נוחי דנקנר באיתות ברור לחברות המרוויחות בקבוצה: היו"רים המשותפים בשופרסל ועובדי הרשת יוותרו על 20% מהבונוסים - בנוסף לקיצוץ של 10% בשכרם

שופרסל סיימה את 2008 עם גידול של 19% ברווח ל-282 מיליון שקל ורווחיות תפעולית שוטפת בשיעור 5.2% ; המכירות גדלו בשנה שעברה ב-10.3% ל-10.96 מיליארד שקל ; הרשת תחלק דיבידנד בסך 108 מיליון שקל

שני היו"ר המשותפים של רשת שופרסל , שולם פישר ורפי ביסקר, יוותרו על 20% מהמענק המגיע להם בגין שנת 2008. כך דיווחה היום (ה') הרשת לבורסה.

הוויתור על 20% מהמענק מצטרף לקיצוץ של 10% מהתגמול המגיע לפישר וביסקר משופרסל, וזאת בגין היותם יושבי ראש. כזכור, בדצמבר האחרון הודיעה הרשת כי בהמשך לבקשתו של יו"ר אי.די.בי , נוחי דנקנר, להיערך למשבר בכלכלה ולנקוט בצעדי התייעלות, יחול קיצוץ בשכר בכירי הרשת והדירקטורים.

כעת מתברר כי שיעור הקיצוץ מרצון הגדול ביותר, 25%, יחול על הגמול המגיע ליצחק מנור, דירקטור בחברה. יתר חברי הדירקטוריון, למעט הדירקטורים החיצוניים, ויתרו על 15% מגמול הדירקטורים שלו הם זכאים. מנכ"ל הרשת, אפי רוזנהויז, ויתר חברי ההנהלה ויתרו על 10% משכרם.

שני היו"רים של הרשת מועסקים כל אחד ברבע משרה וזכאים לשכר חודשים של 50 אלף שקל בחודש ולמענק של 0.75% מהרווח השנתי הנקי המאוחד של שופרסל, לפני הקיצוצים עליהם הודיעו. בנוסף, לשניים הוקצו 625 אלף כתבי אופציה לכל אחד למימוש בשלוש מנות.

בקונצרן אי.די.בי חברות רבות, שהמרכזיות והחשובות שבהן הן IDB פיתוח, IDB אחזקות, דיסקונט השקעות, כלל תעשיות, קונצרן כור, סלקום, מכתשים אגן, נטוויז'ן, נייר חדרה, גיוון אימג'ינג, המלט, אלרון, כלל פיננסים, כלל בסיטוח, כלל ביוטכנולוגיה, נכסים ובנין, גב ים, קרדיט סוויס ו-GVT ברזיל.

ככל הנראה, הוויתור מרצון על 20% מהבונוסים בשופרסל הוא בבחינת איתות מנוחי דנקנר לחברות מרוויחות נוספות בקבוצה, כי כל יש לנהוג. דנקנר נוהג בדומה למהלך קודם שלו של הורדות שכר ב-10% עד 15% לבכירים בחברות השונות בקונצרן.

מדו"חותיה הכספיים של שופרסל, אשר דווחו היום (ב') לבורסה, עולה כי הרשת בעלת 232 הסניפים סוגרת את 2008 עם גידול של 19% ברווח ל-282 מיליון שקל ורווחיות תפעולית של 5.2%. מדובר ברווח תפעולי של 565 מיליון שקל, הגבוה ב-29% מהרווח אותו רשמה החברה ב-2007. הרווח התפעולי בשנת 2008 לאחר מימוש ועליית ערך הנדל"ן להשקעה והתאמת המוניטין עקב מיזוג קלאבמרקט הסתכם ב-512 מיליון שקל.

המכירות גדלו בשנה שעברה ב-10.3% ל-10.96 מיליארד שקל. עוד הודיעה רשת השיווק, כי תחלק דיבידנד בסך 108 מיליון שקל אך תקצץ את הבונוסים ב-20% על רקע המשבר הכלכלי. מכל פנים, מהדיבידנד יהנו בעיקר החברות במעלה אילן היוחסים של קבוצת IDB - בשל אחזקה של 38.1% באמצעות דיסקונט השקעות .

הדיבידינד, אגב, גדול פי 5 מהון המניות של שופרסל, ושווה ל-50 אגורות במונחי מניה בודדת. הוא ישולם ב-4 במארס למחזיקים במניותיה של הרשת החולשת על למעלה משליש מהשוק המבורקד בישראל ב-17 בפברואר, קרי יום שלישי הבא.

לאור המיזוג עם קלאבמרקט, נרשם בדוחות הכספיים נכס מס בסך 127 מיליון שקל. הרישום החשבונאי של נכס זה, על-פי תקנות ה-IFRS (עקרונות הדיווח החשבונאי הבינלאומי), שיושמו במלואן לראשונה השנה, מקבל ביטוי כהוצאה להתאמת מוניטין ומנגד כהכנסת מס בסכום זהה.

שלמה זהר, סמנכ"ל כספים, הסביר את סוגיית נכס המס (והשפעתה על השורות השונות של הרווח התפעולי) ל"גלובס". "נכס המס בסך 127 מיליון שקל נוסע מהפסדים צבורים של שופרסל בשל רכישת קלאבמרקט. כשאתה קונה את החברה אתה צריך להקטין את המוניטין ב-127 מיליון שקל ולרשום הכנסת מס באותו סכום". מכאן, שנכס המס לא השפיע על שורת הרווח התפעולי השוטף.

מדו"חות החברה עולה גם כי לעלייה בשכר המינימום הייתה השפעה על הוצאות השכר של הרשת בשנתיים שחלפו, והיא "צפויה להגדיל את הוצאות השכר של הקבוצה גם בשנת 2009. לעליה בשכר המינימום, כאמור, השלכה מהותית על תוצאותיה של הקבוצה", נכתב בדו"חות.

בד"וחות מתייחסת החברה לתחרות עם רשת הרבוע הכחול. "להערכת החברה... מהשקת פורמט 'מגה בול' כרשת "Hard Discount" (רשת הוזלות כבודות, א"ו) בפריסה ארצית, עלולה התחרות בתחום הקמעונאות להחריף ולהשפיע גם על מחירי המכירה לצרכן". זאת, חרף העובדה, כי "להערכת החברה ובהתבסס על דו"חות נילסן, להסבת סניפי סופר-סנטר לרשת דיסקאונט שכונתית תחת המותג 'מגה בעיר' נכון למועד הדו"ח אין השפעה מהותית על התוצאות הכספיות של החברה".

נציין, כי בדו"חות חושפת שופרסל כי שיעור המכירות של מוצרי המותג הפרטי ("שופרסל") שלה היה קטן מ-10% מתוך כלל המכירות. שיעור המכירות של מוצרי Non-Food כדוגמת מוצרי הלבשה, חשמל, טקסטיל, מחשבים ופנאי - מתוך כלל המכירות הסתכם ב-5.5% בשנה שחלפה כולה.

הספקים המרכזיים של שופרסל הם תנובה (13%), קבוצת שטראוס (10%) ואסם (8%). החברה מציינת כי בכל הנוגע למוצרי החלב, היא תלויה בתנובה כיוון שהיא רוכשת את מרביתם מהתשלובת.

עוד עולה מהדו"חות, כי נכון לסוף 2008 קיימים 224 אלף כרטיסי אשראי שופרסל, המהווים את פלטפורמת מועדון הלקוחות שלה, המשותפת גם לפז וללאומי קארד.

שופרסלשופרסל