גוגל: נפילת שירות Gmail בשבוע שעבר - טעות שלנו

ההתנצלות לא משככת את חיצי הביקורת המופנים נגד גוגל ע"י מומחי פיתוח קוד, שטוענים כי כל מחלקת IT של חברה גדולה היתה יכולה לטפל בבעיה במהירות - גם אם לא היו עומדים לרשותה האמצעים העומדים לרשות גוגל

מקטע תוכנה זדוני הוא שגרם לתגובת השרשרת שהביאה לנפילת שירות הדוא"ל של גוגל, Gmail, בשבוע שעבר. "הכשל אירע במהלך תחזוק של מרכזי המידע של החברה באירופה ונגרם בשל תופעת לוואי של קוד שנכתב בידי אנשי גוגל", מסר נלסון מאטוס, סמנכ"ל הנדסת התוכנה של ענקית האינטרנט. "טעויות קורות גם אצלנו, אנו לא מושלמים" אמר מאטוס.

ההתנצלות לא משככת את חיצי הביקורת שנשלחים נגד גוגל על-ידי מומחי פיתוח קוד, שטוענים כי כל מחלקת IT של חברה גדולה הייתה יכולה לטפל בבעיה במהירות גם אם לא היו עומדים לרשותה האמצעים העומדים לרשות גוגל.

"זה בלתי מתקבל על הדעת", אמר מאט קיין, אנליסט בגרטנר, חברת ייעוץ לשוק ה-IT "מדובר ברשלנות בפיתוח הקוד, בתרבות ניהול תאגידית. אינך יכול לפטור את עצמך מאחריות רק בנימוק שמדובר בחוסר מזל", אמר קיין.

התקלה שהובילה לנפילה של שרת ה-Gmail החלה ביום ג' בשבוע שעבר, בעת שהמידע המאוחסן על השרת הראשי של גוגל הועבר לשרת גיבוי לשם ביצוע עבודות תחזוקה. העברת המידע גרמה להפעלת תוכנה המתוכנתת להעביר את המידע אל השרת הקרוב ביותר אל מיקומו של הגולש על מנת לשפר את מהירות הביצוע של היישומים מבוססי הרשת ב-Gmail.

אך מאחר שהתוכנה לא הייתה מסוגלת להתמודד עם כמויות המידע שהועברו אליה מהשרת הראשי, היא החלה אוטומטית להעביר מידע לשרת שלישי, שגם הוא אינו מסוגל להתמודד עם כמות המידע שהועברה אליו ופעל באותה הדרך, תגובת השרשרת שנוצרה בשל עומס המידע גרמה לנפילת השרתים של גוגל בזה אחר זה.

למרות הביקורת הנוקבת שלו נגד גוגל, הוסיף קיין כי שרת הדוא"ל של Gmail עודנו בעל רמת אמינות גבוהה יותר מזו של שרתי הדוא"ל הפנימיים של מרבית החברות.