שטיגליץ: "בנק לנכסים רעילים" מקביל להחלפת "כסף בזבל"

הפרופסור זוכה פרס נובל אמר שהכסף המדובר הוא כספם של משלמי המיסים האמריקנים והם שיממנו במשך שנים את מה שצפוי להביא להגדלת ההלוואות של הבנקים להם ; "אתם לא צריכים לרדוף עם כסף טוב אחרי כסף רע", "אנחנו מדברים על היקף חובות שקשה מאד לנהל"

זוכה פרס נובל לכלכלה, ג'וסף שטיגליץ אמר כי כל החלטה של הנשיא אובמה להקים את מה שמכונה "Bad Bank" או "בנק לנכסים רעילים" על מנת לעזור לחברות הפיננסים להיפטר מנכסים רעילים המעיקים על מאזניהן, תגרום לניפוח החוב הלאומי.

ממשל אובמה מתקרב למהלך בו ירכוש נכסים נזילים שמכבידים כיום על מאזני הבנקים ומונעים מהם מלהגדיל את ההלוואות אותן הן מציעים לשוק. שטיגליץ אמר כי הדבר מקביל להחלפת "כסף בזבל", זאת כאשר הכסף המדובר הוא כספם של משלמי המיסים האמריקנים. שטיגליץ אמר את הדברים ביום ו' במסגרת פאנל בנושא בפורום הכלכלי הבינלאומי בדאבוס. והוסיף "אתם לא צריכים לרדוף עם כסף טוב אחרי כסף רע" והוסיף, "אנחנו מדברים על היקף חובות שקשה מאד לנהל".

שטיגליץ המשמש כפרופ' לכלכלה באוניברסיטת קולומביה בניו יורק היה בעברו גם יעוצו שלנ הנשיא הדמוקרטי, ביל קלינטון, אמר גם כי התוכנית המוצעת תותיר את משלמי המיסים כממנים למשך שנים של ההלוואות הבנקאיות. הדבר גם ימנע מהממשל שימוש בכספים אשר יכולים היו להיות מנוצלים באופן יעיל יותר לקיצור התורים לקבלת דמי אבטלה.

האם תוכנית "בנק הנכסים הרעילים" תאיץ את סיומו של המשבר הפיננסי היתה השאלה השנויה במחלוקת בין באי הכנס בדאבוס. מנכ"ל JP מורגן, ג'ימי דימון אמר כי אופרציה כזו תעזור במידה ותבוע היטב. המיליארדר, ג'ורג' סורוס אמר בראיון "זהו אינו האמצעי שיביא למהפך במצב ולא זה מה שיאפשר לבנקים להגדיל את ההלוואות".