המטבעות של המדינות הבלטיות בצניחה: פולין, הונגריה, צ'כיה ורומניה שוקלים להתערב בשוק המט"ח

[לאתר המט"ח] עלייה גם במחיר הביטוח נגד חידלות פירעון במדינות הקומוניסטיות לשעבר ; הלחץ כבר משפיע על מדינות בגוש האירו

המטבעות החבולים של מדינות מרכז-אירופה התאוששו אתמול (ב') לאחר שארבעה מן הבנקים המרכזיים באזור פרסמו הודעות מתואמות מראש שהגדירו את החולשה במטבעות כ"בלתי-מוצדקת", ורמזו על אפשרות התערבות בשוקי המט"ח.

זו היתה הפעם הראשונה שבה הבנקים מהמדינות הקומוניסטיות לשעבר שניידו את המטבעות שלהן שיתפו פעולה בתחום זה - מה שהעיד על מידת הרצינות שבה התקבלו הירידות בזלוטי הפולני, הפורינט ההונגרי, הקורונה הצ'כית והלי הרומני.

ירידות בלתי מוצדקות

הפיחות במטבעות מעורר חששות ליציבותם של הבנקים המקומיים, שעלולים מצידם ללבות חששות ליציבות המערכת הבנקאית במדינות כמו איטליה ואוסטריה, שבהם פועלים בנקי אב רבים של בנקים מרכז-אירופיים.

לדבריו של נגיד הבנק המרכזי הפולני, סלאבומיר שקז'יפק, "המצב המקרו-כלכלי בפולין אינו מצדיק את מידת החולשה של הזלוטי. הבנק עשוי לנקוט פעולות במטרה למנוע את ההשלכות השליליות של תנודתיות במט"ח על הכלכלה הלאומית".

מוגור איסרסקו, הנגיד הרומני, אמר שהבנק שלו ערוך להשתמש במגוון של כלים כדי לתמוך בלי, כולל מדיניות ריבית, "שכנוע מוסרי" ודרישות הון מינימלי מהבנקים. "יש סיכונים אזוריים, אך הדיווחים מציגים את האזור שלנו כאזור סאב-פריים, למרות שאנחנו יכולים להוכיח את ההיפך".

אתמול בערב (ב') נסחר הזלוטי הפולני בעלייה של 2.2% ל-4.6390 לאירו. הפורינט ההונגרי עלה ב-2.8% ל-295.28 לאירו והקורונה הצ'כית עלתה ב-2.1% ל-28.2048 לאירו. הלי הרומני נסחר ללא שינוי משמעותי.

עלות הביטוח בנסיקה

בתוך כך, גם עלות ביטוח החובות של מדינות מובילות במרכז ובמזרח אירופה, כולל רוסיה ופולין, עלתה אתמול לשיא חדש, חד עם עליית מפלס החששות לבריאותן הכלכלית.

עלות ביטוח האג"ח הממשלתיות של רוסיה מחדלות פירעון עלתה לשיא של 770 נקודות בסיס, או 770 אלף אירו בשנה לביטוח פירעון של 10 מיליון אירו במשך חמש שנים - 100 אלף אירו יותר מאשר בתחילת השנה.

חוזי המרת חדלות פירעון (CDS) של מדינות נוספות באזור קפצו לשיאים חדשים. ה-CDS הפולניות עלו ל-420 נקודות בסיס, של צ'כיה ל-340 נקודות בסיס, הונגריה ל-580 נקודות בסיס ואוקראינה לכ-4,000 נקודות בסיס (4 מיליון אירו לביטוח פירעון של 10 מיליון אירו).

למרות שמטבעות האזור התחזקו בעקבות הצהרותיהם המתואמות של הבנקים המרכזיים שהמימושים של השבוע שעבר היו מופרזים, הבנקאים מזהירים שהגאות הזו עלולה להיות קצרת ימים.

ניק צ'מי, ראש יחידת מחקר השווקים המתעוררים ב-RBC קפיטל מרקטס, אמר: "אנחנו בסכנה אמיתית לכך שהשווקים במזרח-אירופה ייקלעו ללחץ גדול יותר בחודשים הקרובים, כאשר יותר משקיעים הופכים להיות מודעים לחומרת המצב".

גם אוסטריה סובלת

לרוסיה יש חוב חיצוני בסך כ-500 מיליארד דולר לפירעון השנה (או לגלגול הלאה), ולפולין, לצ'כיה, להונגריה ולאוקראינה יש חשבון משותף של 120 מיליארד דולר לפירעון, לפי חברת ING פייננשל מרקטס.

אוסטריה, שיש לה את החשיפה הגדולה ביותר למזרח אירופה מבין כלכלות מרחב האירו, סובלת כעת מעליית חוזי המרת חדלות הפירעון של האג"ח שלה לכ-250 נקודות בסיס. הבנקים האוסטרים הלוו למדינות מזרח אירופה סך ששווה ל-80% מהתמ"ג האוסטרי. גם איטליה ושבדיה חשופות במידה גבוהה למזרח אירופה.

[לאתר המט"ח]