סקר של ה"אקונומיסט": טוקיו ואוסקה מובילות את דירוג הערים היקרות ביותר בעולם בעקבות התחזקות הין היפני

הירידה בשער החליפין של המטבעות האירופיים הובילו לירידה משמעותית ביוקר המחייה רבות מהערים האירופיות ; יוקר המחייה בשנחאי נמוך רק ב-2% לעומת ניו יורק, וכרגע היא יקרה יותר מסידני שבאוסטרליה

סקר של חטיבת המסחר של האקונומיסט מצביע על כך שהתחזקותו של הין היפני הוביל את הערים טוקיו ואוסקה להוביל את דירוג הערים היקרות ביותר בעולם, לעומת זאת הירידה החדה בשוויו של הדולר האוסטרלי והניו זילנדי הוריד את עלות המחייה באותן מדינות. בסקר הקודם של האקונומיסט שנערך בספטמבר 2008 היו הערים אוסלו ופריז היקרות ביותר.

פריז ירדה מהמקום השני למקום השלישי ואחריה ממוקמות קופנהגן ואוסלו שהובילה את הרשימה בסקר הקודם עברה למקום החמישי, אחריה ממוקמת ציריך, כאשר פרנקפורט והלסינקי צמודות במקום השביעי, ואחריהן נמצאת ג'נבה. סינגפור ממוקמת במקום העשירי ואחריה זינקה למקום ה-11 מהמקום ה-28 העיר הונג קונג. לונדון הידרדרה מהמקום ה-8 למקום ה-27 ברשימת הערים היקרות בעולם, ונמצאת כעת מאחורי ניו יורק, שטיפסה מהמקום ה-39 למקום ה-23.

הירידה בשער החליפין של המטבעות האירופיים, ובעיקר בשער האירו, הליש"ט והקרונה הנורבגית הובילו לירידה משמעותית ביוקר המחייה רבות מהערים האירופיות.

בשל היותו של היואן הסיני צמוד לשערו של הדולר האמריקני, העלויות בערים הסיניות עלו בהתאם לעליית הדולר, בעוד שמטבעות אחרים נחלשו כנגד הדולר והובילו לירידות בעלויות בערים שונות בעולם. יוקר המחייה בשנחאי נמוך רק ב-2% לעומת ניו יורק, וכרגע היא יקרה יותר מסידני שבאוסטרליה. שנחאי ממוקמת במקום ה-29 לעומת המקום ה-45 בו היתה ממוקמת בסקר הקודם, ובייג'ין עלתה מהמקום ה-58 למקום ה-36.

7 מתוך 10 הערים היקרות ביותר בעולם היו באירופה, כאשר סינגפור מצטרפת לטוקיו ולאוסקה כערים היחידות באסיה המופיעות ברשימה.

הדירוג מושפע משני פרמטרים מרכזיים: המחירים המקומיים ושער החליפין, אמר עורך הסקר. "לרוב, דירוג הערים היקרות בעולם נוטה להיות יציב, אך בעקבות ההתנאים הגלובליים הנוכחיים חלו שינויים חדים בשערי החליפין שהביאו לשינוים במיקומן של הערים היקרות יותר ופחות במסגרת הדירוג".

במסגרת הסקר הושוו עלויות המוצרים והשירותים ב-140 ערים ברחבי העולם. כאשר את הרשימה חתמו הערים הכי פחות יקרות בעולם ובהן 5 ערים אסיאתיות - מנילה, קטמנדו, ניו דלהי, מומביי וקראצ'י.