ראול סרוגו: קבוצות הרכישה הן הרעה החולה; נחשון קיויתי: המוצר שלנו יותר איכותי וזול

סגן נשיא התאחדות הקבלנים תוקף: הקבוצות הן הרעה החולה של הענף. לא חל עליהן חוק המכר, אין כל פיקוח ורגולציה - כל אחד יכול להקים קבוצה, הן מעלות את מחירי הקרקע ע"י הצעות גבוהות לבעלי המגרשים וגורמות להפסד הכנסות ממיסים

הנושא החם של קבוצות רכישה עורר ויכוח לוהט בוועידת הנדל"ן של "גלובס", שנערכה ביום ד' שעבר. נראה כי התרחבות התופעה לנדל"ן למגורים בכל הארץ מעלה את חמתם של קבלנים יזמים, הרואים בעיניים כלות כיצד ה"קומבינה" גוזלת מהם עבודה בימי מיתון.

יו"ר לשכת השמאים, ארז כהן, אמר כי מתוך 6,300 התחלות בנייה ברבעון האחרון של 2008, כ-12% משויכות לקבוצות רכישה. לדבריו, הקבוצות רלוונטיות רק באזור המרכז, בו שווי הקרקע כמחצית משווי דירה. "המוצר אכן מתקבל בעלות נמוכה, אך אם צצות בעיות - הרוכשים יאלצו לספוג אותן".

סגן נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו, תקף בחריפות את מה שכינה "קומבינה ישראלית שאין באף מקום אחר בעולם". לדבריו, "הגענו בהתאחדות להישגים נגד הקבוצות רכישה (הצורך בגילוי נאות בדוחות למס - ר.פ.), ואנו הולכים למלחמה בקבוצות האלה. הן הרעה החולה של הענף. לא חל עליהן חוק המכר, כי הם רוכשים רק קרקע, אין כל פיקוח ורגולציה - כל אחד יכול להקים קבוצה, הן מעלות את מחירי הקרקע ע"י הצעות גבוהות לבעלי המגרשים, והן גורמות להפסד הכנסות ממיסים. אנו בעד תחרות, אבל הוגנת".

20%-25% זול יותר

מנכ"ל קבוצת ב.ס.ר, נחשון קיויתי, העוסק בהצלחה בקבוצות רכישה, השיב: "כללי המשחק ברורים והכל שקוף, כולל כל העלויות. בקבוצות יש חשיבות גדולה לניהול - צריך להיות מקצוען ואמין.

"זה לא נכון שהשיטה הומצאה בישראל - היא יובאה מארה"ב. זה גם לא נכון שהקבוצות משלמות פחות מס - יש מע"מ ויש מס רכישה. המוצר איכותי יותר, ואיננו הרעה החולה. להיפך, אנחנו נותנים עבודה לקבלנים שבונים, המחזרים אחרינו. אני מסכים שיהיה סיווג למארגני קבוצות רכישה, אך בינתיים אין והכל חוקי. למרות שהקבוצות משלמות יותר על הקרקע, הן משיגות חיסכון של 20%-25% בעלות הכוללת - רוב החיסכון מושג בצד ההנדסי, הודות לניסיוננו". *