בהתאחדות התעשיינים צופים: הייצוא התעשייתי יתכווץ השנה ב-10% ויסתכם בכ-35 מיליארד דולר

הייצוא צפוי להסתכם ב-2009 ב-35 מיליארד שקל - נסיגה חדה שלא נרשמה עד כה ; בשנת 2010 יואט קצב הירידה ביצוא התעשייתי לכ-2.5% ; על סמך ההתפתחויות הצפויות בסחר העולמי, קיים צפי לנסיגה חדה של כ-16% בייצוא של ישראל ב-2009

התאחדות התעשיינים פירסמה היום (א') תחזית להיקף הייצוא התעשייתי בישראל ב-2009, בהתבסס על תחזיות הסחר העולמי בסחורות. עפ"י הנתונים, ההתאחדות צופה בשנת 2009 נסיגה של כ-10% בייצוא התעשייתי, לכ-35 מיליארד דולר.

דפנה אבירם-ניצן, מנהלת המחלקה למחקר כלכלי בהתאחדות התעשיינים, ציינה כי נסיגה כה חדה ביצוא התעשייתי לא נרשמה עד כה. כן עולה מהנתונים כי בשנת 2010 יואט קצב הירידה בייצוא התעשייתי לכ-2.5%.

לדבריה, בחינת ההתפתחויות על-פני זמן מגלה כי הייצוא התעשייתי הישראלי מתפתח ברוב המקרים בהתאם לכיווני ההתפתחות של הסחר העולמי של סחורות, ועוצמת השינוי בו, בדרך כלל חזקה יותר בהשוואה לסחר העולמי.

לדבריה, על פי תחזית האקונומיסט, צפוי הסחר העולמי להתכווץ בכ-3.5% בשנת 2009, שיעור חד בהרבה מזה שנרשם בשנת 2001 (0.3%). אבירם-ניצן מציינת, כי על סמך ההתפתחויות הצפויות בסחר העולמי, קיים צפי לנסיגה חדה של כ-16% ביצוא של ישראל.

תחזית זו, מציינת אבירם-ניצן, אינה לוקחת בחשבון שני גורמים חיצוניים למודל אשר השפעתם הינה קריטית. הגורם הראשון - תחילת פעילות היצוא של מפעל אינטל החדש בקריית גת שצפוייה להביא לגידול של 1.5-2 מיליארד דולר ביצוא השנתי של 2009 - גורם זה צפוי למתן את הנסיגה הצפויה השנה ביצוא התעשייתי בכ-4.5%-5%.

הגורם השני הוא הסיכוי לשיפור בכושר התחרות של היצואן הישראלי. בהנחה שההיחלשות של השקל תישמר ואף תואץ בהמשך השנה, וכן בהנחה ששיפור מסוים יחול בתנאי הסחר - ישנו סיכוי סביר שהיצואנים הישראלים ייהנו השנה משיפור קל ברווחיות היצוא. שיפור זה יכול למתן במקצת את הנסיגה הצפויה בשל הירידה בביקושים העולמיים.