הנמר הקלטי פצוע: חששות שאירלנד תצטרף לאיסלנד הקפיצו את ביטוחי האג"ח שלה לשיא

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] שר האוצר הגרמני אמר שאירלנד נמצאת ב"מצב קשה" וגרם לשווקים להמר שהמדינה תגיע לחידלות פירעון לאחר שהממשלה נאלצה להלאים את הבנקים הגדולים

שר האוצר הגרמני פר שטיינברוק אמר אתמול (ב') שמדינות מרחב האירו יצטרכו להתגייס יחד לעזרתה של מי מהן שתהיה נתונה ב"מצב רציני" והוסיף שאירלנד מצויה כעת ב"מצב קשה". זו היתה הפעם הראשונה שגרמניה, הכלכלה הגדולה במרחב האירו, הזכירה במפורש עזרה ישירה לאירלנד, שדירוג האשראי שלה הועמד בסימן שאלה.

החששות מכך שמצוקת הבנקים האיריים תשגר את אירלנד, שכונתה עד לא מכבר בהערצה "הנמר הקלטי", אל גורלה של איסלנד האומללה שיגרו בסוף השבוע את המחירים של החוזים לביטוח אג"ח האוצר של אירלנד מפני חדלות פירעון לשיאים חדשים.

אנליסטים מסרו כי מרווח הריבית על חוזי ההמרה (סוופ) של חדלות פירעון אג"ח ממשלתיות לחמש שנים זינק ביום ו' ל-377 נקודות בסיס. פירוש הדבר הוא שביטוח 10 מיליון דולר של חוב לאומי אירי עולה כעת 377 אלף דולר בשנה - לעומת 24 אלף דולר לפני שנה.

מצבה הפיסקלי של אירלנד נשחק במהירות על רקע המיתון הכלכלי העמוק שאליו גלשה, ועל רקע ההלאמה בפועל של שלושת הבנקים הגדולים במדינה, והציפיות להתערבות ממשלתית נוספת למען המגזר הפיננסי.

לדבריו של ניק סטמנקוביץ', כלכלן בחברת RIA קפיטל באדינבורו, איסלנד פשטה למעשה רגל לאחר שהמגזר הפיננסי המנופח מדי שלה קרס תחת המשקל של חובות מסיביים במטבעות זרים. "אך אירלנד שונה מאיסלנד בהיבט חשוב אחד: לאירלנד יש את הגיבוי של הבנק המרכזי האירופי וכספים רבים שלא היו לאיסלנד". לכן, טוען סטמנקוביץ', ההשוואות בין אירלנד לאיסלנד "מופרזות".

להגן על האירו

באמנת מסטריכט, אמנת ההקמה של מרחב האירו, קיים אמנם סעיף שאוסר במפורש על מדינות אחרות במרחב להיחלץ לעזרת מדינה שמצויה בסכנת חדלות פירעון של חובותיה הריבוניים, אך לדברי סטמנקוביץ', במקרה כזה יחושו ללא ספק מדינות המרחב לעזרת אירלנד, כדי שמעמד האירו לא ייפגע.

החששות לגבי אירלנד גברו כאשר הממשלה הגבירה את מאמציה לייצב את המגזר הבנקאי שנאבק על חייו. בשבוע שעבר פרסמה הממשלה את התנאים שלה להזרמת ההון בסך 7 מיליארד אירו (9 מיליארד דולר) שהיא העבירה לשני הבנקים הגדולים במדינה - אלייד אייריש בנקס והבנק אוף אירלנד. ההון הזה יוזרם מקרן הפנסיה של המדינה.

בינואר נאלצה הממשלה להלאים את אנגלו-אייריש בנק, השלישי בגודלו במדינה. באוקטובר 2008 הודיעה הממשלה שהיא תערוב לכל הפיקדונות הבנקאיים ללא הגבלת סכום, במאמץ לייצב את המערכת הפיננסית.

עוד מיליארדים בדרך

מומחים צופים שהממשלה תצטרך להזרים מיליארדי אירו נוספים למערכת הבנקאית לפני שהמשבר יסתיים. הכלכלן דרמוט או'לירי מחברת הברוקרים גודבודי בדבלין העריך שהעלות הנוספת תתקרב לעוד 9 מיליארד אירו, אך הוסיף שרוב הכספים הללו יוחזרו לממשלה בעתיד.

לפי הערכות גודבודי, כלכלת אירלנד עלולה להתכווץ השנה ב-6%, ובעוד 2.5% בשנה הבאה. הגירעון התקציבי יעלה השנה ל-12% מן התמ"ג ול-13% בשנה הבאה, שיא במרחב האירו. עם זאת, אירלנד נכנסה למיתון עם תקציבים מאוזנים, אחרי שנים של צמיחה חזקה. יחס החוב תוצר צפוי לעלות ל-10% ב-2010, ול-80% ב-2012 - עדיין קרוב לממוצע האירופי.