה.