קבוצת הכרייה הענקית ריו טינטו מגייסת הון במכירת נכסים לחברת האלומיניום הסינית צ'ינאלקו

[למדור שוקי עולם] ריו טינטו התחייבה להפחית את נטל החוב הכולל שלה, 37 מיליארד דולר, ב-10 מיליארד דולר עד סוף שנה זו באמצעות מכירת נכסים, צעדי חיסכון ועיכוב מיזמים חדשים שלה

קבוצת הכרייה האנגלו-אוסטרלית הענקית ריו טינטו מנהלת מו"מ עם חברת האלומיניום הממשלתית הסינית, צ'ינאלקו , על מכירת נכסים אפשרית ומכירת מניות לחברה הסינית שעשויה לחסוך לה את הצורך להנפיק זכויות נוספות למניות שלה כדי לגייס הון.

ריו טינטו התחייבה להפחית את נטל החוב הכולל שלה, 37 מיליארד דולר, ב-10 מיליארד דולר עד סוף שנה זו באמצעות מכירת נכסים, צעדי חיסכון ועיכוב מיזמים חדשים שלה. הקבוצה מקווה להימנע ממכירת זכויות למניותיה, אך בשבוע שעבר היא נאלצה להודות שאינה יכולה להוריד אפשרות זו מהפרק. תזרים המזומנים שלה נשחק על רקע צניחת מחירי חומרי הגלם בששת החודשים האחרונים, והיא לא הצליחה למצוא קונים לכמה עסקים שלה שהיא מנסה למכור מאז 2007.

צ'יינאלקו, שמחזיקה ב-12% ממניות ריו שרשומות למסחר בלונדון וב-9% מכל הקבוצה, אמרה בשנה שעברה שהיא מעוניינת להגדיל את חלקה בריו. בשבועות האחרונים המגעים בין שתי החברות נכנסו להילוך גבוה.

הבוקר שיגרה ריו הודעה לבורסה האוסטרלית שהיא מאשרת את קיום השיחות עם צ'יינאלקו. לפי ההודעה, השיחות הן על רכישת אחזקות מיעוט בכמה עסקים של ריו טינטו וכן השקעה במכשירים להמרה שלה. מניית ריו טינטו עלתה בתגובה ב-5.5% בבורסת סידני.

לצ'יינאלקו יש אישור של ממשלת אוסטרליה להעלות את אחזקתה במניות ריו הנסחרות בלונדון או בסידני או בקבוצה כולה, עד ל-14.9%. אם החברה הסינית תרכוש אג"ח להמרה של ריו ותעבור את הרף הזה, היא תזדקק לאישור נוסף של ממשלת אוסטרליה, שיכול להיות בעיה פוליטית. מקור מקורב לדיונים מסר ל"פייננשל טיימס" שהעסקה בין שתי החברות עדיין אינה סגורה, וקשה להעריך את סיכוייה. לדבריו, "יש יותר מדי דברים שנעים מכדי להניח שניתן יהיה להשיג עסקה שתהיה לשביעות רצון כל הצדדים".