האמת על הבשר שאתם אוכלים: "קילו פילה מבשר לא מחוסן בשטחים עולה כ-25 ש', ובישראל 160-260; כשאדם סובל מכאבי בטן, איך תדע מה המקור?"

מגזין G חושף - המסר של קבוצת עובדי "משמר הגבול הווטרינרי" חד משמעי: הגבולות הוטרינריים של ישראל פרוצים, ובריאות הציבור בסכנה ; "עובד הלשכה הווטרינרית נתפס אחרי שסימן כמאתיים כבשים מהשטחים והלבין אותן כאילו הן מחוסנות כחוק. הוא עדיין עובד" ; "מה שזול - הולך" ; תגובת משרד החקלאות: "כל היחידה עוסקת בפעילות נגד תרופות וטרינריות מזויפות"

הגבולות הווטרינריים של ישראל פרוצים ובריאות הציבור בסכנה - זהו המסר של קבוצת עובדים ביחידת הפיצו"ח (פיקוח על צומח וחי) של משרד החקלאות, המנהלים מאבק על תנאי עבודתם. סמכויות יחידת הפיצו"ח, הנחשבת ל"משטרה של משרד החקלאות" או ל"משמר הגבול הווטרינרי", דומות לסמכויות משטרתיות: עיכוב, מעצר, חקירה באזהרה, חיפוש, תפיסת רכבים ותוצרת חקלאית, כולל בעלי חיים, וכל חפץ או מסמך הנקשרים לדבר העבירה. שכר חודשי ממוצע ביחידה הוא 6,000 שקלים נטו, כולל משמרות לילה ושבת.

עובדים ביחידה סבורים כי הם סובלים מההשפעה הפוליטית שקשורה בראשי היחידה, רועי קליגר וסגנו אבי בן-שושן, וכי ביחידה שורר משטר הפחדה - איומים, צעקות, השפלות ונקמנות - בעיקר מצד המנהל.

לטענת עובד בכיר, "דוגמה פשוטה היא פגיעה במשמרת הלילה. זו משמרת רווית הובלות לא חוקיות של תוצרת חקלאית, של בשר שחוט וחי, של תכשירים וטרינריים מהולים או מזויפים במפעלים פיראטיים, שעוברים דרך השבילים בין הגדה לישראל. מבחינת העובדים זה הרעת תנאי עבודה ופגיעה כספית חמורה. מבחינת בריאות הציבור, כמות התפיסות יורדת באופן דרסטית.

"אני מקבל מידעים שההובלות הבלתי חוקיות עוברות, ואין מי שייתן לזה מענה. כשאדם סובל מכאבי בטן, איך תדע מה המקור? קילו פילה בשטחים עולה כ-25 שקלים, ובישראל אותו קילו עולה בין 160 ל-260. תרופת איבו-מק מזויפת לטיפול בגרדת צאן עולה בשטחים פחות מ-15 שקלים, ובישראל עולה תרופה אמיתית 300 שקלים.

"ישנם מקרים שצבא או משטרה יתפסו הובלה לא חוקית, ושלא יהיה את מי לשלוח לטפל, ואז מחזירים את ההברחה למבריח, והוא חוזר לשטחים ומחפש מקום אחר לצאת ממנו לישראל".

"וטרינרים משתפים פעולה"

עובד אחר אומר: "נושא התרופות הווטרינריות שמבקר המדינה מתייחס אליהן בדוח על הפיצו"ח לפני שנה, לא מקבל התייחסות ראויה. כמעט שאין תפיסת מוצרים וטרינריים מזויפים, ורק אדם אחד אמון על הנושא. תרופות מזויפות בהיקפים גדולים מוברחות מהשטחים, וידוע שווטרינרים משתמשים בהן. מה שזול - הולך. עובד הלשכה הווטרינרית בדרום נתפס אחרי שסימן כמאתיים כבשים מהשטחים והלבין אותן כאילו הן תוצרת הארץ ומחוסנות כחוק. ככל הידוע, הוא עדיין במערכת".

עובד נוסף טוען ש"המנהלים כותבים מכתבים נגד העובדים ומכניסים אותם לתיק האישי, לעתים עשרות מכתבים. עובדים מגיעים באופן תדיר לשימועים ולבירורים משמעתיים, לעתים אצל רועי קליגר ואבי בן-שושן, וגם אצל רחל פנצ'ר, סמנכ"ל למשאבי אנוש במשרד החקלאות, שהיא יו"ר הפיצו"ח.

"העובדים כנועים ומלאי אימה, מגיעים לעשות שמונה שעות ולחזור הביתה. העובדים ב'משטרה של החקלאות' אינם מוכנים להתעמת עם רשתות של מבריחים פרובלמטיים, למרות שזהותם ידועה ולמרות שתנועותיהם ידועות. ההרגשה היא שאין לעובד גיבוי אם יסתבך עם גורמים פליליים ועברייניים.

"ברכבי היחידה מותקנים איתוראנים בנימוק של שמירת ביטחון העובדים. בפועל, האיתוראן משמש לבדיקות חוזרות ונשנות על המפקח במהלך עבודתו, גם בימי החופשה, ובעצם משמש למעקב אחרי העובדים.

"התוצאה של התהליך היא גידול משמעותי בהברחות בתחום הווטרינרי מהשטחים, כמו בשר, ביצים, ראשי בקר וצאן, תרופות מזויפות, ויש ירידה דרסטית בתפיסות. זה מסכן את בריאות הציבור, בעיקר המבוגר או הצעיר, שהמערכת החיסונית שלו אינה חזקה. יש גם הרבה בציבור הדתי שאוכלים בשר טרף משחיטה שחורה, ללא פיקוח וטרינרי או דתי".

"קשרים פוליטיים עם מפלגת העבודה"

עובד אחר אומר: "יש קשרים פוליטיים של ראשי היחידה עם מפלגת העבודה, האווירה רעה, ויש ירידה דרסטית בתפיסות. דוגמה פשוטה: בפסח הקודם, שהוא חג רווי הברחות ביצים מהשטחים, לא נתפסה ולו ביצה אחת ביוזמה עצמית של היחידה. אם יש תפיסות - אלה גורמי אכיפה אחרים, שבמקרה תפסו בעלי חיים או תוצרת חקלאית מוברחת, ורק התפיסות האלה מועברות לטיפול היחידה, אם יש בכלל מי שיטפל בתפיסות.

"ראשי היחידה דיכאו כל רצון של העובדים לבצע נאמנה את ייעוד היחידה. התוצאה היא שבריאות הציבור בסכנה, ויש חשש להתפרצויות רבות יותר של מחלות וטרינריות. אנחנו בצומת עולמי של נדידת עופות, אנחנו בגבולות פרוצים מול יהודה ושומרון - והסכנה ברורה. העובדים הם חומר אנושי איכותי, שעבד בהקרבה ושמעוניין להמשיך, אבל ביחסי האנוש הנוכחיים העובדים הגיעו למצב בלתי אפשרי. היחידה לא מתפקדת ויש מצגי שווא, ירידה בתפיסות, ואנחנו בקטסטרופה וטרינרית".

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "משרד החקלאות דוחה מכול וכול את הטענות בדבר משטר הפחדה ואיומים. היחידה מנוהלת על-פי הנהלים ומתוך כבוד הדדי ושיתוף של כלל העובדים בחזון וביעדי העבודה.

"לעניין משמרות הלילה: הן נקבעות על-פי הפעילות, המידע המודיעיני והצורך. עובדתית, רוב האירועים מתרחשים דווקא במשמרת הצהריים, ולראיה מתחילת השנה מספר האירועים בין שש בבוקר לעשר בערב עמד על 1,070, לעומת 25 אירועים בלבד בין השעות עשר בערב לשש בבוקר - 2% בלבד!

"לעניין תפיסת ביצים בפסח אשתקד: בשבוע וחצי שקדמו לפסח 2008 נתפסו 54 מקרים שונים של הברחות ביצים.

לעניין התקנת איתוראן ברכבים: האיתוראן משמש כלי להגן על ביטחון העובדים, אשר פועלים במרחבי התפר, במחסומים ובאזור הגדר. אילו רצה המשרד לעקוב אחר העובדים, הדרך הקלה ביותר הייתה באמצעות ה'דאלס', המפתח האישי של כל נוהג ברכב ממשלתי, שבו מצויים פרטי העובד.

"לעניין התרופות הווטרינריות: בשל חשיבות הנושא, התמקצע אחד הפקחים בחקירה בנושא זה, באזור שבו מתרחשים מרבית האירועים. מובן שכל היחידה עוסקת בפעילות נגד תרופות וטרינריות מזויפות".

שטחים