יצרנית התרופות רוש לא מוותרת: לאחר שהמו"מ עם ג'ננטק התפוצץ, החברה תנסה השתלטות עוינת במחיר מופחת

[למדור שוקי עולם] רוש הציעה 86 דולר למניה תמורה השליטה עכשיו תפנה החברה ישירות לבעלי המניות ותציע להם 86.50 דולר למניה

יצרנית התרופות השווייצרית רוש יצאה שלשום (ו') בהצעת רכש עוינת בסך 42 מיליארד דולר תמורת שליטה מלאה בג'ננטק האמריקנית, לאחר שהמו"מ הידידותי בין הצדדים קרס. רוש וג'ננטק ניהלו באחרונה שיחות על אפשרות שרוש תשתלט על ג'ננטק העוסקת בביוטכנולוגיה ופועלת מקליפורניה.

רוש, שכבר מחזיקה קרוב ל-56% מג'ננטק, ושהציעה ביולי שעבר 89 דולר עבור כל מניית ג'ננטק שבידי הציבור, הודיעה כי תוך שבועיים היא תפנה ישירות לבעלי המניות של ג'ננטק, ותציע להם 86.50 דולר למניה.

לא יורדים מהרעיון

הצעת המחיר הנמוכה יותר, שתמומן במזומנים, אג"ח קונצרניות קצרות מועד, אג"ח רגילות והלוואות בנקאיות, מאותתת על כך שרוש בטוחה כי ביכולתה לגייס מימון לעסקה, למרות מחנק האשראי. ההצעה הזאת גם משקפת את כוונתה של רוש לנצל את הירידה במחירי המניות ולהשלים את ההשתלטות, למרות חוסר הנכונות של מועצת המנהלים של ג'ננטק לקבל את ההצעה הקודמת.

המהלך בא בעקבות ספקולציות שרוש תיאלץ להעלות את הצעת הרכש המקורית, ואף לסגת מניסיונה לרכוש שליטה מלאה בג'ננטק, עקב תנאי השוק הקשים. לדבריו של יו"ר רוש, פרנץ הומר, "לאחר שבעה חודשים, התהליך מיצה את עצמו. לרוע המזל, זה לא הוביל להסכם. אני לא חושב שיש הצעה ידידותית על השולחן. הצעת הרכש היא הצעה עוינת. אני לא יכול למצוא לזה מילה אחרת".

הומר הסביר שהצעת הרכש הקודמת של רוש היתה גבוהה יותר, כדי לשקף את התוספת שהיתה החברה מוכנה לשלם תמורת השתלטות ידידותית, ושהמחיר החדש נמוך יותר מכיוון ש"העולם השתנה משמעותית, וברור שההצעה שלנו תמכה במחיר המניה של ג'ננטק".

מיזוג למען המדע

הומר הדגיש שהוא עדיין פתוח לדיונים ידידותיים, ושהיחסים עם ג'ננטק נותרו טובים. "העסקים כרגיל", אמר הומר. הוא סירב להתייחס לעתידו של ארט לווינסון, מייסד ומנהל ג'ננטק, וחזר על דבריו שהמניע לעסקה, שצפויה להניב סינרגיה שנתית בהיקף של 750-800 מיליון דולר, אינו קיצוץ עלויות.

"מטרת העסקה היא לקדם את נושאי המדע, הקניין הרוחני, הטיפול הרפואי האישי, והאינטגרציה של תרופות ודיאגנוסטיקה", אמר הומר.

שלשום (ו') ניסתה רוש להמתיק את הצעת הרכש שלה באמצעות חשיפה ראשונה של פרטים על השילוב המתוכנן. רוש הבטיחה להעביר חלק מפעילויותיה הקיימות בארה"ב לאתר ג'ננטק בסן פרנציסקו. כמו כן, למרות ההשתלטות, רוש מתכוונת לחזק את המותג ג'ננטק.

העסקה המתוקנת מותנית בכך שרוש תבטיח את תמיכתם של בעלי מניות שמחזיקים ביותר מ-50% ממניות ג'ננטק שבידי הציבור, ותוכל לרכוש 90% מסך המניות של החברה. תנאי נוסף הוא שרוש תשיג מימון שיספיק לעסקה. הומר אמר שרוש תתחיל לגייס הון חיצוני באמצעות אג"ח.