המשבר מגיע לחברות התשתיות: חברת י.כפרי הגישה לביהמ"ש בקשה להקפאת הליכים

התחייבויותיה הכוללות של החברה לנושים השונים נאמדים בכ-82 מיליון שקל, כולל ערבויות טיב וביצוע בסך של כ-30 מיליון שקל ; החוב לבנקים מסתכם בכ-26 מיליון שקל

חברת התשתיות כפרי יעקב מרמת-גן, שבבעלות בני-הזוג יעקב ונילי כפרי, פנתה היום (ד') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בבקשה דחופה למתן צו להקפאת הליכים ולגיבוש הסדר נושים.

בפנייה לבית המשפט נאמר כי המבקשת פועלת בתחום עבודות התשתית מאז 1983, והיא בעלת הסיווג הגבוה ביותר לצורכי ביצוע עבודות גשרים כבישים תשתית ופיתוח, מורשית לביצוע עבודות ממשלתיות, ספק מוכר במשרד הביטחון, מעסיקה כ-35 עובדים, והתחייבויותיה הכוללות לנושים השונים נאמדים בכ-82 מיליון שקל, כולל ערבויות טיב וביצוע בסך של כ-30 מיליון שקל. החוב לנושים המובטחים (הבנקים) הסתכם בכ-26 מיליון שקל.

כחלק מהבקשה, החברה - בהסכמת הבנקים - ביקשה למנות כנאמנים לתהליך ההבראה והקפאת ההליכים את עו"ד רנה שבלת ואת רו"ח יובל קדרון.

לדברי החברה, צירוף של אירועים שונים שלא בשליטתה וביטולי עבודות גרמו לכך שמצבה החל להשתנות בהדרגה החל מאמצע שנת 2008, עד למצב של צוואר בקבוק תזרימי אליו נקלעה עתה.

לדברי החברה, בשנה האחרונה הורע מצבה הכלכלי - בין היתר בשל שחיקת הרווחיות בתחום התשתית והתייקרות חומרי-הגלם. לדבריה, פרויקטים שתומחרו על-ידה כרווחיים הפכו בהדרגה למכבידים ומסבי הפסדים, והדבר גרם לפגיעה מהותית בתזרים המזומנים של החברה.

בפנייה לבית המשפט נאמר כי דחיפותה של הבקשה ועתירתה למתן צו במעמד צד אחד נובעת מהיותה של המבקשת נתונה תחת לחץ זמני משמעותי, מאחר שהתברר לה סופית ביום ד' בשבוע שעבר כי תקבולים בהיקף של כ-4 מיליון שקל - הצפויים להתקבל מרכבת ישראל - לא ישולמו לה עד יום 30.3.09, בעוד שביום זה עומדים לפרעון צ'קים שניתנו לספקים וקבלני משנה בסכום דומה, ועל כן ביום זה צפויה חזרה מאסיבית של צ'קים אלה, וחזרתם ללא פירעון של צ'קים בודדים כבר החלה בימים שלפני מועד זה.

לדברי החברה, בשל החזרת צ'קים בהיקף ניכר הצפויה, קיים חשש ודאי כי באם לא תיכנס החברה תחת מטריית נאמן לתקופת הקפאת הליכים - יושבת מיד כל ביצוע העבודה בפרויקטים של החברה.

לדברי כפרי יעקב, מגיעים לה כספים בהיקף של כ-48 מיליון שקל בגין עבודות בנייה שבוצעו על-ידה עד עתה, כולל עבודות שביצעה בכביש 431, ובגין המשך ביצוע העבודות בפרויקטים השונים. בתקופת הקפאת ההליכים היא עתידה להפיק תקבולים בהיקף של כ-40 מיליון שקל, אשר צפויים להניב לה רווח של כ-12.7 מיליון שקל.

בפנייה לבית המשפט נאמר כי אי-קבלת צו הקפאת הליכים יביא לקריסה מוחלטת של החברה ולפיטורי עובדיה. בפנייה לבית המשפט נאמר כי יישום תוכנית הבראה והסדר נושים יאפשר פירעון חלק בלתי מבוטל מחובותיה של החברה.

לדבריה, על-פי חוות-דעת הרי שמתוך כלל החובות (ללא ערבויות בנקאיות) בסך של כ-52.3 מיליון שקל - יוחזר לנושים סך של כ-34.5 מיליון שקל. עוד מתבקש בית המשפט לאשר לחברה קבלת אשראי של עד 7 מיליון שקל, לשם מימון המשך ביצוע העבודות בפרויקטים השונים.

חברת כפרי יעקב פועלת בתחום התשתיות בישראל מזה למעלה מ-30 שנה. במהלך שנים אלה ביצעה החברה עבודות עבור מע"צ, רכבת ישראל, נתיבי איילון ומשרד הביטחון.

הבעלים והמנכ"ל, יעקב כפרי, מסר היום: "כשחברה ותיקה ויציבה כמונו בתחום התשתיות מגיעה לבקשת הקפאת הליכים, זה בהחלט מדגיש את עומק ועוצמת המשבר בו אנחנו נמצאים. אנחנו מאמינים בחברה וממשיכים לעבוד ולעשות הכול בכדי להבטיח את המשך פעילותה והצלחתה של החברה גם בעתיד. אנחנו רואים בעובדים ובספקים שלנו שותפים לדרך, ונעשה הכול כדי שהם לא ייפגעו, בתיאום עם הבנקים".