לאחר שצברה חובות של חצי מיליארד שקל: דפי זהב עומדת למכירה ב-10 מיליון דולר בלבד

גורמים שהתעניינו בעסקי הקבוצה הציעו סכומים נמוכים יותר ; מדובר בסכום הנמוך ב-92% מהמחיר ששילמה BCM עבור הקבוצה ואף נמוך ב-70%-90% מהערכות שווי שבוצעה לקבוצה בקיץ ; יו"ר דפי זהב: "אני רגוע"

שנה וחצי לאחר שבבקוק אנד בראון רכשו (באמצעות BCM), את קבוצת דפי זהב מקרן מרקסטון תמורת 123 מיליון דולר, מחיר המדף של הקבוצה עומד לכל היותר על 10 מיליון דולר. ל"גלובס" נודע כי גורמים שהתעניינו בעסקי הקבוצה הציעו סכומים נמוכים יותר וזאת בשל חובותיה הכבדים של הקבוצה העומדים על כחצי מיליארד שקל.

מדובר בסכום הנמוך ב-92% מהמחיר ששילמה BCM עבור הקבוצה ואף נמוך ב-70%-90% מהערכות שווי שבוצעה לקבוצה בקיץ האחרון. האחת, שנערכה על-ידי פירמה אוסטרלית ביוני האחרון ואשר קבעה לה שווי של 38-49 מיליון דולר בלבד.

המשמעות היא כי BCM מוחקת לכל הפחות 100 מיליון דולר מההשקעה שלה בקבוצה ועשויה למחוק את ההשקעה כולה. יתרה מזאת גם במחיר הנוכחי, אין ככל הידוע, בשלב זה, קונה רציני.

"העסק לא מדמם"

קבוצת דפי זהב שהוקמה ב-1968 על-ידי קבוצת עורק, נמכרה בשנת 2004 לקרן מרקסטון תמורת כ-100 מיליון דולר. הקבוצה שהחזיקה אז בחברת דפי זהב למדריכים ובאתר האינטרנט של החברה, הלכה מאז הרכישה על-ידי מרקסטון והרחיבה את פעילותה, בהובלתו של מנכ"ל הקבוצה, ניר למפרט. הקבוצה רכשה את אתר השוואות המחירים זאפ, מדריך המסעדות rest, אתר מתחתנים, אתר weekend (צימרים וחופשות), את קבוצת פרו לשעבר שכללה את אתר פרופסור, איי לימודים, אתר דוקטור ו-55% מחברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט ישראל.

באוגוסט 2007 רכשה כאמור, בבקוק אנד בראון באמצעות BCM את מלוא הבעלות בחברת דפי זהב מקרן מרקסטון (75%) ומהמוסדיים (25%), תמורת 123 מיליון דולר. לפי דו"חות BCM לבורסה האוסטרלית, הכנסות קבוצת דפי זהב גדלו ברבעון השלישי השנה ב-7% והסתכמו ב-94.5 מיליון שקל.

לדברי יו"ר דפי זהב, איתן אוליאל, כתוצאה משחיקה במניית BCM והעובדה ששווי השוק שלה נמוך מכמות המזומנים, קרנות גידור אגרסיביות שרכשו המניות, מבקשות לממש את הנכסים. לדברי אוליאל, "כל אמירה בקשר להערכת השווי היא בעייתית כי ההערכה תלויה בשוק המניות העולמי שהוא גרוע".

אוליאל שהוביל את עסקת הרכישה אינו חושב שטעה ושילם עבור החברה מחיר גבוה מידי. לדבריו, "אפשר לומר זאת על כל חברה שנקנתה אז כי הערך ירד ב-60% בכל מקום בעולם. אני רגוע כי העסק עצמו חזק, יוצר מזומנים ולא מדמם".