ביקורת קשה בענף המסים על ההצעה להעביר את המכס מהאוצר למשרד לביטחון פנים

בכיר בענף: "זה הזוי" ; יו"ר ועד עובדי המכס והמע"מ: "באמת התיאבון של ליברמן גדול. צריך להוריד לו אותו" ; ישראל ביתנו: "מעולם לא דרשנו להעביר את אגף המכס ממשרד האוצר"

בכירים בתחום המסים מותחים ביקורת קשה בעקבות הפרסום ב"גלובס" אמש (א'), לפיו נשקלת האפשרות להעביר את אגף המכס ממשרד האוצר לאחריותו של המשרד לביטחון פנים, עם העברתו לידי ישראל ביתנו. הבכירים בתחום מכנים את ההצעה "הזויה".

ההצעה, שעלתה על שולחן המשא-ומתן הקואליציוני בשבוע שעבר, קובעת כי ח"כ יצחק אהרונוביץ', שצפוי לעמוד בראש המשרד, יקבל לידיו את אגף המכס, ללא אגף המע"מ. באופן אירוני, 5 שנים אחרי שהביא שר האוצר דאז, בנימין נתניהו, לאיחוד אגף המכס ואגפי המסים לרשות אחת במשרד האוצר, עלתה ההצעה הפעם דווקא מצד הליכוד.

"איך זה יתקבל בעולם כשהמשרד לביטחון פנים יגיע לישיבות עם ה-OECD? או לוועידת קרן המטבע? זה אפילו לא משרד כלכלי", מתחו הבוקר (ב') ביקורת גורמים בענף המסים. "כל אמירה שלוקחת גוף שגובה מסים ומהווה חלק אינטגרלי מרשות המסים ומשמש הזרוע הביצועית שלה, ומעבירה אותו לאחריות משרד אחר - היא הזויה", אמרו הגורמים ל"גלובס".

"שיקולים פוליטיים"

"משהו לקוי בתפיסה שאפשר לקחת את המכס ולשים אותו במקום כלשהו. זה לא כמו מינהל מקרקעי ישראל שאפשר לשחק איתו בין המשרדים. המכס בכל העולם עושה תפקידים שהם לא מכסיים פרופר אבל קשורים לאכיפת הייבוא, ולכן כאילו אפשר להגיד שזה עניין טכני, אבל זה חלק מכל הארגון שקוראים לו משרד האוצר", הוסיפו.

בין היתר נמתחה גם ביקורת על הכוונה להפריד בין המכס למע"מ. "אי-אפשר להפריד את המכס מהמע"מ. המכס גובה מס קנייה ומס ייבוא בגובה עשרות מיליארדים. כיום אנשי המכס עושים את העבודה עבור אנשי מס קנייה ועבור מע"מ. ומה, מעכשיו יעשו כפילות? כיצד מנהל המכס שישב באגף לביטחון פנים יעשה את הבקרות הנכונות? הרי אנשי המע"מ יצטרכו לעשות את הביקורות שלהם, שלא לדבר על מערכות מחשב כפולות", אמרו גורמים בענף.

על אף שוועדת סוארי לבחינת מבנה רשות המסים המליצה לפני כשנה וחצי לבחון מחדש את תפקודו של אגף המכס כגוף עצמאי, לרבות אופי פעילותו ומקומו במשרדי הממשלה, הרימו הבוקר גבות בענף המסים והושמעו טענות כי האפשרות להפריד את אגף המכס ממשרד האוצר בעת הזו נובעת משיקולים פוליטיים. "אין הסבר אחר פרט למחיר פוליטי", אמר גורם בענף המסים. "לא ברור אם זו קונספירציה, אבל כנראה שהרצון לשלוט על המעברים הוא השיקול. אגף המכס יושב על הגבולות, הכל עובר דרכו".

העובדים מתנגדים

גם בקרב עובדי אגף המכס והמע"מ נשמעת התנגדות למהלך. "באמת התיאבון של ליברמן גדול. צריך להוריד לו אותו", אומר יו"ר ועד עובדי המכס והמע"מ, שמעיה סלאח. "חבל להם על הזמן. לא יקום ולא יהיה. הם לא יודעים שיש להם כאן עסק עם עובדי אגף המכס והמע"מ, שלא ייתנו להם להוביל מהלך כזה וישביתו את כל המשק אם דבר כזה יקרה?", הוסיף סלאח. לדבריו, בכוונת העובדים להשיב במאבק "מאוד קשה. אין מצב שמעבירים את המכס לאדון ליברמן. זה לא הבית הפרטי שלו".

מישראל ביתנו נמסר בתגובה כי המפלגה מעולם לא דרשה להעביר את המכס ממשרד האוצר.