המשבר גרם להתנתקות

מעשה בשני מטבעות שצעדו יד ביד עד שבא המשבר ופתח ביניהם פער בשיעור 30%

טל עבדה הוא סמנכ"ל כלל פורקס

האירו חוגג השנה יום הולדת עשירי, אבל רק בשנה וחצי הנוכחיות יש לו קיום עצמאי.

אם נתבונן בגרף המצורף, המציג את השערים היומיים של הצמדים אירו/דולר וליש"ט/דולר מתחילת 2006 ועד היום, נגלה שמ-2006 ועד לפרוץ המשבר בספטמבר 2007 המסחר באירו ובליש"ט כנגד הדולר, התנהג באופן דומה - כשמטבע אחד עלה, עלה גם השני בשיעור דומה וההפך.

מאז ספטמבר 2007 (מסומן בעיגול מס' 1) החלה ההיתנתקות. האירו המשיך להתחזק בעוד הליש"ט שינתה מגמה והחלה להיחלש.

בעוד הליש"ט נחלשת ב-10% ונותרת בשווי זה למשך כשנה, המשיך האירו להתחזק ב-15% נוספים ושמר על רמה זו כשישה חודשים.

בספטמבר 2008 (עיגול מס' 2) נראה היה שאירו חוזר למקומו הטבעי, אבל אז הגיע נובמבר, והאירו חזר להתחזק, בעוד הליש"ט ממשיכה לצלול. הפער הלך וגדל עד שהגיע ב 26 לינואר ליותר מ-30%.

טל עבדה 4 פברואר


מציאות זו מעוררת כמה שאלות. הנה הן לפניכן, ולצידן התשובות שלי.

האם פיחות של כ-35% בערכו של הפאונד מייצג את הערך הכלכלי הנכון של המטבע?

אין ספק שבריטניה נפגעה קשות מהמשבר הכלכלי, במיוחד אור להיותה המרכז הפיננסי החשוב באירופה. מנגד, הנזק בארה"ב לא נראה קשה פחות מבאנגליה, ושווי נמוך ב-35% בעיני מוגזם, שלא לומר מופרך.

האם השפעת המשבר על גוש האירו קטנה מהשפעתו על אנגליה?

בין כלכלות אנגליה והאיחוד, מתקיים קשר תלות הדדית. השותפות הכלכלית ביניהן אמנם נחלשה בעקבות שילוב מדינות מזרח אירופה באיחוד, אבל היא עדיין איתנה וקיימת.

כלכלות מזרח אירופה הן התורמות העיקריות לתנודתיות המוגברת של האירו, מכיוון שהשווקים שם מאופיינים בעמימות, העדר וודאות, וחוסר איתנות שהופכת צמיחה אדירה למיתון עמוק.

לדעתי, המתאם בין המטבעות יעלה במקביל לירידה בתנודתיות שאני צופה שתתגשם במשך השנה.

אם הפער יצטמצם, האם יהיה זה האירו שיחלש או הליש"ט שתתחזק?

קשה להעריך מה יהיה היחס סגירת הפער אם וכאשר יגיע, אך גם אין צורך בכך.

משקיע המאמין שהפער צפוי להיסגר או לפחות להצטמצם, יכול להשתמש בצמד המטבעות אירו/פאונד על מנת לנצל את ההזדמנות בשוק. לא משנה אם יהיה זה הפאונד שיתחזק או האירו שיחלש, השער אירו/פאונד צפוי לרדת, ומי שמאמין בכיוון יכול למכור את הצמד (שורט).

התנודתיות הקיימת בשוק מחייבת מסחר ערני וזהיר, במינופים נמוכים וניהול סיכונים קפדני. אין צורך לקחת סיכונים גבוהים בתקופה הנוכחית משום שלאור התנודתיות הגבוהה, גם עיסקה קטנה בכיוון הנכון יכולה להניב תשואה יפה.