המו"מ הקואליציוני נפתח: ליברמן דורש את המשפטים, ש"ס את השיכון והפנים - יהדות התורה את ועדת הכספים

פגישת הליכוד וישראל ביתנו הסתיימה בלא הסכמות ; סלע המחלוקת: ברית הזוגיות ושינוי שיטת הממשל

המשא ומתן הקואליציוני בין הליכוד למפלגות הימין נפתח הבוקר בכפר המכבייה, וכבר בתום הפגישה הראשונה יצאו נציגי ישראל ביתנו לא מרוצים: "אני חייב להגיד שבכמה מהסעיפים הבעייתיים לא חלה שום התקדמות וזה יוצר בעיה מסוימת", אמר בתום הפגישה ראש צוות המו"מ של ישראל ביתנו, ח"כ סטס מיסז'ניקוב. "האג'נדה האזרחית היא הקושי העיקרי מבחינת המשא ומתן עם הליכוד", הוסיף.

הפגישה החלה באווירה אופטימית לאחר שנציגי הליכוד הבהירו כי אין למפלגה כל הסכמים או התחייבויות מוקדמות לסיעות אחרות. "זה אחד מהדברים הראשונים שקבענו ושאלנו במפורש האם יש הסכמים מוקדמים עם ש"ס, אך גדעון סער הבהיר לנו כי אין שום הסכם שכזה", אמר מיסז'ניקוב.

אולם מששמה ישראל ביתנו על השולחן את דרישותיה לשינוי שיטת הממשל ואת ברית הזוגיות, אמרו נציגי הליכוד כי בנושאים אלו ישנה בעיה עם השותפות הקואליציוניות האחרות. הפגישה הסתיימה בלא כל התקדמות בין הצדדים.

נושא התיקים שתדרוש ישראל ביתנו לא עלה היום לדיון אולם במפלגה הבהירו היום כי יתעקשו על מינוי של דניאל פרידמן לשר משפטים, וכן יבקשו לקבל תיק בכיר - חוץ או אוצר, את התיק לביטחון פנים ותיק כלכלי בכיר. הענקת תיק המשפטים לישראל ביתנו היא אינה משאת נפשו של נתניהו אולם ייתכן שבשל האילוצים הקואליציוניים יאלץ להשאיר אותו בידיו של פרידמן. יור הליכוד היה מעדיף לראות בתפקיד את מי מנאמניו- גדעון סער, דן מרידור או בני בגין אולם במערכת הפוליטית מעריכים כי התיק לא יישאר בידי הליכוד.

מיד בתום פגישת הליכוד - ישראל ביתנו, הגיעו נציגי ש"ס לפגישה ראשונה. יו"ר ש"ס, אלי ישי, אמר בפתח הפגישה כי הוא "מרגיש שנפגשים עם חברים. יש רצון לבנות שותפות אמיתית, שתטפל בבעיות שעל הפרק בנושאים שונים. המיתון החריף הוא נושא מרכזי שיש לטפל בו". ישי הבהיר כי למרות הפרסומים אין כל הסכם מוקדם בין הליכוד לש"ס ואמר כי "לכולם ברור שאם היה איזשהו מסמך הוא ייצא החוצה בשלב כלשהו. המו"מ מתחיל בשולחן נקי".

הוא הוסיף כי "נקיים מו"מ מתוך רצון אמיתי להקים ממשלה. יש דרכים הלכתיות להתמודד עם הנושאים שבמחלוקת" והביע תקווה כי המו"מ יסתיים מהר "כי חבל על כל יום".

גם בפגישה עם ש"ס לא עלה על הפרק נושא התיקים. המפלגה הבהירה קודם לכן כי תדרוש את תיק הפנים, הדתות, השיכון וכן ותיק חברתי- בריאות או רווחה. בראש דרישותיה הקואליציוניות של ש"ס עומדת התביעה להגדלת קצבאות הילדים, בסכום שיגזר מהמסלול שיקבע למי תינתן הקצבה. ההערכות עומדות על בין מילארד למיליארד שקל וחצי. עוד נידונו תביעות כלכליות נוספות של ש"ס ובהן הפשרת קרקעות לבנייה והקמת אלפי יחידות דיור לחרדים.

צוות המומ מטעם ש"ס כולל שני צוותי עבודה- מקצועי ופוליטי. על הצוות המקצועי נמנים עו"ד דוד גלס ופרופ' יונחנן שטסמן. הצוות הפוליטי כולל את יו"ר המפלגה, אלי ישי השר אריאל אטיאס, מזכיר מועצת חכמי התורה, הרב רפאל פנחסי ויו"ר הסיעה, ח"כ יעקב מרגי. לפגישת המו"מ הראשונה היום הגיע הצוות בהרכבו המלא ולפגישות הבאות יגיעו צוותי העבודה בהתאם לנסיבות.

צוות המו"מ של הליכוד כולל את ח"כ זאב אלקין, פרופ' יעקב נאמן, ח"כ לשעבר מודי זנדברג והיועץ הפוליטי נתן אשל ומרכז אותו ח"כ גדעון סער.

מאוחר יותר נפגשו צוותי המו"מ של הליכוד ויהדות התורה. מטעם יהדות התורה הגיעו לפגישה חמשת חברי הכנסת ברשימת המפלגה לכנסת. לפגישות הבאות יגיעו רק חלקם, תלוי באופי הפגישות. בין יתר דרישותיה של יהדות התורה גם ראשות ועדת הכספים. בדומה לש"ס דורשת המפלגה גם את תיק השיכון.