רשות החברות מחמירה את תנאי הכשירות של דירקטורים ב-18 חברות ממשלתיות

אחת הדרישות היא כי בכל דירקטוריון יכהן דירקטור בעל מומחיות בתחום הפיננסי, עם שנות ניסיון בהתאם לסיווג החברה

רשות החברות מחמירה תנאי הכשירות של דירקטורים ב-18 החברות הממשלתיות המסווגות בסיווג 7 ומעלה, החל מהחודש. כך עולה ממסמך ששלח מנהל רשות החברות הממשלתיות, אודי ניסן, לשר האוצר, רוני בר-און.

מדובר בדרישת תנאי כשירות של דירקטורים בחברות הבאות: חברת החשמל , מקורות, נתיבי גז, תש"ן, רכבת ישראל, מע"צ, חנ"י, נמל אשדוד, נמל חיפה, נמל אילת, תע"א, רפאל, תעש, דואר, עמידר, ענבל, אשרא, וקנ"ט - כולן מסווגות בסיווג 7 ומעלה.

הנייר שגיבש ניסן הינו בהמשך להחלטת ממשלה מיולי 2008, ולאחר התייעצות שביצע עם השרים. בסמכותו של ניסן לקבוע תנאי התאמה שיחולו על עד שליש מחברי הדירקטוריון בחברות בסיווג זה.

הדרישה היא כי בכל דירקטוריון יכהן דירקטור בעל מומחיות בתחום הפיננסי, עם שנות ניסיון בהתאם לסיווג החברה. בחברות מורכבות וגדולות יכהן דירקטור בעל ניסיון ניהולי בכיר, שהדרישה בדבר היקף נסיונו תיגזר ממורכבות החברה. בנוסף, בכל חברה יכהן דירקטור בעל ניסיון הנדסי או מקצועי בתחום עסוקה של החברה.

ניסן מציין, כי המטרה היא להביא למצב שבו דירקטוריון החברה מורכב ממספר רב ככל האפשר של בעלי מקצועות תוך התחשבות באופייה הייחודי של החברה.

כך למשל, ניסן דורש כי בדירקטוריון חברת חשמל יכהנו דירקטורים העונים על הדרישות הבאות: דירקטור בעל ניסיון ומומחיות בתחום הפיננסי; דירקטור שכיהן או מכהן בתפקיד בכיר בתאגיד בהיקף כספי של 300 מיליון שקל ומעלה; דירקטור שהוא מהנדס בתחום עיסוקה של החברה; דירקטור בעל ניסיון בתחום איכות הסביבה ותואר אקדמי רלבנטי; דירקטור בעל ניסיון בתחום יחסי עבודה; וכן דירקטור משפטן בעל נסיון בתחום המסחרי או בתחום עיסוקה של החברה.

לגבי התע"א, רפאל ותעש, נדרש כי בדירקטוריון יישבו דירקטור בעל ניסיון ומומחיות בתחום הפיננסי; דירקטור שכיהן או מכהן בתפקיד בכיר בתאגיד גדול; דירקטור בעל השכלה במדעים מדוייקים או הנדסה, עם ניסיון בניהול פרוייקטים בתחומי הפעילות של החברה; וכן איש צבא בדימוס בדרגת אל"מ ומעלה או בעל תפקיד בכיר לשעבר במערכת הבטחון, שכיהן בשירותו בתפקידים רלבנטיים לתחומי הפעילות של החברה.