רומניה תקבל מקרן המטבע הבינלאומית חבילת סיוע של 27 מיליארד דולר

המשבר הפיננסי העולמי פגע קשות ביכולתה של רומניה לגייס מימון לכלכלתה, התלויה בהזרמת מזומנים

רומניה צפויה לאשר היום (ד') את התנאים של חבילת הסיוע בת 27 מיליארד הדולר שהיא אמורה לקבל מקרן המטבע הבינלאומית, ושנועדה למנוע משבר פיננסי באחת המדינות העניות באיחוד האירופי.

המשבר הפיננסי העולמי פגע קשות ביכולתה של רומניה לגייס מימון לכלכלתה, התלויה בהזרמת מזומנים. רומניה, שאוכלוסייתה מגיעה ל-22 מיליון נפש, הלכה בעקבות הונגריה ולטביה והפכה לשלישית מבין חברות האיחוד האירופי שביקשו סיוע חירום מקרן המטבע. כלכלנים מעריכים שחבילת הסיוע תרגיע את השווקים המקרטעים, ותפחית את הלחץ על המטבע הרומני, שמתחילת השנה נסחר ברמה שמתקרבת לשפל שיא לעומת האירו.

היום (ד') ערכה קרן המטבע מסיבת עיתונאים לאחר שמשלחת מטעמה שהתה שבועיים בבוקרשט כדי לדון בסוגיות כלכליות ובחבילת הסיוע. במועד מאוחר יותר היום תתכנס גם הממשלה בראשות ראש הממשלה, אמיל בוק, כדי לאשר את בקשת ההלוואה.

לרומניה יש היסטוריה בעייתית עם קרן המטבע. מאז קרס המשטר הקומוניסטי במדינה, היא קיבלה מהקרן שבע חבילות סיוע, אבל עמדה בתנאים של חבילה אחת בלבד, כשהיא נסוגה מביצוע הרפורמות שדרשה הקרן לפני שמשכה את כל כספי הסיוע.

אך עבור הקואליציה הרחבה שבראשה עומד בוק, ושכוללת יריבים לשעבר, עשויה העסקה הנוכחית להיות חבל הצלה שיאפשר לממשלה לשרוד את המשבר. הממשלה מתמודדת עם גירעונות חיצוניים ואוכלוסיה שנרתעת מקיצוצי תקציב ומגזירות כלכליות.

כלכלנים מעריכים שגירעון תקציבי גדול, שיעלה על תקרת 3% מהתמ"ג שדורש האיחוד האירופי, עשוי לשחק תפקיד מפתח במניעתו של מיתון עמוק יותר השנה, וזאת באמצעות תמיכה במגזר הפרטי. בשבוע שעבר יצאו איגודי העובדים בתגובות מעורבות, במקביל לדליפה של פרטי המו"מ עם קרן המטבע, וחלק מהאיגודים ממשיכים לאיים בשביתות אם ייפגעו תנאי השכר וההטבות של עובדי המגזר הציבורי.