סין שוקלת צעדים נוספים להמרצת הכלכלה ולהעלאת הצריכה הפרטית

[למדור שוקי עולם] בראיון נדיר שהעניק ראש ממשלת סין, וון ג'יאבאו ל"פייננשל טיימס" אתמול בלונדון, הוא אמר שבייג'ין שוקלת צעדים חדשים להמרצת כלכלתה, מעבר לחבילה התקציבית בסך 585 מיליארד דולר שהושקה בנובמבר 2008

סין מתחייבת לנקוט את כל האמצעים הנחוצים להמרצת כלכלתה ולהעלאת ההוצאה הצרכנית, אך היא דוחה הצעות "מגוחכות" שהחיסכון הלאומי הענקי שלה אשם חלקית במשבר הפיננסי העולמי.

בראיון נדיר שהעניק ראש ממשלת סין, וון ג'יאבאו, ל"פייננשל טיימס" אתמול בלונדון, הוא אמר שבייג'ין שוקלת צעדים חדשים להמרצת כלכלתה, מעבר לחבילה התקציבית בסך 585 מיליארד דולר (4 טריליון יואן) שהושקה בסוף שנת 2008.

"יתכן שננקוט כמה צעדים החלטיים חדשים כשזה יהיה הזמן הנכון. כל הצעדים הללו חייבים להינקט כצעדי מנע, לפני נסיגה כלכלית", אמר וון, שהשתתף בכינוס השנתי של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס וממנו המשיך לסיור באירופה. וון פועל כדי להרגיע את המערב שסין תשתף פעולה במאמצים להתמודד עם המשבר הכלכלי העולמי.

וון לא הוציא מכלל חשבון אפשרות של ביצוע פיחות במטבע הסיני, בניגוד לעמדת המערב שדורש ייסוף של היואן, אך אמר כי בייג'ין מתכוונת לשמור על מטבע יציב ו"מאוזן ברמה סבירה". הוא הוסיף כי "אנשים רבים עדיין לא מבינים את הנקודה הזו. אם תהיה לנו תנודה דרסטית בשער החליפין של היואן, זה יהיה אסון גדול".

וון אמר שכלכלת סין הואטה בצורה תלולה ברבעון הרביעי, עם ירידה של הצמיחה ל-6.8%. הוא ציין רשימה של אמצעים - מהוצאה מאסיבית על תשתיות עד מענקים לצרכנים - שבייג'ין נוקטת כדי להבטיח שהצמיחה הכלכלית תגיע השנה "לכ-8%".

שיתוף פעולה

וון אישר לראשונה שברק אובמה שוחח בטלפון עם נשיא סין, הו ג'ינטאו, "שלשום", בעקבות דבריו של טים גייתנר, שר האוצר האמריקני, שלפיהם סין "מבצעת מניפולציות במטבע שלה" מול הדולר האמריקני.

שני המנהיגים הסכימו לשתף פעולה לפתרון בעיות משותפות, אך וון אמר שבארה"ב קיימים "קולות אחרים" - בהתייחסו לסנטימנט הפרוטקציוניסטי האנטי-סיני בקונגרס האמריקני.

וון נקט עמדה נייטרלית בנושא רכישות עתידיות של אג"ח אוצר אמריקניות השנה. כמה כלכלנים מעריכים שמימון הגירעונות האמריקנים על-ידי סין לא יגיע השנה לרמה של השנה שעברה, דווקא כאשר הצרכים של ארה"ב תופחים במהירות כתוצאה מתוכניות החילוץ למיניהן ומהתוכנית הכלכלית בהיקף של קרוב לטריליון דולר שיוזם ממשל אובמה.

סין אמנם זקוקה ליתרותיה לצרכי פנים, אך היא גם מעוניינת לשמור על ערך אחזקותיה הדולריות, אמר וון. הוא השתדל להנמיך את הציפיות שבייג'ין תהיה מוכנה להשתמש יותר ביתרותיה כדי להלוות לקרן המטבע הבינלאומית ולבנק העולמי ולסייע להם להיאבק במשבר העולמי.