מרכז ההשקעות מתנגד לרכישת גיבור ספורט על ידי דלתא ועשוי לדרוש החזרת המענקים

גיבור קיבלה בעבר מהמדינה מענק של 7 מיליון שקל תמורת העסקת עובדים נוספים ; על פי העסקה, רוב עובדי המפעל יפוטרו

מרכז ההשקעות מתנגד לעסקה לרכישת מפעל הגרביים, גיבור ספורט אקטיב, על ידי יצרנית הטקסטיל דלתא ועשוי לדרוש בקרוב את סכום המענקים שהעמיד לרשות גיבור ספורט בשנים האחרונות. כך נודע ל"גלובס".

אמש (ב') דיווחה דלתא לבורסה כי הגיעה להסכם חתום מול הנהלת גיבור ספורט לרכישת כל הנכסים, הציוד והפעילות של המפעל תמורת 23.5 מיליון שקל , זאת בנוסף לכ-14 מיליון שקל שתשלם עבור המלאים וכן העסקת 50 מ-150 העובדים במפעל באופן זמני. יחד עם זאת, בדיווח נאמר כי השלמת העסקה תלויה, בין היתר, בהסכמת מרכז ההשקעות ובנק לאומי לעסקה ובהסרת השעבודים הקיימים לטובתם על הנכסים. החברה הבהירה כי אם לא ימולאו תנאים אלה בתוך 60 יום, העסקה תבוטל.

באוגוסט 2006 מרכז ההשקעות העמיד לרשות גיבור ספורט מענק של 7 מיליון שקל תמורת העסקת 27 עובדים נוספים. בשנת 2003 קיבל המפעל ממרכז ההשקעות 3.5 מיליון דולר תמורת העסקת 30 עובדים נוספים. מרכז ההשקעות נמצא כעת במלכוד: מצד אחד הוא רשאי לדרוש את מלוא או חלק מהכספים בחזרה. מצד שני, הדבר עשוי להביא להפלת העסקה ולכך שגם 50 העובדים היחידים שהבטיחה דלתא להעסיק באופן זמני במסגרת העסקה יפוטרו יחד עם השאר (100 עובדים).

דלתא, שבשליטת אייזיק דבח (53%), מאמינה כי תצליח להפיק תועלת רבה מגיבור ספורט על אף שהמפעל כשל בתקופה האחרונה, זאת בזכות הסינרגיה הפוטנציאלית עם פעילות הגרביים של דלתא. בדיווח לבורסה מציינת דלתא כי לגיבור ספורט קשרים עסקיים זה שנים רבות עם המותג האמריקני נייקי וכי היא צופה שהעסקה תגדיל את מכירות גרבי הספורט לנייקי בכ-90 מיליון שקל בשנה.

העובדים מפסידים מהעסקה

המפסידים הגדולים מהעסקה הם העובדים של גיבור: דלתא תקלוט, כאמור, רק כ-50 עובדים לתקופה של 6-12 חודשים בלבד, זאת רק כדי שיפעילו את הציוד עד להעברתו למתקני הייצור של דלתא, ככל הנראה, בחו"ל. 100 העובדים הנותרים יפוטרו כפי שנקבע כבר בהסכם שנחתם בסוף דצמבר האחרון בין הנהלת גיבור להסתדרות, המבטיח לעובדים הוותיקים פיצויים מוגדלים של עד 160%. באוגוסט האחרון כבר פוטרו 150 עובדים נוספים במפעל, כחלק מתקופה ארוכה בה המפעל מדשדש ואינו רווחי.

הפיטורים מהווים מכה קשה לעיר קריית שמונה בה ממוקם המפעל ולגליל העליון כולו, שסובל מגל של פיטורים ושל סגירת מפעלים. יו"ר מרחב גליל עליון בהסתדרות, יונה פרטוק, נשמע היום (ג') בשיחה עם "גלובס" מיואש מתמיד: "המשבר בגליל גדול מאוד ואם כולם ימשיכו להתעסק עם ליברמן ועם קואליציות, לא תישאר בכלל פריפריה. כדאי שיתעוררו כבר ויבינו מה קורה פה. יש כאן מפעלים שיוצאים לחופש, מפעלים בקיבוצים שמפטרים עובדים, מפעלים שנסגרים ומשפחות שנהרסות". לדברי פרטוק, המדינה תחסוך הרבה אם תסבסד כ-1,000 שקל משכרו של כל עובד במפעל שנקלע לקשיים, לעומת התשלום שתצטרך לשלם להם על דמי אבטלה.

מפעל גיבור ספורט בקריית שמונה. למצולם אין קשר לידיעה (צילום: חגי אהרון)