השבוע במט"ח: המשך סבב הפחתות הריבית עשוי לשוב ולטלטל את שוק המטבעות

[לפורטל הפיננסי] [לאתר המט"ח] השבוע צפויים הבנקים המרכזיים של אוסטרליה, אנגליה והאיחוד האירופי להודיע על הפחתת ריבית ; השבוע יחתם עם פרסום דוח התעסוקה בארה"ב; התחזיות המוקדמות צופות המשך התדרדרות במצבו של המשק האמריקני

הדולר סיים את השבוע החולף בהתחזקות ביחס למרבית המטבעות המובילים, וזאת כאשר הוא ממשיך להנות מענת אי הוודאות המרחפת מעל סקטור הבנקאות בארה"ב. במבט קדימה לעבר השבוע הקרוב, ימשיכו מהלכיו האלו של הממשל האמריקני בנוגע להלאמת הבנקים, להכתיב את המסחר בדולר.

אך עם זאת, השאלה המרכזית שטרם מצאה לה מענה, היא עד מתי יוכל הדולר לשמור על כוחו כנכס מקלט בטוח. האמת היא, ששאלה זו נכונה גם לגבי יתר מטבעות ההגנתיים הנסחרים בשוק המטבעות העולמי, אשר אינם חסינים, כיתר כלכלות העולם, מפני הסערה הפיננסית.

בשבועיים האחרונים ראינו כיצד נתוני התמ"ג המתדרדרים ביפן והסדקים בהנהגה הפוליטית במדינה, ערערו אצל המשקיעים את מעמדו של הין כנכס מקלט בטוח, ולמעשה רק הגבירו בכך את הביקוש לדולרים לצורך רכישת אג"ח של ממשלת ארה"ב ונכסים אמריקניים נוספים בעלי סיכון נמוך.

אם לשפוט על פי מצב העניינים הנוכחי בשוק המטבעות העולמי נראה כי ידו של הדולר על העליונה ביחס לאירו, כאשר הוא מסיים כאמור, שבוע נוסף של התחזקות ביחס אליו, וכאשר ממשיך הממשל האמריקני להצטייר בעיני ציבור המשקיעים כאקטיבי יותר ביחס להנהגה של האיחוד האירופי. אך לו"ז האירועים הצפוי במהלך השבוע הנוכחי עשוי עוד לשנות את התמונה הזו ולהגביר את התנודתיות בשוק המט"ח.

שלוש החלטות ריבית צפויות השבוע לטלטל את זירת המטבעות העולמית, ובכולן צפויה הפחתת ריבית נוספת.

את מסכת האירועים יפתח הבנק המרכזי באוסטרליה, מחר (ג') 5:30 שעון ישראל, צפוי להודיע הבנק המרכזי במדינה על הפחתת ריבית בשיעור 0.25% לרמה של 3%. אך עם זאת קיימות בשוק הערכות למהלך אגרסיבי יותר של הורדת הריבית בשיעור של 0.5% ל-2.75%.

אירוע הריבית השני יגיע מבריטניה ביום ה' 11:30 שעון ישראל. קרן המטבע העולמית כבר הודיעה כי היא צופה שמכל מדינות ה-G7 תהיה זו בריטניה שתחווה את המיתון העמוק ביותר. זאת ועוד, הקיפאון הכלכלי בו שרויה אנגליה בשילוב עם הצניחה באינפלציה מחזקים למעשה את ההערכות כי יו"ר הבנק המרכזי, מרווין קינג, יודיע על הפחתה בשיעור של 0.5% לרמת שפל היסטורית של 0.5%.

בהמשך לכך נציין את החלטת הריבית הצפויה של הבנק המרכזי בגוש האירו, ביום חמישי, 15:30 שעון ישראל. אירוע סיכון זה עשוי להעצים את התנודתיות במסחר באירו/דולר. על פי ההערכות הרווחות בשוק, הבנק צפוי להפחית את הריבית ב-0.5% ולהעמידה ברמת שפל של 1.5%. בנוסף לכך, יעקבו המשקיעים אחר דבריו של טרישה במסיבת העיתונאים שתתקיים לאחר הפרסום, וינסו לחפש רמזים לגבי המשך הפחתות ריבית על האירו. הפסקת ההפחתות תקבע למעשה את פער הריביות לטובתו של המטבע האירופי, דבר אשר עושי להביא להיחלשותו של הדולר.

השבוע יתפרסמו בארה"ב שלל נתונים שיסייעו לאמוד את חוסנה של הכלכלה האמריקנית, אך החשוב מבינהם הוא דוח התעסוקה החודשי, אשר יתפרסם ביום שישי, 15:30 שעון ישראל. התחזיות המוקדמות צופות אובדן של למעלה מ-600 אלף מקומות עבודה נוספים, נתון אשר עשוי להמשיך ולהעמיד סימני שאלה לגבי תזמון יציאתה של ארה"ב מן המשבר.

[לפורטל הפיננסי] [לאתר המט"ח]