נתניהו: "אין באפשרותנו למנוע פיטורים של כל עובד או סגירה של כל מפעל, אבל יש לנו אפשרות לסובב את הספינה"

בהתייחסו לטענות בליכוד על מיעוט תיקים: "מי שתהיה לו בעיה עם סוג התפקידים המוצע, אינו חייב לקבל אותם - איננו מצמידים אקדח לרקה של אף אחד"

ראש הממשלה המיועד, ח"כ בנימין נתניהו, הנמיך היום (א') ציפיות באשר לטיפול ממשלתו העתידית במשבר הכלכלי במשק ואמר כי לא ניתן למנוע את גל הפיטורים הקרוב: "נצמצם ככל האפשר את גל הפיטורים, אין באפשרותנו למנוע פיטורים של כל עובד או סגירה של כל מפעל אבל יש אפשרות 'לסובב את הספינה'", אמר נתניהו היום בפתח מפגש בכנסת עם "צוות מאה הימים" שהציג בפניו את המלצותיו ל-100 הימים הראשונים של כהונת הממשלה העתידית. "הממשלה לא באה לשבת על הכיסא או למלא חלל משרדי, אלא למלא חלל של מדיניות ויוזמה", הוסיף נתניהו.

צוות 100 הימים, שבראשו עומד ח"כ יובל שטייניץ ועליו נמנים גם פרופ' עוזי ארד, איזי תפוחי, אביגדור יצחקי, רון דרמר וגלעד ארדן, הציע לנתניהו לכונן דיאלוג כלכלי חברתי בין הממשלה, ההסתדרות, תעשיינים וארגונים חברתיים לקידום ותיאום ההתמודדות עם המשבר הכלכלי.

עוד הוצע למנות שר או פרוייקטור במשרד ראש הממשלה לקידום שיתוף פעולה כלכלי- ביטחוני עם הרשות הפלסטינית. בין המלצותיו של הצוות גם מינוי ועדה בראשות ראש הממשלה לקידום מעמדם של הערבים והדרוזים בישראל, והצעה לדפוסי פעולתה, טיפול מזורז בדירוג בטיחות התעופה הישראלית, צעדים ראשוניים בתחום האנרגיות הירוקות וטיפול בהתפלת המים וכן טיפול ברפורמה במנהל מקרקעי ישראל.

במפגש הציג הצוות את הנושאים המרכזיים שבהם עסק ובהם: דרכי הפעולה האפשריות להעברה מהירה של תקציב 2009 תוך הכנסת התיקונים והעדכונים המתחייבים לאור ההתפתחויות הכלכליות, התמודדות עם הצורך בהגנה על מקומות עבודה והטיפול המונע הראשוני לבעיית הפיטורים והגידול באבטלה, וכן ביצירת ממשק עם הממשל האמריקני החדש, כולל הצעה לביקור ראשון של רה"מ בוושינגטון במהלך החודשים הקרובים.

בנוסף הציג צוות 100 הימים את הצעותיו לטיפול ברפורמות המרכזיות בתחום החינוך קידום החינוך למצוינות מדעית ולערכים בבתי הספר באמצעים שונים; ובתחום הביטחון האישי והמלחמה בפשיעה, בבריונות ובאלימות הפוגעים באופן יומיומי באזרחי ישראל ומעיקים על כלכלתה.

באשר לשינוי שיטת הממשל הוצעו תיקוני חקיקה מינורים שיאפשרו את ייצוב הממשלה והכנסת ללא שינויים דרמטיים בשיטת המשטר או בשיטת הבחירות.

במפגש התייחס נתניהו לנושא הביטחוני ואמר כי הטיפול באיום הטרור מרצועת עזה ייעשה תוך הידברות עם הממשל האמריקני. "נטפל באיום הטרור המתמשך מרצועת עזה ואיומים אסטרטגיים, תוך הידברות עם הממשל האמריקני". עוד הוא הוסיף, "נקדיש לזה את שלושת החודשים הראשונים תוך שאיפה לשיתוף פעולה מלא עם ממשל אובמה", אמר.