ה-G20 הסתיימה אך הזרמת הכספים ממשיכה; מהן האסטרטגיות הרלוונטיות למסחר בדולר?

[לפורטל הפיננסי] [לאתר המט"ח] מחלקת המחקר של FXCM בסקירה על המתרחש בשוקי המט"ח ובהמלצות למשקיעים כיצד לפעול בתרחישים שונים על רקע החששות מפני אינפלציה

אחד מנושאי הדיון המרכזיים בוועידת ה-G20 נגע להשלכותיהם של הצעדים האחרונים שננקטו על ידי בנקים מרכזיים שונים לשיכוך משבר האשראי.

נזכיר כי האפשרויות שעומדות בפני הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי של שוויץ, הבנק המרכזי של יפן והבנק של אנגליה, שהשתמשו כבר בנשק האשראי והפחיתו את הריבית לשער הנושק לאפס, מוגבלות וכעת נוקטים בנקים אלו בצעדים כמותיים.

הפד' כבר הודיע כי יתחיל לרכוש אג"ח ממשלתיות אמריקניות בשווי של 300 מיליארד דולר, צעד אגרסיבי יחסית לתוכניותיהם של בנקים מרכזיים אחרים כבנק של אנגליה, שהכריז על תוכנית רכישות בהיקף של 75 מיליארד ליש"ט. צעדים אלה עשויים להביא להפשרה של שוק האשראי, ייצובו של שוק הנדל"ן והתאוששות של שוקי ההון.

אך עם זאת, בטווח הארוך עשויים צעדים אלה להביא לעליית האינפלציה, היווצרותן של בועות חדשות ואפשרות להמשך השקיעה הכלכלית.

מהי "הקלה כמותית"?

שערי הריבית במדינות השונות צנחו עוד ועוד במהלך החודשים האחרונים בעוד הבנקים המרכזיים, מתאמצים לייצר תמריצים שיעודדו צרכנים כיצרנים לצרוך ולהשקיע בעיצומו של המשבר הכלכלי ההולך ומחמיר. כשהחלה עלות ההלוואה להתקרב ל-0% ואילו שיפור כלכלי לא נראה באופק, החלו קובעי המדיניות לנסות ולהשפיע על מחירי ההלוואות לטווח ארוך בתהליך שנקרא "צעדים כמותיים". בפשטות ניתן להסביר תהליך זה כך:

1. הבנק המרכזי מדפיס כמות מוסכמת מראש של כסף חדש (בנק מרכזי הוא הגוף שמדפיס כסף) ומשתמש בו בכדי לרכוש אגרות חוב ממשלתיות בשוק הפתוח.

2. צמצום היצע אג"ח מביא לעלייה במחיריהן. העלייה בערכן של אג"ח מפחיתה את התשואה הנדרשת בכדי להפוך אותן לאטרקטיביות.

3. לבנקים שמכרו את האג"ח לממשלה יש שוב מזומנים והם מסוגלים להלוות שוב. כיוון שהתשואה על אגרות החוב הממשלתיות הפכה נמוכה יותר, הלוואת הכסף לגופים פרטיים הופכת לאטרקטיבית יותר. הבנקים מתחילים להלוות כספים ולהשקיע בגופים פרטיים ומעוררים בכך את הכלכלה.

ההשפעה המיידית של ההקלה הכמותית

כלכלות ארה"ב ובריטניה, שאינן מוטות ייצוא כיפן ושוויץ, עשויות להינות מהתוצאות המשמעותיות ביותר של הצעדים שננקטו: רכישת האג"ח תגביר את הנזילות, ובכך יפשירו את שוקי ההלוואות ויעודדו הלוואות לצרכנים פרטיים ולעסקים.

התרככות של תנאי האשראי תוביל לעלייה בביקושים בשוק הנדל"ן אשר תפסיק את הצניחה בערך הנדל"ן. כמו כן, הסרתם של הנכסים הרעילים ממאזני הבנקים תפיג את הפחדים ותשיב את היציבות למגזר הפיננסי ולמערכת הבנקאית, ותביא בכך להתעוררות אהבת הסיכון.

בשבוע וחצי האחרונים חזינו בהשפעות החיוביות של הנקיטה בצעדים כמותיים: שוק ההון עלה לרמה הגבוה מזה 6 שבועות לאור ההכרזה על התוכנית האמריקנית. היפוך המגמה השלילית בשוק הנדל"ן וההון יסייע להגביר את אמון הצרכנים אשר החל להשתפר. במידה והאופטימיות הגוברת תעורר את הדרישה המקומית, ייתכן ונחזה בסופו של גל הפיטורים הנוכחי ואף ביצירתם של מקומות עבודה.

כיצד תסחור את ההקלה הכמותית?

למרות שיתכן ונראה כי העלייה בנזילות תשפיע לחיוב על כלכלות ארה"ב ובריטניה, וכתוצאה מכך גם על הליש"ט והדולר האמריקני, אנחנו לחזות בהשפעות ראשוניות שונות לצעדים שננקטו.

ההתעוררות באהבת הסיכון עשויה להוביל להיחלשותו הדולר בשל הפסקה במנוסה לנכסי המקלט הבטוח עליהם נמנה הדולר, הפסקה שלא תאוזן על ידי זרימה של הון לנכסים אמריקניים אחרים. הליש"ט לעומת זאת, עשוייה להינות מהעלייה בביקוש לנכסים בריטיים, תרחיש אשר יתמוך בפוזיציית לונג על המטבע האנגלי.

האם הקלה כמותית גוררת בהכרח לאינפלציה בהמשך הדרך?

החשש העיקרי כאשר נוקטים בצעדים כמותיים הוא כי הדפסתו של כסף "סתם כך" תוביל לאינפלציה כאשר השוקים יתחילו להתאושש. בהנחה והצעדים יפעלו כמתוכנן, הכסף שהודפס על ידי הבנק המרכזי יכנס למחזור הכספים וייצור עודפי מטבע. ככל מוצר בו נוצרים עודפים יאבד גם המטבע מערכו. התפתחות שכזאת עשוייה לערער את הפעילות הכלכלית מהיסוד.

החששות מפני תרחיש זה סבירים אך אין הכרח כי יתממשו. למאמצים המוניטריים להמרצת ההלוואות מתלווה עלייה משמעותית בהוצאה הממשלתית. קובעי המדיניות מתחייבים להוציא מילארדים על פרוייקטים שונים אשר יעוררו את הכלכלה וישמשו תחליף לביקושים המתכווצים מצד המגזר הפרטי, וימתנו בכך את הגלישה בצמיחה הכלכלית. ברוב המקרים מגדילה ההוצאה הממשלתית הגוברת את הגירעון הממשלתי.

את הגירעון מכסים באמצעות הלוואות. את השוק מציפות אז אגרות חוב ממשלתיות שמחיריהן צונחים ואילו התשואה עליהן גדלה בכדי למשוך עליהן משקיעים. התשואות הגבוהות קורצות למשקיעים ומעוררות ביקושים למטבעות הנחוצים בכדי לרכוש את אג"ח ובכך סותרות את תהליך הפיחות של המטבע שהתרחש כאמור, בעקבות האמצעים הכמותיים. לכן, כל עוד נמנע הבנק המרכזי מלהדפיס יותר כסף מהדרוש בכדי לממן את הגירעון הפיננסי, אינפלציה איננה גזירת גורל.

לסחור את ההקלה הכמותית ללא קשר לתחזיות האיפלציה

השפעתם של הצעדים הכמותיים על שיעורי האינפלציה העתידיים תקבע אסטרטגיית מסחר המט"ח האופטימלית לכשתחל הצמיחה הכלכלית:

1. היה וההקלה הכמותית תגרום לאינפלציה, קנו דולר קנדי ודולר ניו-זילנדי. היה והבנק המרכזי ידפיס כסף רב בקצב העולה על ההוצאה הממשלתית וכתוצאה מכך יעלה שיעור האינפלציה לרמות מטרידות, הרי שהסוחרים יבקשו להעביר הון לנכסים אשר צפויים להמשיך ולהניב תשואה או לפחות לשמור על ערכם.

תרחיש זה עשוי ככל הנראה להיטיב עם נכסים ממשיים כסחורות ובעיקר עם הזהב בשל נזילותו היחסית.

במקרה זה צפויים הדולר הניו-זילנדי והדולר האוסטרלי להציג ביצועים טובים מאלה של הליש"ט, הדולר האמריקני והין היפני. מדינות גוש הסחורות לא צעדו בנתיב הצעדים הכמותיים ומטבעותיהן נסחרוים בקורלציה הדוקה למדי למחיר הסחורות.

יתרה מכך, התשואות על המטבעות הנ"ל לא צפויות לצנוח הרבה מתחת לרמותיהן הנוכחיות, מה שמוסיף לאטרקטיביות של המטבעות האמורים למול כל אותם המטבעות אשר מניבים כעת ריבית אפסית כמעט.

2. היה וההקלה הכמותית לא תגרום לאינפלציה, קנו דולר אמריקני. ארה"ב היתה הראשונה להגיב למשבר הנוכחי באמצעים מוניטריים ופיסקליים כאחד, ויש לצפות כי תיהיה גם המדינה הראשונה להתאושש.

תרחיש זה מעורר ציפיות כי הפד' יהיה הבנק המרכזי הראשון שיחל לעלות את שער הריבית. בכך יטו צפיות התשואה קצרות הטווח לטובתו של המטבע האמריקני.

יתר על כן, ממשלת ארה"ב צפויה כמעט בודאות להנפיק אג"ח בהיקף של מיליארדים בכדי לממן את הגירעון העצום בהוצאות שגרמה ההתמודדות עם המשבר. המאמצים הפיסקליים שנקטה ארה"ב להתמודדות עם המשבר, מגמדים כל תוכנית שנקטו כלכלות תעשיתיות מובילות אחרות.

עצם היקפו של הגירעון מבטיח כי התשואה על האגח"ים תזנק ותהפוך את אגרות החוב לאטרקטיוויות למשקיעים יותר מכל אגרות חוב אחרות. כל עוד ימנע הפד' מלהדפיס כסף בכמות גדולה עד כדי כך שתאפיל על תהליך זה צפוי זינוק בביקוש לנכסים נשלטי דולר אלה על חשבון רוב רובם של המטבעות המובילים האחרים.

[לפורטל הפיננסי] [לאתר המט"ח]

הסקירה נכתבה ע"י האנליסטים במחלקת המחקר של FXCM