איגודן פרסם מכרז להגדלת קיבולת השפד"ן ב-180 מיליון שקל

יישום הפרויקט יאפשר את המשך התפעול התקין של מכון הטיהור שפד"ן עם רזרבות תפעוליות ל-30 שנים נוספות, לצד ייעול הפתרון היבשתי לבוצה באמצעות החלופה החקלאית ופתרון קבע יעיל למטרדי הריחות מהמפעל

איגודן לתשתיות איכות הסביבה פרסם מכרז להקמת אגני השיקוע הראשוני ומערך קדם טיפול במפעל השפד"ן. אגני שיקוע הם מתקנים שבהם נאגרים השפכים עד שהם נכנסים לתהליך של טיהור.

קדם טיפול הוא השלב הבא, שבו נאספים השפכים ומתבצע תהליך של סינון ראשוני, כלומר מופרדים מהשפכים כל מיני סוגים של פסולת (כמו קרשים, תחבושות וכו') ושל שמנים.

יישומו של פרויקט זה יאפשר את המשך התפעול התקין של מכון הטיהור שפד"ן עם רזרבות תפעוליות ל-30 שנים נוספות, לצד ייעול הפתרון היבשתי לבוצה באמצעות החלופה החקלאית ופתרון קבע יעיל למטרדי הריחות מהמפעל. תכנון המתקן נעשה ע"י חברת CH2MHILL שבאיגודן מגדירים אותה כאחת מהחברות המובילות בעולם בתחום.

"הקמת אגן השיקוע תאפשר הסטת העומסים כדי שתיווצר היכולת להגדיל את כמויות השפכים הנכנסות למפעל בכ-30%", אמר יו"ר איגודן וחבר הנהלת עיריית ת"א-יפו, ארנון גלעדי. לדבריו, "מערך קדם הטיפול החדש שהוקם כמבנה מקורה, יביא לטיפול מקיף ויסודי בטיב השפכים ובסוגיית הריחות העלולים להיפלט ממנו. מדובר בפרויקט הנדסי מורכב שעלותו המשוערת כ-180 מיליון שקל, והוא צפוי להפוך לתפעולי בראשית 2012".

עוד ציין גלעדי כי "במתכונתו הנוכחית מסוגל השפד"ן לטפל ב-400 אלף מ"ק, כשבפועל הוא מטפל ב-380 אלף קוב, כלומר כמות השפכים הנקלטת במפעל מהווה כיום קרוב ל-90% מכושר הקליטה שלו. בהתחשב בכך שכמות השפכים צפויה בשנים הבאות לגדול, הרי שנדרשת הרחבה של כוח הקיבול. על כן, יזמנו הקמת מערך חדשני ומתקדם שייתן מענה לפיתוח האורבאני של גוש דן לעשרות השנים הבאות".

איגודן לתשתיות איכות הסביבה מטפל באיסוף, הולכה וטיהור השפכים המיוצרים על-ידי תושבי גוש דן באמצעות מפעל השפד"ן, מפעל מכני ביולוגי לטיהור והשבת שפכים שלטענת איגודן הוא הגדול מסוגו בעולם. תשתית צנרת הולכת השפכים של איגודן כוללת ארבעה קווי צינורות ראשיים אזוריים, ומזרימה אל מפעל השפד"ן את שפכי גוש דן. תשתית צנרת זו מתחברת למערכת צינורות הביוב העירונית של ערים ורשויות בגוש דן. איגודן מטפל מדי יום בכ-380 מ"ק שפכים, כשבשפד"ן מטוהרים השפכים והופכים למי קולחין באיכות גבוהה.