פרופ' עומר מואב: "זו אשליה לחשוב שהממשלה יכולה להציל את המשק מהמיתון"

הכלכלן מהאוניברסיטה העברית אמר את הדברים לפני הדיון על המשבר הכלכלי בכנסת: "חשוב מכל להיזהר מרעיונות מסוכנים כמו ביטוח ממשלתי על אג''ח קונצרני. ההצעה הזאת גרועה מי שהציע את הרעיון או שלא מבין בכלכלה או שלא הקדיש לה מספיק זמן"

פרופ' עומר מואב, מבכירי המאקרו כלכלנים באוניברסיטה העברית, אמר על רקע הדיון על המשבר הכלכלי שיתחיל בכנסת בעוד מספר דקות: "זו אשליה לחשוב שהממשלה יכולה להציל את המשק מהמיתון. חשוב מכל להיזהר מרעיונות מסוכנים כמו ביטוח ממשלתי על אג''ח קונצרני. ההצעה הזאת גרועה מי שהציע את הרעיון או שלא מבין בכלכלה או שלא הקדיש לה מספיק זמן".

נזכיר כי הרעיון הוצע על ידי יו''ר הרשות לניירות ערך, פרופ' זוהר גושן. עוד אמר מואב: הממשלה יכולה לעזור בשוליים דרך כלים כמו הרחבת תקופת הזכאות לדמי אבטלה. חשוב לא לעשות שטויות בטווח הקצר ורק לעזור לנפגעים המיידים. אך אם כבר הולכים להרחבה פיסקאלית עדיף בהשקעה ולא בתצרוכת. הרעיון להגדיל קצבאות למשל, מגדילה את הצריכה אך בטווח הארוך ההשלכות לא חיוביות.

חייבים לראות את המשבר כהזדמנות וחובה לטפל בשתי מחלות כרוניות של המשק הישראלי שפוגעות בצמיחה וברווחה: הפרטה של הנכסים הציבורים (נמלים, אוניברסיטאות) לידים הפרטיות של העובדים זה מהלך אנטי-חברתי ואנטי-כלכלי וגם פגיעה בדמוקרטיה.

בהתייחסו ליו"ר ההיסתדרות, עופר עיני אמר מואב כי עיני משתמש בכוח שלו בצורה נבונה אך יש לו כל כך הרבה כוח שהוא יכול לא לאפשר לממשלה למשול. יש לו כוח מופרז.

החולי השני: השתתפות בכוח העבודה של החרדים והמוסלמים והעובדה שהאוכלוסיות החלשות שלא תורמות מתרבות בצורה מהירה. הנתמכים מתרבים הרבה יותר מהר מהתומכים- זה מצב שהוא לא בר-קיימא. לכן אסור להעלות קצבאות מהילד הרביעי ומעלה, בנוסף יש להפסיק את הקצבאות לאברכים, לשחרר אותם מצה''ל ולתת להם לעבוד, ולחייב אותם ללמוד לימודי ליבה.