כולם בשביל גוגל וגוגל בשביל כולם

שוו בדמיונכם: גוגל נכנסת למשבר - וממשלה כלשהי במדינה כלשהי נחלצת לעזרתה

תארו לכם מצב דמיוני. גוגל נכנסת למשבר פיננסי קשה (כן, כן. קשה להאמין אך נסו). ובדומה לכל חברה ציבורית גדולה, בין אם בסקטור הרכב, הפיננסים או חברות הביטוח, גם היא זקוקה לסיוע כספי הולם. ונניח עוד משהו: אחת מהממשלות השונות הפזורות על פני הגלובוס מציעה לבעלי גוגל לרכוש שיעור לא מבוטל ממניות החברה.

Do No Evil ככל שיהיו, גוגל תיאלץ להסכים לעסקה זו, ומעתה לגוף מדינתי, ואולי אף עוין, תהיה נגישות לכל המידע האישי שלכם. כולל מידע רפואי, דתי והעדפות המין שלכם. סיפור פנטזיונרי? אולי. מציאות מפחידה? מאוד.

עתה בואו, נחזור למציאות: גוגל הודיעה היום, במסיבת השקה עולמית, שמעתה היא מתחילה לעקוב אחר הרגלי הגלישה שלכם במטרה להציע פרסומות רלוונטיות, לא רק במנוע החיפוש שלה. לדברי החברה, זה ישפר את חוויית הגלישה שלנו.

על בסיס ההיגיון של גוגל, גולשים ממילא סובלים מהפרסומות שמציפות אותם בכל פינה וירטואלית שבה הם נוחתים, בטח בשוק האינטרנט הישראלי מרובה הבאנרים המעצבנים. משום כך, סבורים מדעני גוגל, "הגולש יעדיף לצפות בפרסומות שרלוונטיות ומדברות אליו". ולמה לא באמת. גוגל תעשה טוב לקהילת הגולשים העולמית, ועל הדרך, תגדיל את מאגר המידע האימתני שהיא מחזיקה עלינו, וגם תגרוף עוד מיליוני מרשרשים ירוקים - שני דברים שתלויים בזה בזה. "זה מצב של Win-Win-Win", מתעקשים בגוגל.

האומנם?

רק גוגל יודעת מה טוב עבורכם

אם נניח לרגע את הסלידה שיש לגולשים באינטרנט לפרסומות, אשר מגיעה עד כדי 'עיוורון באנרים', ההנחה של גוגל נראית הגיונית, ולא חסרים גולשים שיסכימו איתה. אבל, וזה אבל גדול, נניח שתצוץ תקלה במאגר המידע של גוגל.

זה כבר לא סיפור בדיוני ואפילו קל לדמיין אותו דרך התקלות הרבות שיש בשירותי Gmail לאחרונה, התקלה שצצה בשירות Google Docs שגרמה לחשיפה בלתי מכוונת של מידע אישי, וכלה בלוכסן אחד קטן, שגרם למנוע החיפוש הגדול בעולם לקרטע במשך כשעה. המידע שלכם תלוי על בלימה.

אפשר גם להזכיר את העובדה שגוגל כבר חלקה מידע אישי עם ממשלת הודו, פרסמה תמונות של בתים פרטיים ב-Google Maps, ושומרת את החיפושים שלכם לתקופה של 9 חודשים, בשגרה היומיומית שלה.

נכון. גוגל מציעה למשתמשים את האפשרות לבטל את אופציית ה'מעקב' והיא גם לא מכריחה רישום או חשבון משתמש, אולם רבים הגולשים שאינם מודעים, רחמנא ליצלן, למסיבות העיתונאים שגוגל עושה ולכלים החדשים שהיא משיקה, ואחרים לא בקיאים ברזי ממשק המשתמש, ולכן לא יודעים כיצד לבטל את האופציה הזו.

אהבה שתלויה בדבר

מה שיותר מדהים אותי הוא איך קורה שגוגל מצליחה, עדיין, לשכנע אותנו שכל כוונתה "לעשות לנו, הגולשים, טוב". אתם, המשתמשים שתבחרו באופציה שלא יעקבו אחריכם, פשוט תפסידו. זה המסר שגוגל מנסה, ובמקרים רבים מצליחה, להחדיר בנו. "אתם חשובים לנו יותר". וגם: "אנחנו אפילו מציעים לכם אופציה של לבטל". וואו!

בין השורות מתברר שברירת המחדל היא האופציה המופעלת, כלומר אם אתם לא יודעים שעוקבים אחריכם, לא נורא. אנחנו ממילא יודעים יותר טוב מכם מה טוב עבורכם.

האם אנחנו באמת יכולים להתנגד לכך? לא בטווח הקצר. לא כל עוד גוגל תמשיך לשלוט בשוק החיפוש, כשהנתח שלה היום עומד על 70% משוק החיפוש העולמי, ולהתבסס על אלגוריתם שעדיין לא נמצא לו תחליף אמיתי.

עד שמישהו יצליח לערער על כך, ולהציע אלטרנטיבה הולמת באמת לתוצאות של גוגל, אנחנו למעשה שבויים בעולם שהיא מציעה לנו. וזה כולל הרבה מאוד מוצרים מלבד מנוע חיפוש, שביחד יוצרים פרופיל די יפה שלכם. אפילו מופיעות בו גם התמונות שלכם מפיקאסה.