רואי החשבון של לידר השקעות: החברה זקוקה לאשראי נוסף כדי לפרוע את האג"ח

לידר מנהלת מו"מ מתקדם עם בנק לאומי לקבלת אשראי בסך 100 מיליון שקל ומעריכה כי תעמוד בהתחייבויותיה ; החברה האם, קבוצת שרפ"ג, הפסידה בשנת 2008 כ-187 מיליון שקל

רואי החשבון של חברת לידר השקעות , זרוע הפעילות העיקרית של קבוצת שרם פודים גרופ (שרפ"ג), מפנים את תשומת הלב לתלות החברה בהבשלת מו"מ לקבלת אשראי, על מנת לעמוד בפירעון האג"ח שלה ובהתחייבויות פיננסיות אחרות. לידר מנהלת מו"מ מתקדם עם בנק לאומי לשם העמדת אשראי נוסף לפעילותה.

האשראי החדש צפוי להיות בהיקף כולל של כ-100 מיליון שקל, מתוכו כ-40 מיליון שקל מיועדים לפירעון אשראי קיים, והיתרה לפירעון אג"ח שהונפקו לציבור. לידר מדגישה, כאמור, כי היא תלויה בקבלת האשראי הזה על מנת לעמוד בפירעון תשלומי האג"ח במועדם. עם זאת, להערכת דירקטוריון החברה, אין חשש סביר שהיא לא תעמוד בהתחייבויותיה.

היקף ההתחייבויות של לידר לבנקים ולבעלי האג"ח עמוד בסוף 2008 על 365 מיליון שקל, מהם 216 מיליון שקל בגין אג"ח שהונפקו לציבור (וששווי השוק שלהן נמוך ביותר מ-50%). היקף ההתחייבויות לשנתיים הקרובות הוא כ-90 מיליון שקל, ולידר צופה כי בסוף 2010 ייוותר בידיה עודף תזרימי של 66 מיליון שקל, בהנחה של מימוש השקעות מתוכנן.

לידר סיימה את 2008 בהפסד של 166 מיליון שקל (42 מיליון שקל ברבעון האחרון של השנה), והיא מחקה למעלה ממחצית ההון העצמי שלה. החברה האם, שרפ"ג, סיימה את השנה החולפת בהפסד של 187 מיליון שקל, ונותרה עם הון מצומק של 40 מיליון שקל - ירידה של 75% לעומת סוף 2007.

מפירוט ההפסדים של אחזקותיה העיקריות של לידר עולה כי לידר נדל"ן תרמה לחברה הפסד של 115 מיליון שקל, פולאר תקשורת תרמה הפסד של 62 מיליון שקל, פולאר השקעות תרמה 36 מיליון שקל וגרינסטון 12 מיליון שקל. לידר שוקי הון הניבה לחברה האם רווח של 9.4 מיליון שקל.

צעדי התייעלות בלידר נדל"ן

לידר נדל"ן, העוסקת ברכישת קרקעות ונכסים במרכז ובמזרח אירופה באמצעות חברות בנות, החליטה בעקבות משבר האשראי העולמי והשפעתו על שוקי הנדל"ן בהם היא פועלת, כי לא תתחיל בבניית פרויקטים נוספים בשלב זה. בנוסף נקטה החברה צעדי התייעלות וצמצום עלויות. כתוצאה מהמשבר והשפעתו השלילית על פעילות החברה היא ביצעה הפחתה כוללת של מלאי מקרקעין והשקעות בסך של כ-67 מיליון שקל אשתקד.

חברה בת נוספת של לידר, פולאר תקשורת - המנוהלת על ידי רימון בן שאול, שעלות שכרו אשתקד עמדה על לא פחות מכ-3 מיליון שקל - סיימה את 2008 בהפסד ענקי של 123 מיליון שקל. מתוכו, 73 מיליון שקל בגין הם הפסד בגין הפסקת פעילותה של חברת הדפוס הדיגיטלי ניפסון, שנקלעה לקשיים.

בחברה האם, שרפ"ג, נוספו להפסדי לידר גם הפסדיה של חברה בת נוספת, שרם פודים טכנולוגיות (שרפ"ט), בסך של 63 מיליון שקל אשתקד, וכן הפסד עצום של 34 מיליון שקל כתוצאה מהימור בורסאי כושל בו נטלו חלק מספר מחברות הקבוצה: רכישת 4.7% ממניות ריטליקס, העוסקת בתחום התוכנה הקמעונאית. הרכישה בוצעה בסוף דצמבר 2007 בעיתוי אומלל, ימים ספורים לפני שריטליקס פרסמה אזהרת רווח.

בעלי השליטה בשרפ"ג, יצחק שרם ויאיר פודים, זכו אשתקד לשכר בעלות של 2.4 מיליון שקל ו-2.2 מיליון שקל בהתאמה.