חתימה קטנה, רפורמה גדולה

השבוע של קיפניס: מכתב פתוח לשר האוצר היוצא, שיוכל לשנות כאן את הספורט בעזרת חתימה קטנה שתעזור להילחם בהימורים הלא חוקיים; וגם, על התואר היחיד שנשאר לאבי נמני, ואיזה ריח נידף מהחתמתו של רביב לימונד במכבי ת"א

1. שלום לך רוני בר-און, אדוני שר האוצר היוצא. אתה אולי לא מכיר אותי, אבל תאמין לי שכדאי לך, לא בגלל שאני כזה נחמד, אלא שבגלל שבכיס שלי יש כרגע צ'ק בסדר גודל שכזה, שיגרום אפילו ל"פיצויי הפרישה" של הירשזון להיראות כמו כסף קטן. בכיס שלי יש כרגע 15 מיליארד שקל, סכום גדול מספיק בשביל שתקדיש לי 5 דקות מזמנך. אומרים עליך גם שאתה מבין גדול בכדורגל, אולי אפילו בהימורים, ומה שיש לי לספר לך קשור לשניהם.

לפי הערכות המשטרה, כפי שהועברו למועצה להסדר ההימורים בספורט, מגלגל שוק ההימורים הלא חוקיים במדינת ישראל סכום פנטסטי של כ-15 מילארד שקל בשנה. תגיד את זה ביחד איתי לאט: חמישה עשר מיליארד... נכון שזה כיף?

אמנם לא כל כספי ההימורים הללו קשורים לספורט: חלקם מתגלגלים בבתי קזינו וירטואלים, אחרים בטורנירים מקוונים של פוקר ועוד, אבל אותה משטרה שהעריכה את הסכום, טוענת שרוב המיליארדים מסתובבים במה שכונה כאן פעם "טוטו שכונתי", או בשפה מעודכנת יותר "בטים".

התופעה הזאת מדאיגה מלא מעט בחינות, לא כולן כלכליות: למשל הידיעה המפחידה שבסוף השבוע ייפתח הסיבוב האחרון במשחקי הליגות העליונות, עם "בטן רכה" של לא מעט קבוצות שאין להן בעצם על מה לשחק. בדרך כלל נהוג למכור לנו את הטיעון שהשחקנים במשחקים הללו מתאמצים "בשביל הפרמיות" (כאילו שרוח ספורטיבית היא מושג מגוחך מכדי להשתמש בו אפילו כתירוץ) שמרכיבות אחוזים ניכרים משכרם. אבל תראה לי עוד יו"ר שתקציב הפרמיות שלו יכול להתחרות בזה של ה"בטים"?

על שולחנך, מר בר-און, מונחת טיוטת תקנה שתסדיר הימורים על מירוצי סוסים, ספורט מוטורי, ובהמשך גם ענפי ספורט אחרים. כיום, הדרך היחידה להמר על ענפי ספורט שאינם כדורגל וכדורסל, היא רק באמצעים לא חוקיים. במועצה מספרים שרק חתימתך דרושה כדי להרחיב את סל המוצרים שלהם. לא תמיד קל להיות מליץ יושר שלהם: האתר שלהם נראה בדיוק ההיפך מאיך שאתר הימורים מקצועי צריך להיראות. אבל יש להם נסיבות מקלות: צורה היא גם ביטוי של תוכן, וכרגע תוכן ההימורים המוצע הוא דל לעומת המתחרים הלא חוקיים שלהם.

אני יודע שלא קל לאיש ציבור לאשר הימורים חוקיים. אבל אם לטענת משטרת ישראל אלו במילא קיימים, ועוד בהיקפים שכאלו, למה לא נזרים לפחות חלק מהכסף לקופה הציבורית? הספורט הישראלי משווע לכסף: מקורות המימון הפרטיים לספורט התייבשו לאחרונה יותר מהכנרת, וכבר עתה ברור שתקציב 2009 ייבש עוד יותר את הספורט בישראל.

אני לא מדבר כבר על אפשרויות פיתוח אמיתיות, דווקא עכשיו "בימי כולירע": קח את חוק הספורט המוטורי, אחד אותו עם הימורים חוקיים - וקבל ענף חדש שיש לו פתאום מאיפה לממן את התשתיות של עצמו ולספק עבודה ללא מעט אנשים.

עכשיו למזומנים: אני לא נאיבי מספיק כדי לחשוב שבין-לילה יעברו כל 15 מיליארד השקלים "השחורים" למעגל ההימורים החוקי שמייצר תקציבים לספורט. אבל רבאק (סליחה על הביטוי, אבל אני תמיד נהיה עממי כשמדובר על כל כך הרבה כסף), אפילו אם עשרה אחוזים מתוכם יגיעו לידיים הנכונות, יזכרו אותך כאן לעוד הרבה שנים, כמי שעשה את הצעד המשמעותי ביותר למען הספורט בישראל. תודה רבה לך אדוני השר על ההקשבה, ואני מאחל לך שעכשיו, משפניך לאופוזיציה, יהיה לך יותר זמן ליהנות מספורט ישראלי, במיוחד אם ביומך האחרון במשרדך, תהיה שותף להרחבה משמעותית של צינור החמצן שלו.

2. פיני גרשון היה פעם סוג של קוסם, והיום הוא מזכיר את הבדיחה הישנה של אוהדי מכבי על אברם גרנט לאמור: "גרנט קוסם: העלים אימפריה!". בכל אופן, לגרשון יש סוכן בשם אריק קריין. לסוכן יש בת צעירה, שעומדת להינשא לשחקן הכדורסל רביב לימונד, כן כן, ממש אותו לימונד שהשבוע זכה לחוזה חלומי במכבי תל אביב. אני לא אומר שהדברים בהכרח קשורים אחד לשני, אני רק טוען שמכל המעורבות הכשרה של מכבי בפירוקה של עירוני נהריה, עולה ריח מאוד לא נעים.

3. אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, הרי שאפשר להתחיל ולסכם את תקופת אבי נמני בכדורגל הישראלי. הסימן הטוב ביותר לכך ניתן השבוע, כשתובע ההתאחדות, שלום אבן עזרא, החליט לגנוז דיון צפוי בדו"ח שופט שנעלב מדברים שאמר לו כביכול נמני, בעקבות מכתב התנצלות ששיגר האחרון. לותר מתיאוס ראה ולא האמין: כשטען כאן רק לפני חודשיים שיש דין אחד לישראלים ודין אחד לזרים, לא התביישנו להזכיר לו את מוצאו, כמי שוודאי מבין דבר או שניים ביחס לזרים. אבל מה נאמר עתה על המנג'ר הנתנייתי, שראה השנה יותר משחקים מהיציע מאשר מהספסל, כשנמני כותב מכתב התנצלות וזוכה לחנינה עוד בטרם משפט?

יותר מכולם נדמה שמי שצריך להיות מודאג מהמקרה הזה הוא נמני בעצמו, שזכה בשבוע האחרון לשמוע שלהנהלת מכבי יש בו "אמון מלא" (שם הקוד בכדורגל הישראלי להכנת מכתב פיטורים) ואחר כך ליהנות מחסד מידי תובע ההתאחדות, חסד ששמור בדרך כלל למי שמרחמים עליו, שנהנים לפרגן לו מתוך ידיעה שעתידו מאחוריו, ושהתואר היחיד שנותר לו לשאוף אליו, הוא פרס על מפעל חיים.

רוצה לקבל ישירות לתיבת המייל שלך את כל הטורים של ניר קיפניס? הירשם עכשיו לניוזלטר והתראות ספורט