שיא בגרעון המסחרי בטוקיו - אבל הבורסה ננעלה בעליות: מניית טויוטה עלתה ב-4.4%

הבנק המרכזי בתאילנד הוריד את הריבית ל-1.5% ; הניקיי 225 עלה ב-2.7% ; קרן הריט הגדולה באוסטרליה צנחה ב-18.6% ; סמסונג Techwin טיפסה ב-5.6% בקוריאה בעקבות העלאת המלצה

שוקי המניות באסיה התאוששו הבוקר מרמתן הנמוכה ביותר בחמש השנים האחרונות, על רקע חולשת הין (אשר תומכת בתעשיית הרכב ביפן), וההצהרות התומכות במערכת הבנקאות בארה"ב (המחזקות את מניות מגזר הפיננסים). השווקים המרכזיים עברו לעליות שערים מוקדם יותר על רקע חדשות רבות ממדינות המזרח, כפי שיפורט בהמשך.

"המשקיעים מחפשים להקלה בכל מקום", הסביר היום יו דייב, מנהל השקעות מסידני ב-Investors Mutual ("משקיעים הדדיים", בתרגום חופשי) לסוכנות הידיעות "בלומברג". "יש יותר אמון היום מאשר היה לפני שבוע, אבל אני בהלם מהעובדה שכל כך הרבה חברות לא יודעות לאן הדברים הולכים. לפיכך, הראלי הנוכחי לא צפוי לארוך זמן רב".

באשר לתמיכה במגזר הפיננסים בארה"ב, נציין כי נשיא ארה"ב, ברק אובמה, נשא הבוקר דברים, כי "הממשל הפדרלי יפעל במלוא כוחו להבטיח שלבנקים הגדולים יהיה מספיק ביטחון וכסף כדי לחדש מתן הלוואות". לדבריו, "הפעם המנ"כלים לא יוכלו להשתמש בכספי משלם המיסים כדי לרפד תגמולים או לקנות וילונות או להיעלם במטוס פרטי; הזמנים האלה נגמרו".

בתוך כך, הגירעון המסחרי ביפן התרחב ל-9.9 מיליארד דולר, הגבוה ביותר מאז 1980, אז החל התיעוד. היקף היצוא מהמדינה החוצה צנח ב-45.7%.

ממשלת הונג-קונג הודיעה כי כי כלכלתה עשויה להתכווץ השנה בכ-3%, כך עולה מדבריו של שר האוצר, ג'ון צ'אנג. אם התרחיש יתממש, הרי שידובר בהתכווצות השנתית הראשונה מאז 1998, לאחר שהשנה צמחה הכלכלה ב-2.5%.

בסין הודיעו הבוקר כי יתמכו בתעשיית הרכב בשנחאי ובקבוצת FAW - שתי יצרניות הרכב הגדולות במדינה - כדי לסייע בעדן לרכוש יצרני רכב קטנים יותר, ולהחיות את התעשייה שבקשיים.

הבנק המרכזי בתאילנד הוריד, כצפוי, את הריבית המרכזית במדינה (הריבית על מכרזים יומיים של Repo, רכש חוזר של אג"ח ממשלתיות, א"ו) זה החודש השלישי ברציפות - ב-0.5% ל-1.5% במונחים שנתיים. ההחלטה התקבלה ברוב של 22-16.

ממשלת קוריאה הדרומית הודיעה הבוקר כי תחל בהזרמת 8 מיליון דולר (12 טריליון וון דרו-קוריאני, במונחים מקומיים) למערכת הבנקאית המקומית, במטרה לחזק את בסיס ההון שלהם. ההזרמה תחול בחודש הבא, באמצעות רכישת מניות בכורה וחוב משני בדירוג הפירעון שלו.

במקביל, ציינה סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' כי הלוואות בעייתיות מהוות סיכון גדול יותר ליציבותם של הבנקים במדינה מאשר החוב הזר, מה שתומך בהזרמת ההון האמורה.

מדד ניקיי 225 בטוקיו, יפן עלה ב-2.65% ל-7,461.22 נקודות ; מדד שנחאי המשולב בסין עלה ב-0.27% ל-2,206.57 נקודות ; מדד ההנג-סנג בהונג-קונג ננעל בעליה של 1.61% ל-13,005.08 נק' ; מדד הקוספי הקוריאני בסיאול עלה ב-0.3% ל-1,067.08 נק'.

זירת המאקרו

משרד האוצר היפני פרסם את מאזן הסחר "הגלוי" לינואר - האומד את היקף הסחר "הגלוי", כלומר הסחר בסחורות מוחשיות כגון מכוניות ומוצרי אלקטרוניקה. מהנתונים עולה, כי הגרעון התרחב בינואר ל-952.6 מיליארד ין יפני לעומת ינואר אשתקד - נמוך מהציפיות כי יתרחב ל-1.18 טריליון ין, ומהגירעון בדצמבר, 320.7 מיליארד ין בלבד.

ב-07:00 שעון ישראל התפרסם מדד פברואר של אמון העסקים הקטנים במדינה, אשר השתפר ל-25 נקודות לאחר שבינואר עמד על 24.8 נקודות. לשם השוואה, הציפיות עמדו בממוצע על 23 נקודות בלבד.

המכון האוסטרלי לסטטיסטיקה פרסם כי מספרם של מיזמי הנדל"ן המוגמרים ברבעון הרביעי של 2008 עלה במפתיע ב-1.7%, חרף ציפיות כי ירד ב-1.5% ולאחר שברבעון השלישי טיפס ב-4.4%.

מניות בכותרות

מניית הבנק הבריטי-הונג-קונגי HSBC , שרבע מהכנסותיו מגיעים מארה"ב, הגיבה להודעות התמיכה של קובעי המדיניות בארה"ב במערכת הבנקאית בארצם.

טויוטה נסחרה על רקע ירידת הין לרמתו הנמוכה ביותר של המטבע היפני בשלושת החודשים האחרונים, מה שמגביר את המכירות שלה בחו"ל במונחים דולריים.

קבוצת גודמן , קרן ה-REIT הגדולה באוסטרליה, דיווחה על הפסד חצי-שנתי (465.9 מיליון דולר אוסטרלי) ומגיבה בצניחה במחיר יחידות ההשתתפות שלה.

Advantest , יצרנית הטסטרים לשבבי זיכרון הגדולה בעולם, הגיבה להעלאת ההמלצה של JP מורגן-צ'ייס ל"משקל-יתר" מ"משקל-חסר".

סמסונג Techwin (סימול: 012450.KS בבורסת סיאול), יצרנית חלקי מוליכים למחצה וטלפונים ניידים משולבי מצלמות, זכתה אף היא לאשרור המלצת "קנייה" בידי מריל לינץ'.

הזווית הישראלית

מכירותיה של שרין טכנולוגיות ירדו בשנה שחלפה ב-11% ל-33.1 מיליון דולר, כך פרסמה החברה אתמול. הרווח הנקי צנח ב-80% ל-1.6 מיליון דולר בלבד.