התיקים המנוהלים מכים את השוק: הניבו 5%-8.5% מתחילת השנה

שוק ההון פתח את 2009 באופטימיות, שהתגלגלה גם לתשואות התיקים המנוהלים והצליחו למזער בקמצוץ את הנזקים שגרמה 2008 ; ממדד מנהלי התיקים של קלי שוקי הון מסתבר שאפילו התיקים השמרניים ביותר, ללא מניות כלל, הניבו בפברואר 1.3% ומתחילת השנה 5%

חודש ינואר פתח את 2009 עם מידה של אופטימיות זהירה בשוק ההון, איתה התרוממו מעלה רוב אפיקי ההשקעה, ארוכי וקצרי הטווח. קופות הגמל, קרנות ההשתלמות, קרנות הנאמנות, תעודות הסל והתיקים המנוהלים נהנו מהעליות במדדי המניות ואיגרות החוב בארץ - בניגוד למגמה העולמית - והצליחו למזער בקמצוץ את הנזקים שגרמה 2008.

חודש פברואר שבא בעקבותיו היה המשך ישיר של הסיפור בשווקים בארץ ובעולם, גם אם בעוצמות אחרות. בסיכומו של החודש עלה מדד ת"א 100 ב-0.6%, מדד האג"ח הממשלתיות הוסיף 0.8% ומדד התל-בונד 20 עלה ב-1.1%. זאת, בשעה שמדדים מובילים ברחבי העולם רשמו ירידות חדות. ה-S&P 500, למשל, סיים את פברואר בירידה של כ-11%.

התשואות החיוביות בשוק הישראלי בפברואר שוב שיחקו לידיהם של מנהלי ההשקעות המקומיים, כולל תעשיית ניהול התיקים, שרשמה בחודש זה תשואות חיוביות של 1.1%-1.6%, בכפוף לגודלו של רכיב המניות בתיק. כך עולה ממדד התיקים המנוהלים של קלי שוקי הון.

החזרה לתשואות החיוביות

"המגמה בחודשיים הראשונים של 2009 היא היפוכה המוחלט של המגמה ב-2008", אומר אבי מנדה, מנכ"ל קלי שוקי הון. לראיה, התשואות בתיקים מתחילת השנה נעות בטווח שבין 5% ל-8.5%, לאחר שאשתקד הן נעו בין 0.2% בתיקים ללא מניות לתשואה שלילית חדה של 44.7% בתיקים שמורכבים מ-100% מניות.

מדד מנהלי התיקים של קלי שוקי הון מודד שבעה בתי השקעות גדולים בשוק, המנהלים יחד כ-50 מיליארד שקל, ומשקפים למעלה מ-80% מסך הנכסים המנוהלים בתעשייה.

לדברי מנדה, השונות בין בתי ההשקעות בולטת במיוחד בתקופה הנוכחית על רקע אי הוודאות באשר לעתיד השווקים, והיא משפיעה על אסטרטגיות ההשקעה וההחלטות בנוגע לחשיפה לאפיקים שונים.

"גופים המתאפיינים בשמרנות נצמדו בחודשים האחרונים לאג"ח ממשלתיות במח"מ בינוני, והפער בינם לבין גופים אחרים, המאמינים כי קיימת הזדמנות בשוק האג"ח הקונצרניות בטווח הארוך, גדל והגיע לכדי 5% במסלולים דומים במהלך חודש אחד", מציין מנדה.

הוא מוסיף כי מסתמנת כיום יותר סלקטיביות בבחירת איגרות החוב שירכיבו את התיק, ושהשוק מוכיח יכולת לזהות אג"ח הנושאות תשואות גבוהות ומגובות בביטחונות טובים. ההוכחה לאיכות הבחירה ניכרת בתוצאות שמציגים התיקים.

עדות נוספת לשמרנות של מנהלי ההשקעות ניכרת, לפי מנדה, גם בשיעור החשיפה למניות. בממוצע, מרבית המנהלים מעדיפים לנצל רק 60%-80% מיכולת החשיפה שלהם למניות. בכך הם מקטינים את הסיכון בתקופה של ירידות - אך גם מגבילים את הסיכוי לתשואה גבוהה יותר בתקופה של עליות.

לדברי מנדה, ייתכן שנקיטת פעולה זו על ידי המנהלים השונים פוגעת בלקוחות ניהול התיקים, שמגדירים מראש את מידת הסיכון הרצויה להם על ידי בחירת גובה החשיפה הרצויה למניות.

תיק של100% מניות הניב תשואה של 8.5%

תיקי ההשקעות הפופולריים ביותר, שכוללים רכיב מנייתי של עד 20% ושל עד 30%, רשמו בפברואר תשואה חיובית של 1.3% ו-1.4%, בהתאמה. מתחילת השנה הצליחו להניב תיקים אלה תשואה חיובית של 5.4% ו-5.9%, בהתאמה.

את הנתון המרשים ביותר מספק המסלול השמרני שאינו כולל מניות כלל, והצליח להציג עלייה של 5% בחודשיים הראשונים של השנה. זאת, לאחר שסיים את 2008 עם תשואה מינימלית של 0.2% - התשואה החיובית היחידה מבין כל המסלולים.

האפיק המסוכן ביותר, עם מרכיב של 100% מניות, הצליח להניב בפברואר תשואה של 1.5%, ובסך הכול, מתחילת השנה, הניב תשואה מרשימה של 8.5%. לדברי מנדה, הפער בין תשואת המסלול המנייתי המלא לתשואת מדד ת"א 100 (0.9% לטובת התיקים המנוהלים), נובע מהחשיפה של מנהלי התיקים למניות היתר, שרשמו עליות נאות בחודשיים הראשונים של השנה.