עסקת וונוקובו של אוסיף וארקדי גאידמק מתכווצת ב-70 מיליון דולר

הישג חשוב לשלמה אייזנברג בעל השליטה החדש בחברת הנדל"ן; מניית אוסיף מזנקת ב-25%

"פתרתי פצע גדול וכואב. ניקינו את כל הבלגן שהיה סביב העסקה שהעיבה מאוד על אוסיף וכל זה מאחורינו" - שלמה אייזנברג, בעל השליטה החדש באוסיף, על חשיבות ההסכם החדש שנחתם אמש לרכישת הקרקע בוונוקובו. הקרקע שברוסיה נרכשה מידי ארקדי גאידמק תמורת 100 מיליון דולר ביוני 2007, וכעת המחיר הופחת ל-30 מיליון דולר בלבד.

ארקדי גאדימק, שכבר אינו הבעלים של הקרקע רכש אותה תמורת 25 מיליון דולר בחודש אפריל 2007, ומכר אותה כאמור תוך 3 חודשים לחברת אוסיף תמורת 100 מיליון דולר. גאידמק היה אז בעל השליטה בחברה, נחמן צבר המנכ"ל ושלמה רוטמן היו"ר.

העסקה ספגה קיטונות של ביקורת מצד המשקיעים באוסיף ובחברת הבת שלה, אוסיף מזרח-אירופה, דרכה בוצעה העיסקה. ההתנהלות מול הבורסה הייתה פגומה מתחילת הדרך ורשות ניירות ערך ערכה חקירה בנושא. גאידמק ביצע את העסקה באמצעות חברת סטרוילידר הפרטית שרק בהמשך התברר שהיא נמצאת בשליטתו.

היום גאידמק נמצא ברוסיה כשבישראל מחכה לו שורה ארוכה של תביעות נגדו, צבר עבר לתפקיד מנכ"ל אטלס נכסים ורוטמן בוחן את דרכו. אגב חברת סטולידר אינה נמצאת יותר בשליטת גאידמק אלא עברה לידיו של איש עסקים יהודי רוסי בשם גורודצקי.

העסקה החדשה נחתמה אמש ברוסיה על ידי מנכ"ל אוסיף אלכס קצף בסיועו של עורך הדין פיני רובין. אוסיף וסטרוילידר הגיעו להסכמה שכל ההסכמים הקודמים שנחתמו בוטלו, אוסיף תעביר לסטרוילידר 7 מיליון דולר בנוסף ל-23 מיליון דולר שכבר שילמה לה בעבר. תשלום ראשון של 2.5 מיליון דולר כבר הועבר ותשלום שני של 4.5 מיליון דולר יועבר לאחר רישום הזכויות במקרקעין לטובת אוסיף.

לאחר השלמת העסקה לא תהיינה לצדדים טענות הדדיות אחד כלפי השני בקשר עם העסקה. כמו כן דירקטוריון חברת אוסיף החליט הבוקר לדחות את דרישתו של בעל מניות בחברה לתבוע את הדירקטוריון בגין העסקה כיוון שלא נגרם לחברה נזק המצדיק הגשת תביעה.

הקרקע בת 870 דונם, נמצאת במרחק של כ-35 ק"מ ממרכז העיר מוסקבה, סמוך לכביש הראשי לקייב. בנוסף ל-30 מיליון דולר שכבר הועברו לגאידמק, אמורה הייתה אוסיף לשלם 35 מיליון דולר באמצעות הקצאת מניות רגילות של החברה לסטרוילידר, והתשלום השלישי בסך של כ-35 מיליון דולר אמורים היו להגיע מהנפקת אג"ח.

בדצמבר 2008 חברת הנדל"ן ישרס , הנמצאת בשליטת שלמה אייזנברג, רכשה את השליטה (67.6%) בחברת אוסיף לאחר ששילמה לבנק מזרחי-טפחות 135 מיליון שקל. אייזנברג עושה סדר בחברה והמשקיעים קיבלו את ההודעה בברכה - המניה מזנקת ב-25%.