משרד התמ"ת: עלייה של 88% במספר הבקשות לפטר נשים בהיריון בגלל המשבר

כמו בשנים קודמות: משרד החינוך מוביל במספר הבקשות, וטוען כי הדבר נובע בגלל "סיום החוזה"

מתחילת המשבר הכלכלי חלה עלייה של 80% במספר הפניות של מעסיקים אל משרד התמ"ת, המבקשים להתיר פיטורים של עובדות בהיריון או כאלה הנמצאות בטיפולי פוריות. כך עולה מנתונים רשמיים שמפרסם היום (ג') מנהל ההסדרה והאכיפה במשרד התמ"ת, בראשות יפה סולימני.

"אין ספק כי המשבר הכלכלי נותן אותותיו באוכלוסיית הנשים", אומרת סולימני. "מאז תחילת המשבר, בחמשת החודשים האחרונים, הוגשו 668 בקשות לעומת 371 בקשות בתקופה המקבילה אשתקד", היא מוסיפה.

לדבריה, בחודשיים הראשונים של 2009 החריפה המגמה וחלה עלייה של 88% לעומת התקופה המקבילה. בסך הכל, הוגשו בחודשיים האחרונים 252 בקשות ואילו במשרד התמ"ת התירו את פיטוריהן של 109 נשים מהן. על פי המשרד, רק 50 מהבקשות נבעו כתוצאה מסיבה כלכלית של המעסיק.

יצוין כי על פי החוק, לא ניתן לפטר עובדת בהיריון ואף לא להפחית בהכנסתה, אלא באישור משרד התמ"ת. ועדה במשרד בוחנת את כל הבקשות ומזמנת את הצדדים לשימוע, בסופו קובעת הוועדה האם הפיטורים נעשו משום שהעובדת בהיריון, או בשל סיבות אובייקטיביות.

הבעיה היא שמעסיקים רבים יכולים כעת לנצל את המשבר הכלכלי ולבקש לפטר נשים בהיריון לכאורה כחלק ממהלך רחב של פיטורים. ספק אם במשרד התמ"ת יידעו לקבוע האם בעת הרכבת רשימת המפוטרים, לא נכללו באופן מכוון נשים בהיריון.

בשנת 2008 הוגשו למשרד התמ"ת 1,609 בקשות לפיטורי נשים בהיריון, לעומת 1,277 בקשות בשנת 2007 עלייה של 26%. מתוך כלל הבקשות, אישר משרד התמ"ת לא פחות מ-600 מהן. 136 מהאישורים ניתנו בשל המצב הכלכלי, 98 מהאישורים ניתנו בשל נסיבות הקשורות ליחסי העבודה כמו אי שביעות, ו-139 מהאישורים ניתנו "מסיבות נוספות".

כמו בשנים קודמות, משרד החינוך נחשב לגוף היחיד במגזר הציבורי שמבקש לפטר נשים בהיריון. 454 בקשות הגיש משרד החינוך, כאשר 238 מהן אושרו. ההסבר של משרד החינוך הוא שהסכמי ההעסקה של המורים בשנותיהם הראשונות, לפני מתן קביעות, קצובים בזמן. כלומר, בתום שנת הלימודים (בקיץ) המורה מפוטר ומועסק מחדש בשנת הלימודים החדשה.

במשרד החינוך אף התחייבו בפני משרד התמ"ת, כי למורה בהיריון שפוטרה יינתן יתרון בעת קליטתה לעבודה בשנת הלימודים החדשה, כל זמן שהוותק שלה ונתוניה האחרים זהים לאלה של מורה אחרת.