גייתנר: "חלק מהאכזבה מהתוכנית נובע מכך שאנשים ציפו לקבל דברים שנתינתם היתה צעד בלתי אחראי"

סנטור לשר האוצר האמריקני: "השוק הבהיר היטב, שוודאות ויציבות הן מצרכים שיש להם ביקוש רב מאוד. לרוע המזל, זה לא מה שקיבלנו ממך אתמול - אין לך מושג ירוק מה שקורה" ; אנליסט: "ציפינו לתכנית של ממש - קיבלנו איזה שרבוט על מפית של מסעדה"

שר האוצר, טימותי גייתנר, אינו מתרגש מהתגובה השלילית הראשונית של השווקים הפיננסיים לתכנית הייצוב הפיננסי שאותה הציג אתמול בוושניגטון.

בשימוע בוועדת התקציבים של הסנאט, אמר הערב (ד') גייתנר, כי לו היה נותן לשווקים מה שהם באמת רצו לקבל, משלם המיסים היה נותר עם החשבון ביד.

אתמול, מיד לאחר הופעת הבכורה של גייתנר במשרד האוצר, נרשמו ירידות חדות במדדים המובילים בוול סטריט. אנליסטים הסבירו את הירידות באכזבת השווקים מהעדר פרטים בתכנית הייצוב. אחד האנליסטים אמר: "ציפינו לתכנית של ממש; קיבלנו איזה שרבוט על מפית של מסעדה".

"השוק הבהיר היטב, שוודאות ויציבות הן מצרכים שיש להם ביקוש רב מאוד", אמר בשימוע הסנטור הרפובליקני ג'ף סשנס. "לרוע המזל, זה לא מה שקיבלנו ממך אתמול. אתה צריך לספק לנו תכנית מפורטת... אני מקווה שתנצל את השימוע היום כדי להעלות קצת בשר על העצמות שסיפקת לנו עד כה".

"אני מבין את השאיפה לפרטים ואני מבין את האכזבה מהעדרם", אמר גייתנר. "אבל חלק מהאכזבה נובע מכך שאנשים ציפו לקבל מהתכנית דברים שלפי שיפוטי היו נדיבים מדי ונתינתם היתה צעד בלתי אחראי מבחינתו של משלם המיסים".

הוא אמר, עם זאת, כי משרד האוצר יספק פרטים נוספים על תכנית הייצוב הפיננסי בשבועות הקרובים, לאחר שהמשרד ילמד לעומק על איתנות המגזר הפיננסי.

התשובה לא סיפקה מחוקקים רבים שזעמו על סירוב הממשל לחלוק עם נבחרי העם מידע רב יותר על ניתובם העתידי של מאות מיליארדי הדולרים.

גייתנר נמנע מלומר האם בדעת משרד האוצר לבקש מהקונגרס הקצבה נוספת לתמיכה במוסדות פיננסיים מעבר ל-350 מיליארד הדולר שנותרו בקופת TARP, מתוך 700 מיליארד, משלהי ממשלו של ג'ורג' בוש. אבל הוא גם לא הוציא זאת מכלל אפשרות.

ההתחמקות הזו הרגיזה את הסנטור הרפובליקני לינדסי גראהם, שאמר לשר האוצר: "אז אין לך מושג ירוק על מה שקורה. למה שפשוט לא תבקש עוד? אנחנו יודעים שזה מה שתעשה".

יו"ר הוועדה, הדמוקרט קנט קונראד, הגן על משרד האוצר ועל ממשל אובמה, אך הודה כי יידרשו כספים נוספים כדי לאשש את המערכת הבנקאית.

"אנשים צריכים לנשום נשמה עמוקה, אמר קונראד לכתבים לאחר השימוע. "אל תשכחו שהממשל הזה מתפקד רק שבועיים".

הוא אמר שיידרשו 300 מיליארד עד 500 מיליארד דולר נוספים לתכנית החילוץ של הבנקים. לדבריו, הקונגרס יסמוך ידיו על בקשה של המשל לתקצב סכום בסדר גודל כזה