ועדת הכספים תדון מחר בתקנות החיתום: דריכות בקרב המוסדיים

המוסדיים העוסקים בחיתום חוששים מהלחצים המופעלים על חברי הוועדה, וממיעוט המשתתפים בה

חברות הביטוח ובתי ההשקעות להם פעילות חיתום חוששים ממחטף: מחר צפויה להתכנס ועדת הכספים בראשותו של פרופ' אבישי ברוורמן, שתדון בין היתר, בתקנות למניעת ניגוד עניינים בשוק ההון, אותן הגיש ידין ענתבי, הממונה על שוק ההון באוצר.

הגופים המוסדיים חוששים כי לוועדה יופיעו רק מספר חברי כנסת בודדים, ללא נתוני מחקר מבוססים אודות ההשלכות השליליות של אימוץ התקנות.

יתרה מכך, המוסדיים חוששים כי גופים בעלי עניין המעוניינים בקבלת התקנות, יצליחו להפעיל לחצים על חברי הוועדה על מנת שיצביעו בעדן. גופים בעלי עניין אלה, הם חברות חיתום אשר אינן קשורות לחברות ביטוח או בתי השקעות.

התקנות האמורות קובעות, בין היתר, כי גופים מוסדיים המנהלים מעל 10 מיליארד שקל, יורשו לרכוש רק עד 10% מהנפקה כל שהיא, במידה וההנפקה בוצעה על ידי חתם המוגדר כגוף קשור אליהם. פוטנציאל ניגוד העניינים הטמון בסיטואציה כזו נובע מהעובדה כי אותה חברה חובשת שני כובעים בו זמנית - מצד אחד כגוף מוסדי המנהל כספי עמיתים ואמור לדאוג לאינטרס שלהם, ומן הצד השני - כחתם, שמשווק את ניירות הערך שהוא מנפיק.

טענות רבות נגד התקנות

אודות תקנות החיתום נשמעו בשוק טענות רבות, בעיקר מצד בתי ההשקעות וחברות הביטוח, להן זרוע חיתום.

הטענה המרכזית היא שאין סיבה למנוע מגוף מוסדי לקנות ניירות ערך בהנפקה, אם מדובר בנייר ערך טוב, רק בגלל ניגוד העניינים.

כמו כן טוענים המתנגדים לתקנות החיתום, כי אם תצטמצם פעילותם של גופי החיתום הגדולים, הרי שבמקומם עשויים להיכנס לשוק החיתום בין היתר גופים קטנים ולא מיומנים, חסרי עומק פיננסי וניסיון.