הפרקליטות דוחה את בקשת טלנסקי לוותר על המשך עדותו בפרשת "מעטפות הכסף"

הפרקליטות אף רומזת לפרקליטיו של טלנסקי כי אם הוא לא ישוב לארץ כפי שהבטיח - היא תממש את הבטוחות שהותיר, ובהן דירה בירושלים בשווי של כ-750 אלף דולר

הפרקליטות דוחה את בקשתו של משה (מוריס) טלנסקי, העד המרכזי בפרשת "מעטפות הכסף" של אהוד אולמרט, לפטור אותו מלשוב לישראל למתן המשך העדות המוקדמת בפרשה. הפרקליטות אף רומזת לפרקליטיו כי אם טלנסקי לא ישוב לארץ כפי שהבטיח - היא תממש את הבטוחות שהותיר, ובהן דירה בירושלים בשווי של כ-750 אלף דולר.

כזכור, פרקליטיו של טלנסקי, עוה"ד ז'ק חן ויהושע רזניק, שיגרו מכתב לפרקליט המדינה, משה לדור, בו נאמר כי בשעה שטלנסקי כבר תיאם את חזרתו לישראל, נודע לו כי נפתחה נגדו חקירה בארה"ב המבוססת על חומרים שישראל מסרה לרשויות שם, לכאורה בניגוד להתחייבות שניתנה לו.

במכתב ביקש טלנסקי לדעת האם המדינה רואה בו חשוד או רק עד בפרשה. בשעתו אמרו לו ראשי הפרקליטות כי לא ניתן להחליט סופית בעניין מעמדו בטרם תסתיים חקירת הפרשה, ולכן אומר טלנסקי כי משהסתיימה החקירה הוא מבקש לקבל תשובה בעניין מעמדו.

מעבר לכך תהה טלנסקי מה הטעם בהמשך הליך גביית העדות המוקדמת, כשכבר התקבלה החלטה להעמיד לדין הן את אולמרט והן את שולה זקן. שהרי לדבריו, אם התיק ייסגר בעקבות השימוע - לא יהיה עוד צורך כלשהו בעדותו ולפיכך אין צורך להשלימה, ומנגד אם יוגש כתב אישום - הרי שטלנסקי ימשיך להיחקר בחקירה נגדית במהלך המשפט.

במכתב התשובה ששיגר סגן פרקליט מחוז ירושלים, עו"ד אורי קורב, הוא מזכיר כי טלנסקי התחייב להתייצב להמשך עדותו ללא תנאי, וכי "לו היה טלנסקי מציב בקיץ האחרון תנאים להגעתו להמשך עדותו, יש להניח כי הוא היה מעוכב בישראל עד להשלמתה, ולא היה יוצא את הארץ אל מקום שלא ניתן לאכוף עליו את התייצבותו בבית משפט בישראל". כן הזכיר קורב כי "טלנסקי אף העמיד בטוחות להבטחת התייצבותו להמשך עדותו, אשר בשלב זה טרם הופעלו".

כן נאמר בתשובה כי הפרקליטות דוחה את הצעת טלנסקי לדחות את המשך עדותו עד לאחר השימוע שייערך לאולמרט. זאת משום שההתייחסות אל הליך גביית העדות המוקדמת בכלל, ובעניינו של טלנסקי בפרט, אינה חופפת להליכי חקירת המשטרה. "לכל אחד מההליכים הללו תכלית שונה. בעוד שמטרתו של הליך שמיעת העדות המוקדמת בבית המשפט הינה 'שימור ראיות', לבל תסוכל האפשרות להשמיען בהליך הדיוני - הרי שהחקירה נועדה אך לאיסופן של הראיות לכאורה, שעל בסיסן מתקבלת לבסוף ההחלטה בדבר אישום אפשרי".

לכן גם הפרקליטות מסרבת לקבוע כעת את מעמדו של טלנסקי כעד או כחשוד. קורב מבקש מפרקליטיו של טלנסקי להודיעו בתוך שבועיים מהי החלטתו הסופית, "כדי שנוכל לכלכל את צעדינו בהתאם".