ראש המועצה הכלכלית בבית הלבן: תכנית התמרוץ של אובמה כבר החלה להשפיע, אך אין לדעת מתי יתסיים המשבר

לורנס סאמרס בנאום בוושינגטון: "ארה"ב צריכה להוביל קמפיין לשידרוג תקנים רגולטוריים, לא להוביל במירוץ לדירדורם לתהום, כפי שהיה בעבר" ; נזק המשבר הפיננסי: 50 טריליון דולר משווי הנכסים הגלובליים ירדו לטמיון

תכנית התימרוץ של ממשל אובמה כבר החלה להשפיע על המשק, אם כי אי אפשר לדעת מתי יסתים המשבר הפיננסי. כך אמר הערב (ו') לורנס סאמרס, ראש המועצה הכלכלית בבית הלבן, בנאום בוושינגטון.

הנאום הוא חלק ממאמץ של הממשל להציף את הציבור במידע על התכניות הכלכליות של הנשיא בתגובה על קמפיין נמרץ של המפלגה הרפובליקנית ליצור דעת קהל עוינת לתכניות.

"עדיין מוקדם למדוד את השפעת התכנית הכלכלית של הנשיא על המשק בכללו", אמר סאמרס. "אבל אפשר לשאוב מעט עידוד מהעובדה שרמת הוצאות הצרכנים בארה"ב, שקרסה בתקופת החגים, כבר מתייצבת, לפי כמה מדדים".

הוא הוסיף: "כבר עכשיו, התכנית השפיעה על מורים ושוטרים בארה"ב שעמדו להפסיד את מקור פרנסתם אלמלא התכנית. בניו-יורק לבדה, ייתכן שהתכנית הצילה 14 אלף משרות הוראה. רוב העובדים בארה"ב יחלו לחוש בהשפעת התכנית כשיתברר להם שהם צריכים לשלם פחות מיסים. מאות האלפים שפוטרו ימצאו שהוארכה התקופה שבה הם יכולים לקבל דמי אבטלה וביטוח רפואי. והמובטלים ימצאו עבודה בפרוייקטים בשווי עשרות מיליארדי דולר שכבר נכנסו לשלב החוזים".

בשווקים הפינסייים, "מרווחי אשראי חשובים הצטמצמו במידה משמעותית בהשוואה לרבעון האחרון ב-2008 בעקבות ההתערבות הממשלית בשווקים", אמר סאמרס.

סאמרס, הנחשב למוח שמאחורי התכניות הכלכליות של אובמה, אמר שארה"ב צריכה להוביל את המאמץ הגלובלי לחיזוק תקנים רגולטוריים והזהיר מפני מצב שבו רשויות רגולטוריות צריכות להתמודד זו נגד זו על ה"זכות" לפקח על מוסדות פיננסיים מסוימים. זה היה רמז משמעותי לכך שארה"ב מוכנה להתקרב לעמדה האירופית בסוגיה זו. ממשל בוש התנגד בתקיפות לכל יזמה של האיחוד האירופי להקשחת התקנים.

"במישור הגלובלי, ארה"ב צריכה להוביל קמפיין לשידרוג תקנים רגולטוריים ולא להוביל במירוץ לדירדורם כלפי מטה, כפי שהיה בעבר", אמר סאמרס. "...יש לקבוע רמות הכרחיות של הון ונזילות במגמה להגן על המערכת, גם בתקופות קשות מאוד".

הוא אף אמר, כי המערכת חייבת לעשות מאמצים נמרצים ורציניים כדי למנוע נטילת סיכונים בלתי הולמים באמצעות הגדלת השקיפות ונשיאה באחריות למשגים.

סאמרס לא ניסה לצבוע בוורוד את נזקי המשבר: "50 טרילין דולר משווי הנכסים הגלובליים ירדו לטימיון ב-18 החודשים שחלפו, לרבות שבעה טריליון דולר בשוק המניות בארה"ב ושישה טריליון דולר בנכסי נדל"ן האמריקניים. כמובן, זה הוליך לירידה בביקושים, כשהתמ"ג ורמת התעסוקה מתכווצים בקצב המהיר ביותר מאז מלחמת העולם השניה. 4.4 מיליון משרות נמחקו והישעור האבטלה עולה על 8%".