מכרז החשכ"ל להפקדת מט"ח בפיקדון הסתיים בהצלחה: כל הבנקים ביקשו להשתתף ולהפקיד 1.04 מיליארד ד'

ההפקדות של הבנקים גבוהות פי 4 מהתכנון: לפי המתווה המקורי תכנן החשב הכללי שהבנקים יפקידו 250 מיליון דולר בלבד

הצלחה ראשונה לחשב הכללי באוצר, שוקי אורן, בתוכנית שהציע לפני שבועיים לאפשר הפקדת יתרות מטבע חוץ של המערכת הבנקאית בפיקדון בחשב הכללי. ל"גלובס" נודע, כי המכרז הראשון הסתיים לפני זמן קצר. בכל הבנקים ביקשו להשתתף בו ולהפקיד בו. הסכום שביקשו הבנקים להפקיד עמד על 1.04 מיליארד דולר, אך לבסוף הופקדו 140 מיליון דולר בשיעור ריבית של 2.08% - נמוך מריבית הלייבור. נזכיר, כי לפי המתווה המקורי תכנן החשב הכללי שהבנקים יפקידו 250 מיליון דולר בלבד.

מקורביו של אורן מסרו כי מדובר בהצלחה גורפת. כל הבנקים השתתפו במכרז הראשון והזרימו ביקושים גבוהים מאוד. התוכנית מיועדת לשרת גם את האינטרסים של המערכת הפיננסית, שנהנית מיתרות נזילות גבוהות במטבע חוץ ויכולה להפקיד אותה ללא סיכון ובכך להקטין את החשיפה למשבר הפיננסי, ומצד שני את האינטרסים של הממשלה, שיכולה כעת לגוון את מקורות מימון הגרעון.

נזכיר כי מוקדם יותר היום פירסם החשב הכללי את נתוני הגירעון והוצאות הממשלה לחודש פברואר, שמהם עולה כי 77% (20 מיליארד שקל) מתקציב פברואר יועד לפירעון חובות (ריבית וקרן).

התוכנית של אורן מציעה בעקיפין פתרון להיעדר המזומנים שממנו סובלת הממשלה, אשר עלולה לממן השנה גירעון עצום של לפחות 35 מיליארד שקל.